ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θαυμαστή «Ψευτοϋπηρέτρια» στην Πάτρα

Πώς μπορεί μια παράσταση ενός κλασικού μεν έργου, αλλ’ όχι από τα «μεγάλα», τα «μνημεία λόγου», να δώσει την αφορμή για μια παράσταση που, χωρίς να το προδίδει στο ελάχιστο, να θέτει και να σχολιάζει πολλά ζητήματα του σύγχρονου βίου, όπως λ.χ. το αφηνιασμένο κυνήγι του χρήματος, η πολυπλοκότητα στις σχέσεις των φύλων, η σχετικότης, αν όχι η ψευδαίσθηση, των ερωτικών προτιμήσεων;

Μια γοητευτική απάντηση δίνει η παράσταση που έστησε ο Βασίλης Παπαβασιλείου στην Πάτρα, και στο καλό της ΔΗΠΕΘΕ, με την «ερωτική κωμωδία» του Μαριβό «Ψευτοϋπηρέτρια» (1724), σε μετάφραση Γιάννη Βαρβέρη.

Το έργο, όπως όλα του Μαριβό, περιστρέφεται γύρω από το αέναο παιχνίδι των ερωτικών σχέσεων, των αιφνιδιαστικών ανατροπών και των προσωπείων, πραγματικών ή μεταφορικών, τα οποία φορούν οι ήρωές του -ένα παιχνίδι που τροφοδοτείται όχι μόνο από την ερωτική επιθυμία, αλλά πολύ συχνά από αλλότριες επιδιώξεις, όπως είναι ο πλουτισμός, η κοινωνική καταξίωση, η εξουσία…

Δύσκολο να στήσεις ζωντανά και «ομιλούντα» σήμερα επί σκηνής τα έργα του Μαριβό, που εύκολα μπορούν να παρεξηγηθούν -και τους είχε συμβεί επί αιώνες- ως αφελή, φλύαρα, φιλολογίζοντα… O Παπαβασιλείου όχι μόνο έδωσε μια γλαφυρή σκηνική ανάγνωση του έργου του Μαριβό, αλλά εκμεταλλευόμενος τα πατήματα που δίνει ο κλασικός συγγραφέας, ανέπτυξε με ρωμαλέο θεατρικά τρόπο και με θαυμαστή σκηνική σαφήνεια μοτίβα και ζητήματα που αφορούν το σήμερα και τον σύγχρονο θεατή. Κι αυτό, γιατί έψαυσε προσεκτικά κάθε σκηνή, σχεδόν κάθε ατάκα του έργου και ανέδειξε αποχρώσεις, δεύτερα και τρίτα μοτίβα, απόηχους και προανακρούσματα -πράγματα που προκύπτουν είτε από το ίδιο το κείμενο είτε από τον τρόπο που ενσαρκώνεται επί σκηνής. Και εδώ ο ιχνηλάτης του κειμένου Παπαβασιλείου είχε τη βοήθεια μιας εκλεκτής ομάδας ηθοποιών, οι οποίοι έδωσαν μια παράσταση συνόλου που τέτοια καιρό έχουμε να δούμε: O Χρήστος Λούλης, που έκανε με δροσιά και κύρος έναν αδίστακτο προικοθήρα νεαρό, η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, σε μια πολυεπίπεδη ερμηνεία μιας πολλαπλά εξαπατημένης γυναίκας, η Αθηνά Μαξίμου, στο δυσκολότατο ρόλο νεαρής υποψήφιας νύφης που ντύνεται άντρας για να γνωρίσει το ποιον του μέλλοντος συζύγου της, ο Χρόνης Παυλίδης, ως υπηρέτης Αρλεκέν, που πάνω του έπαιξε ο σκηνοθέτης τη νότα της κομέντια ντελ άρτε με τρόπο κομψότατα στυλιζαρισμένο, ο Γιάννης Χαρίσης σ’ ένα χαρακτηριστικό τύπο και, τέλος, ο ίδιος ο σκηνοθέτης σ’ ένα ρόλο-έκπληξη, που τον παίζει με τρόπο απολαυστικό, πραγματικά μεγάλου ηθοποιού.

Β Εν τω μεταξύ χτες το βράδυ το Δ.Σ. του ΔΗΠΕΘΕ της Πάτρας εξέλεξε για νέα θητεία τον ήδη καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου Θέμη Μουμουλίδη.