ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πανόραμα βελγικής ζωγραφικής

Τη σύγχρονη καλλιτεχνική σκηνή του Βελγίου την ανακαλύψαμε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Συνέβαλε ιδιαίτερα το πρόσφατο αφιέρωμα στους Βέλγους δημιουργούς της Art Athina, αλλά και τα εμβληματικά έργα του JaFabre και του Wim Delvoy στην έκθεση Outlook. Δεν είναι ίσως τυχαίο ότι τόσο η χρυσή χελώνα στο Γκάζι όσο και ο σκουριασμένος εκσκαφέας στο αίθριο του νέου μουσείου Μπενάκη έκλεψαν τις εντυπώσεις, αποδεικνύοντας ότι αποπνέουν μια ξεχωριστή δυναμική.

Ενας αιώνας ζωγραφικής

Την ερχόμενη εβδομάδα το Μουσείο Φρυσίρα στην Πλάκα παρουσιάζει μια ξεχωριστή έκθεση με τίτλο «Ενας αιώνας βελγικής ζωγραφικής. Από τον FelicieRops στον JaFabre». Πρόκειται για ένα ιστορικό πανόραμα βελγικής ζωγραφικής από το τέλος του 19ου αιώνα έως τις μέρες μας, το οποίο θα εγκαινιάσει την ερχόμενη Τετάρτη ο πρέσβης του Βελγίου στην Ελλάδα, Claude Rijmenans. H έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από την Πέμπτη 18/3.

Χρόνο με τον χρόνο, το Μουσείο Φρυσίρα δημιουργεί ένα στενό πλαίσιο συνεργασίας με φορείς του εξωτερικού, διευρύνοντας τους ορίζοντές του και οικοδομώντας ένα καλό «προφίλ».

Γοητευτική διαδρομή

Στο μουσείο της Πλάκας θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε συνολικά 80 έργα από 41 Βέλγους καλλιτέχνες, μερικοί εκ των οποίων έχουν βάλει τη δική τους σφραγίδα στην ιστορία αλλά και τα κινήματα της τέχνης. Ανάμεσά τους ο FelicieRops που φημίζεται κυρίως για τη δύναμη των εικόνων του, ο Fernand Khnopff, ο James Ensor, από τους πρωτοπόρους του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, ο LeoSpilliaert με ονειρικά θέματα σουρεαλιστικής έμπνευσης, ο Constant Permeke που είναι γνωστός για την απλότητα των μορφών του και την αποτύπωση των ανθρωπίνων συναισθημάτων, ο Paul Delvaux, ηγετική φυσιογνωμία του σουρεαλιστικού κινήματος, ο Pierre Alechinsky, ο Panamarenko καθώς και ο Rene Magritte με τις ακριβείς, ιλουζιονιστικές του εικόνες.

Εξι ενότητες

Ο επιμελητής της έκθεσης Michel Draguet μας εισάγει βήμα – βήμα στον κόσμο της βελγικής ζωγραφικής. Ξεκινά από το τέλος του 19ου αιώνα για να περάσει στα κινήματα του εξπρεσιονισμού και του φοβισμού, στην αναζήτηση της παραστατικότητας. Στέκεται περισσότερο στον Delvaux και τον Magritte, στην ομάδα Cobra, στη ζωγραφική της χειρονομίας και κλείνει τον κύκλο με τη νέα βελγική ζωγραφική. Είναι εμφανές ότι η τέχνη του χρωστήρα είχε πάντοτε μια θέση ξεχωριστή στο Βέλγιο.

Η έκθεση αυτή, που οργανώθηκε από ιδιωτικές συλλογές, αποτελεί μια πρόκληση στο βλέμμα, μαρτυρώντας τον εικαστικό πλούτο του Βελγίου, όπου οι συλλέκτες έχουν ξεχωριστή δύναμη. H μικρή ευρωπαϊκή χώρα δεν έπαψε να πλουτίζει με έργα που επιβεβαιώνουν συγχρόνως την ποιότητα των δημιουργών και τη γενναιοδωρία μιας δραστήριας κοινωνίας που αντλεί την ταυτότητά της από την τέχνη.