ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σελιδοδείκτες

O Καραγκιόζης δεν υφίσταται μόνο πίσω από το πανί. Δεν υπάρχει μόνο μέσω της φωνής -αυτού του πολλαπλού οργάνου- του καραγκιοζοπαίκτη. Υπάρχει και σε βιβλία, έχει γίνει αντικείμενο μελέτης για πολλούς ανθρώπους που αγάπησαν αυτήν την τέχνη. Από τα πλέον πρόσφατα βιβλία με θέμα τον Καραγκιόζη και την ιστορία του είναι του Μιχάλη Ιερωνυμίδη με τίτλο «O αθηναϊκός Καραγκιόζης του Αντώνη Μόλλα» (εκδόσεις «Χρ. Δαρδανός»).

«Ο Μιχάλης Ιερωνυμίδης με την ευκαιρία της έκδοσης -η οποία περιλαμβάνει το «Λίγο απ’ όλα» του Αντ. Μόλλα, μαζί με 29 περιλήψεις έργων και τις σημειώσεις του Roussel για το σπουδαίο εκείνο καραγκιοζοπαίκτη και την ιστορία και υπόσταση του θεάτρου σκιών στην Ελλάδα -συγκεντρώνει και δημοσιεύει, από την πλούσια βιβλιογραφία ή από προφορικές πηγές, στοιχεία και τεκμήρια από τη ζωή του Αντώνη Μόλλα, αλλά και μας εισαγάγει στη σαγηνευτική εποχή της πρώτης αστικής Αθήνας, όταν τα λαϊκά στρώματα ήταν ακόμη πολυπληθέστερα από την ισχνή αστική τάξη και οι αγροτικοί πληθυσμοί κατέκλυζαν το κλεινόν άστυ και έφερναν μαζί τους την αύρα και τις οσμές της ζωής της υπαίθρου στην πρωτεύουσα», γράφει στην εισαγωγή του βιβλίου ο θεατρολόγος Βάλτερ Πούχνερ, δίνοντας μαζί και ένα πρώτο ξεφύλλισμα του βιβλίου.

Αφορμή και έναυσμα αυτού του βιβλίου, για τον Μιχάλη Ιερωνυμίδη, ήταν το αντίτυπο της μελέτης του Louis Roussel για τον αθηναϊκό Καραγκιόζη. «Δεν είχα την πρόθεση να κάνω μια βιογραφία του Μόλλα. Προσπάθησα μόνο να ξεθαμπώσω την εικόνα που κατέγραψε ο Roussel από το θάμπωμα που της έδωσε ο χρόνος», σημειώνει ο συγγραφέας. Για να το πετύχει αυτό εντάσσει στο βιβλίο όχι μόνο τα έργα του Μόλλα, αλλά το βιογραφικό του Roussel και του λήμματος «Καραγκιόζης», όπως το συνέταξε ο ίδιος από τη Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, ένα κείμενο για τον Καραγκιόζη γραμμένο από τον Αντώνη Μόλλα, κριτική για τη μελέτη του Roussel και άφθονο αρχειακό υλικό, δίνοντας στους αναγνώστες μια πλούσια γεύση και για την εποχή και για έναν από τους καλύτερους υπηρέτες της τέχνης του Καραγκιόζη. Από το πλήθος των στοιχείων που ανασύρει ο Μιχ. Ιερωνυμίδης ας μεταφέρουμε, ως πρόγευση, ένα απόσπασμα από κείμενο της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, γραμμένο το 1938: «Ωστόσο, αυτή η γελοιογραφική αυτοπροσωπογραφία του δουλοπρεπούς και αδίστακτου Ελληνα δεν είναι ποτέ πρόστυχη: σε αυτόν τον τετραπέρατο φτωχοδιάβολο υπάρχει μια σπίθα από το ανάλαφρο πνεύμα της Αθήνας».Ολγα Σελλα