ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Πολυγλωσσία» καλλιτεχνών στη Στέγη

ΕΚΘΕΣΗ. Οταν ακούμε πολλά γνωστά και καλά ονόματα στη λίστα με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες μιας ομαδικής έκθεσης στην Αθήνα, κρατάμε μικρό καλάθι. Γιατί συνήθως τα έργα που τους εκπροσωπούν δεν είναι «πρώτης κατηγορίας» και όταν μαζεύονται πολλά τέτοια έργα μαζί, όσο και ευφάνταστο να είναι το κόνσεπτ της έκθεσης, οι ελπίδες για μια πλούσια εικαστική εμπειρία πέφτουν στο κενό. Για την «Πολυγλωσσία» της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Η συνοχή των έργων βασίζεται, πολύ απλά, στην ελληνική καταγωγή καλλιτεχνών που έχουν ζήσει και δημιουργήσει στο εξωτερικό. Ομως, όταν σου υπόσχονται Κουνέλλη, Αντωνάκο, Γιαννάκο (Κρις και Στηβ), Χρύσα, Ξενάκη, Σαμαρά, Αντελμαν, αλλά και τους νεότερους Μίλτο Μανέτα, Χριστίνα Δημητριάδη, Κατερίνα Χρηστίδη και Αθηνά Τάχα, δεν αστειεύονται.

Αρκετοί ήταν εκείνοι οι καλλιτέχνες που δημιούργησαν νέα έργα ειδικά για αυτή την έκθεση, που περιλαμβάνει 31 έργα από 30 καλλιτέχνες. Η Μαριλένα Καρρά, υπεύθυνη του τομέα εικαστικών τεχνών, διευκρινίζει πως η έκθεση «δεν στοχεύει σε ένα πανόραμα Ελλήνων καλλιτεχνών που ζουν στο εξωτερικό, ούτε σε μια ιστορική προσέγγιση». Στόχος της είναι να αναδείξει τη «ζύμωση (των καλλιτεχνών) με τις διαφορετικές πολιτισμικές συνθήκες, παραστάσεις και βιώματα που αποκόμισαν στις χώρες ή στις πόλεις όπου βρέθηκαν ή όπου επέλεξαν να ζήσουν, καθώς και (τη) διαμόρφωσή τους (…) βάσει των εικαστικών προσλαμβανουσών και των ισχυουσών καλλιτεχνικών περιστάσεων με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωποι».

Ενας προσεγμένος κατάλογος προσφέρει αρκετό κείμενο, κάτι που είναι πάντα ευπρόσδεκτο, αρκεί να προσθέτει ουσία στη συνολική εμπειρία της έκθεσης. Κι εδώ, αυτό γίνεται με επιτυχία, με τη συνδρομή κειμένων για τη γλώσσα με βάση τη γλωσσολογία, τη νευροφυσιολογία, την ψυχολογία, την εγκληματολογία, τη θεωρία του χορού, τη μουσική και τη λογοτεχνία. (Συγγρού 107-109, www.sgt.gr).