ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θρίαμβος βιομηχανίας

Και φυσικά οι Αμερικανοί δεν τρελάθηκαν. Επιβράβευσαν, απλώς, με το παραπάνω τον δυναμικότερο μετά τη βιομηχανία όπλων εξαγώγιμο κλάδο της οικονομίας τους. H λογική των αριθμών και των ισοζυγίων μερικές φορές αφοπλίζει. Μία εβδομάδα πριν από τα βραβεία Οσκαρ, οι εισπράξεις του τελευταίου μέρους της τριλογίας του «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» είχαν φτάσει τα 357.367.856 δολάρια στην Αμερική και τα 624.200.000 δολάρια στον υπόλοιπο πλανήτη (σύνολο 981.567.856 δολάρια) σύμφωνα με το έγκυρο Variety.

O «Αρχοντας» πριν από το προχθεσινό ρεκόρ των έντεκα Οσκαρ είχε καταφέρει ένα μεγαλύτερο ρεκόρ: να γίνει το μέτρο της απόλυτης κυριαρχίας του βιομηχανοποιημένου θεάματος, σε μια αγορά που δεν χάνει στιγμή να διατυμπανίζει τον παγκοσμιοποιημένο χαρακτήρα της (παγκόσμιες πρεμιέρες, προώθηση των ταινιών ελεγχόμενη απευθείας από το κέντρο και όχι από τους ανά τον πλανήτη διανομείς). Και όλα αυτά, σε μια εποχή που η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει μεγιστοποιήσει τα περιθώρια κέρδους, «δένοντας» την ταινία με συμπληρωματικά αγαθά και ανάγκες (π.χ. βιντεογκέιμ) και διευρύνοντας την αγορά ηλικιακά.

Είναι κοινό μυστικό πως τα μεγάλα στούντιο επενδύουν ολοένα και με μεγαλύτερη σιγουριά σε ταινίες που απευθύνονται κυρίως σε εφήβους. Ταινίες σαν τον «Αρχοντα των δαχτυλιδιών» και το «Matrix» μετατρέπουν σε συγκοινωνούντα δοχεία τους πολυκινηματογράφους, το dvd, την οθόνη του κομπιούτερ και την κονσόλα του Ρlaystation.

Δεδομένων όλων αυτών, μόνο για αμετροέπεια δεν μπορεί να κατηγορήσει κανείς τα 5.000 μέλη της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών που υπερψήφισαν μια ταινία, η οποία συνοψίζει τον δυναμισμό και την αποτελεσματικότητα του «εργοστασίου των ονείρων» στο ξεκίνημα της τρίτης χιλιετίας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως και στις περιπτώσεις που η Ακαδημία φάνηκε να πρωτοπορεί (παράδειγμα η βράβευση του «AmericaBeauty» το 2000), στην πραγματικότητα στήριζε δίχως συμπλέγματα την ανερχόμενη εταιρεία DreamWorks του Στίβεν Σπίλμπεργκ, αλλά και τις «ανεξάρτητες» παραγωγές που κινούνταν με ευελιξία στην ευρωπαϊκή αγορά.

Κατά τα άλλα, τα φετινά Οσκαρ, ως αποτέλεσμα δημοκρατικών διαδικασιών και αδιευκρίνιστων καλλιτεχνικών κριτηρίων, φρόντισαν να καλύψουν τα «νώτα» του Χόλιγουντ, επιβραβεύοντας σπουδαίες ερμηνείες στους πρώτους και δεύτερους ρόλους ανδρών και γυναικών.