ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Τζέιν Κάμπιον, πρόεδρος κριτικής επιτροπής Καννών

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ. Η Τζέιν Κάμπιον, η μοναδική γυναίκα σκηνοθέτις που έχει τιμηθεί με Χρυσό Φοίνικα, θα είναι η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του 67ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών. Θα παραλάβει τη σκυτάλη από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ. «Οι Κάννες φαντάζουν σαν μια μικρή χώρα των σταρ, των γκλάμορους πάρτι και των μπίζνες. Να μην ξεχνάμε όμως το βασικότερο, πάνω από όλα είναι μια γιορτή του σινεμά», δήλωσε η Νεοζηλανδή σκηνοθέτις χθες, μετά την επίσημη ανακοίνωση του φεστιβάλ. Ο πρόεδρός του, Ζιλ Ζακόμπ, δεν έκρυβε τη χαρά του. «Οταν σκέφτομαι την Τζέιν Κάμπιον, μου έρχονται στον νου σπουδαίες γυναίκες συγγραφείς, όπως η Ντόρις Λέσινγκ, η Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, η Αννα Αχμάτοβα, που άφησαν τα ίχνη τους στον πολιτισμό με το μοναδικό και αυστηρά προσωπικό τους έργο, το οποίο όμως απευθύνεται σε όλο τον κόσμο. Η Κάμπιον δεν είναι απλώς μια σκηνοθέτις-auteur, αλλά μια καλλιτέχνις υπό την ευρεία σημασία του όρου».

Ο Ζακόμπ, ο μεγάλος ανανεωτής των Καννών στα χρόνια του ’80, έχει κάθε λόγο να αισθάνεται υπερήφανος για την Κάμπιον. Αυτός την ανακάλυψε το 1993 επιλέγοντας τα «Μαθήματα πιάνου» για το διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ. Ταινία εποχής, αλλά και εμβληματικό έργο, που μοιράστηκε τον Χρυσό Φοίνικα με το «Αντίο παλλακίδα μου» του Κινέζου Τσεν Κάιγκε. Μια νεαρή «μουγγή» Αγγλίδα, που επικοινωνεί μόνο μέσω της μουσικής, στέλνεται «πακέτο» μαζί με το πιάνο της στη Νέα Ζηλανδία για να παντρευτεί έναν γαιοκτήμονα. Θα ερωτευτεί όμως τον «αγροίκο» επιστάτη του. Σε όλες σχεδόν τις ταινίες της η Κάμπιον ξεκινάει από το περίγραμμα γυναικείων πορτρέτων για να καταλήξει στο βάθος της ψυχολογίας των ηρωίδων της.

Στο παρελθόν, γυναίκες πρόεδροι της κριτικής επιτροπής υπήρξαν η Ζαν Μορό, η Φρανσουάζ Σαγκάν, η Ιζαμπέλ Ατζανί, η Ιζαμπέλ Ιπέρ. Στο 66ο φεστιβάλ, η Κάμπιον διετέλεσε πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του διαγωνιστικού προγράμματος ταινιών μικρού μήκους. Η φετινή 67η διοργάνωση θα διεξαχθεί από τις 14 μέχρι τις 25/5.