ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σελιδοδεικτες

Διαδρομές ζωής με «διορθώσεις»

Οκτώ μικρά διηγήματα κάτω από την ίδια σκεπή? οκτώ ήρωες και ηρωίδες που αναζητούν τον δικό τους ίσκιο, τη δική τους διέξοδο. Είναι τα πρώτα πεζά κείμενα του Πέτρου Κουτσιαμπασάκου με τίτλο «H σκεπή» (εκδόσεις «Εστία»), η πρώτη του απόπειρα να γράψει δικά του κείμενα, αφού μέχρι τώρα βιοπορίζεται επιμελούμενος τα κείμενα των άλλων ως επιμελητής κειμένων.

Οκτώ μικρά διηγήματα, με φόντο που δεν έχει τοπικούς περιορισμούς -στην Αθήνα, στις γειτονιές της, στον Βόλο, στην εθνική οδό, στα Τρίκαλα- και ήρωες ανθρώπους που παλεύουν να σταθούν στη μέση του δρόμου τους ή να τον ξαναβρούν – όσοι τον έχασαν. «Οταν ο Ανθιμος έχασε τη δουλειά του, δεν τον ένοιαξε, εξάλλου το περίμενε. H εφημερίδα, όπου δούλευε ως πιεστής, από τη λινοτυπία πέρασε στη φωτοσύνθεση -η νέα τεχνολογία τον έκανε πέρα- και μια μέρα, στα σαράντα τρία του, βρέθηκε συνταξιούχος». O Ανθιμος, ήρωας του διηγήματος «Πίσω απ’ τον Αγιο Πολύκαρπο» παλεύει να βρει νέα ενδιαφέροντα, όχι τίποτα φανταχτερές δραστηριότητες, όχι τίποτα φιλόδοξες αναζητήσεις. Ξαφνικά ανακάλυψε ότι στον κήπο του σπιτιού του υπήρχε χώμα κι άρχισε να σκάβει. «Ρίχτηκε με ακόμα μεγαλύτερη όρεξη στη δουλειά, χωρίς να λογαριάζει αν ήταν πρωί, μεσημέρι ή βράδυ. Τσάπιζε, αυλάκωνε, κορφολογούσε. Αρχισε να ενδιαφέρεται για τις λειτουργίες των φυτών, σήκωνε το βλέμμα του ψηλά για να προμαντεύει καιρικά φαινόμενα».

Μικρά πάθη περιγράφει ο Πέτρος Κουτσιαμπασάκος, μικρά πείσματα που για τον καθένα ξεχωριστά είναι μεγάλα εγχειρήματα, νόημα ζωής. Οπως το ομότιτλο με το βιβλίο διήγημα «H σκεπή». Ενα αναμφίβολα αυτοβιογραφικό διήγημα, αφού ο τόπος δράσης είναι ο τόπος καταγωγής του συγγραφέα? όσο για τη γιαγιά, την έχουμε ήδη γνωρίσει μέσα από τον κινηματογραφικό φακό του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου στο βραβευμένο στη Δράμα ντοκιμαντέρ «O Ηρακλής, ο Αχελώος και η γιαγιά μου».

Στα χαμηλόφωνα αδιέξοδα επιμένει ο Πέτρος Κουτσιαμπασάκος, αυτό είναι το νήμα των ιστοριών του. Αδιέξοδα που οδηγούν σε μικρές νίκες ή σε μικρές συμφιλιώσεις. Κάπου στο βάθος, φευγαλέα και με θλίψη, περνούν αναμνήσεις ερωτικές. Δεν πρωταγωνιστεί το ερωτικό στοιχείο στα διηγήματα. Συνυπάρχουν και συμπαραστέκουν στην αναζήτηση διεξόδου, άλλοτε δίνοντας λύσεις κι άλλοτε προσθέτοντας αδιέξοδα. Μικρές διαδρομές χωρίς κανόνες, στις οποίες οι ήρωες επιδιώκουν να διορθώσουν τα λάθη? της σκεπής ή της ζωής τους. Οπως οι διορθωτές. Ισως κάποια μένουν. Αλλά υπάρχει κείμενο χωρίς λάθη;