ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Προ-βολες

Με την κρίση συχνά γίνεται λόγος για τον χαμένο της υπόθεσης, τον πολιτισμό, που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια του. Οσο τα κονδύλια δεν περισσεύουν για θεσμούς και οργανισμούς της πολιτείας, τόσο κάποια ιδιωτικά πολιτιστικά ιδρύματα προσπαθούν να γεφυρώσουν τα κενά χωρίς, βεβαίως, να υποκαθιστούν το κράτος.

Το Ιδρυμα Νιάρχου μπήκε δυναμικά στην πολιτιστική ζωή με παρεμβάσεις, έργα και κοινωνικές δράσεις, με τρόπο μάλιστα διακριτικό και όχι κραυγαλέας επίδειξης. Η Στέγη Γραμμάτων πήρε τον δικό της χώρο, ενώ το Ιδρυμα Ευγενίδου εκπλήσσει με τη σοβαρότητα με την οποία προσπαθεί να πολλαπλασιάσει το νεανικό κοινό του.

Συστηματική η πολιτική του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς που ενισχύει την περιφέρεια μέσα από το δίκτυο των θεματικών μουσείων του. Τώρα διευρύνει το πεδίο του «αγκαλιάζοντας» και το περιβάλλον. Ενδεικτικό το παράδειγμα στη Στυμφαλία με το Μουσείο Περιβάλλοντος. Αναδεικνύει, προστατεύει τον υγρότοπο και ταυτοχρόνως διασφαλίζει πόρους για τη διαχείρισή του. Ενα κλικ στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του Ιδρύματος είναι η καλύτερη απόδειξη.

Πριν από λίγα χρόνια οι «γάμοι» της επιχειρηματικότητας, με την ανάπτυξη περιβαλλοντικών και πολιτιστικών δράσεων φάνταζαν ουτοπικοί. Οι διεθνείς πρακτικές γύρω από ζητήματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και οι συναφείς ευρωπαϊκές οδηγίες οδηγούν στη λήψη σχετικών πρωτοβουλιών. Τεχνολογία, καινοτομία και βιώσιμη επιχειρηματικότητα είναι, άλλωστε, τα «κλειδιά» που ανοίγουν τις πόρτες για τα κονδύλια της νέας προγραμματικής περιόδου. Σ’ αυτούς τους άξονες οφείλει να «πατήσει» και το υπουργείο Πολιτισμού.

Αδικη θα ισχυριστεί κανείς ότι είναι η σύγκριση ιδιωτικών ιδρυμάτων με κρατικούς οργανισμούς. Σαφώς. Αυτό όμως δεν συνιστά μομφή για τα μουσεία, αλλά μομφή για το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο. Η διαδικτυακή περιήγηση στην πλειοψηφία των δικών του μουσείων μοιάζει χαμένη υπόθεση. Κι όμως θα μπορούσαμε να κερδίσουμε τις εντυπώσεις. Αφού δεν περισσεύουν χρήματα για διοργανώσεις μεγάλων εκθέσεων, τουλάχιστον ας εντυπωσιάσουμε το κοινό ψηφιακά. Εστω αυτό.