ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Ενας τοίχος ελευθερίας στην ταράτσα του Met

Με την επαναλειτουργία του Μητροπολιτικού Μουσείου κινήθηκαν εκ νέου όλα όσα είχε σταματήσει η καραντίνα. Ενα από αυτά είναι και η καθιερωμένη πλέον τα τελευταία χρόνια εικαστική εγκατάσταση στην ταράτσα του μουσείου με θέα την κορυφογραμμή της πόλης και το Σέντραλ Παρκ, στο λεγόμενο Κάντορ Ρουφ Γκάρντεν. H διαδικασία για την εγκατάσταση του γλυπτού του Μεξικανού καλλιτέχνη Εκτορ Ζαμόρα είχε ξεκινήσει τον περασμένο Μάρτιο, αλλά διακόπηκε λόγω πανδημίας. Τα εγκαίνια προ ολίγων ημερών σήμαναν την επιστροφή του Met σε μια μορφή κανονικότητας. Ανοικτό στα στοιχεία της φύσης, στον αέρα, στο φως, στο νερό, το γλυπτό, αποτελούμενο από κεραμικά τούβλα, έχει τίτλο «Lattice Detour» και είναι το όγδοο γλυπτό που εγκαθίσταται ως στέψη στο Met. Σε ένα άρθρο στους «Νιου Γιορκ Τάιμς» που υπογράφει ο τεχνοκριτικός Χόλαντ Κότερ γίνεται εκτενής αναφορά στο έργο, σημειώνοντας πως στήθηκε στον κατάλληλο χρόνο και στον κατάλληλο χώρο. Με επιμελήτρια την Ιρια Καντέλα, υπεύθυνη για το Τμήμα Λατινοαμερικανικής Τέχνης στο Μητροπολιτικό Μουσείο, η εγκατάσταση με το έργο του Ζαμόρα κρίνεται ως ένα μνημείο στην ανοικτή κοινωνία. Συμβολίζει την αέρινη παρουσία κόντρα στα δεσμά και την κινητικότητα κόντρα στην ακινησία. Υπάρχει, φυσικά, και σαφέστερο πολιτικό μήνυμα, καθώς ο Εκτορ Ζαμόρα, προερχόμενος από το Μεξικό, σχολιάζει και καυτηριάζει με το έργο του τα πάσης φύσεως τείχη και συγκεκριμένα το τείχος που με διάφορες μορφές χωρίζει το Μεξικό από τις ΗΠΑ. Ο Ζαμόρα δημιούργησε ένα κοίλο παραπέτασμα μήκους περίπου 30 μέτρων που υψώνεται τρία μέτρα, τοποθετημένο έτσι ώστε σκοπίμως να δυσχεραίνει την απρόσκοπτη θέα προς το Μανχάταν και το Σέντραλ Παρκ. Ο επισκέπτης, προκειμένου να ικανοποιήσει την επιθυμία του να απολαύσει τη θέα, θα πρέπει να ενσωματωθεί σχεδόν με το έργο, να το «χρησιμοποιήσει» και μέσα από τις οπτικές διαφυγές που προσφέρει να αποκτήσει ένα νέο βίωμα σε σχέση με την πόλη και τον ανοικτό ορίζοντα. Ο Ζαμόρα παίζει επίσης με έννοιες τοπικότητας, καθώς τα τούβλα, χαρακτηριστικά δομικά υλικά της πατρίδας του, φορτώθηκαν στο Μεξικό και ταξίδεψαν έως τη Νέα Υόρκη. Η τοποθέτησή τους, με οριζόντια βάση, τα απεκδύει από την πρακτική χρήση τους και τους προσδίδει εννοιολογικούς συμβολισμούς και διακοσμητική υπεραξία. Και επιπλέον επιβεβαιώνει τον σύγχρονο ρόλο της δημόσιας τέχνης ως μιας κατεξο-
χήν πολιτικής τέχνης. 

ΓΙΟΡΚΣΑΪΡ
Νέο απόκτημα

maties-ston-kosmo0
Φωτ. AHR

Εγκαινιάστηκε πρόσφατα η νέα Σχολή Τέχνης, Ντιζάιν και Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου του Χάντερσφιλντ στο δυτικό Γιόρκσαϊρ, που στεγάζεται σε νέο κτίριο το οποίο, τιμητικά, φέρει το όνομα της Μπάρμπαρα Χέπγουερθ, της μεγάλης γλύπτριας του εικοστού αιώνα. Το κτίριο φέρει την υπογραφή του αρχιτεκτονικού γραφείου AHR και σχεδιάστηκε με σκοπό να προσφέρει την καλύτερη εκπαιδευτική εμπειρία, καθώς η φιλοδοξία για το μέλλον της σχολής είναι μεγάλη.

ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ
Οι Δολοφόνοι

maties-ston-kosmo1

Το χρονολόγιο της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ μάς θυμίζει πως τέτοια εποχή το 1946 είχε βγει στις αίθουσες το διάσημο φιλμ νουάρ «The Killers» (Οι Δολοφόνοι) με το αξεπέραστο πρωταγωνιστικό δίδυμο Αβα Γκάρντνερ και Μπαρτ Λάνκαστερ. Το φιλμ βασιζόταν σε διήγημα του Ερνεστ Χέμινγουεϊ που είχε κυκλοφορήσει το 1927. Σκηνοθέτης ήταν ο Γερμανός Ρόμπερτ Σίοντμαρκ και η ταινία κρίθηκε το 2008 άξια να διατηρηθεί ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς. 

ΠΑΡΙΣΙ
Εμπνευση από τα φυτά

maties-ston-kosmo2
Φωτ. VAN CLEEF & ARPELS

Ο οίκος Van Cleef & Arpels ανέθεσε στον Γάλλο καλλιτέχνη Αλεξάντρ Μπενζαμέν Ναβέ να εμπνευστεί από τις φυτικές συνθέσεις των κοσμημάτων του οίκου και να γεννήσει νέες δημιουργίες για τα καταστήματα σε διάφορες πόλεις του κόσμου. Ο Ναβέ, ένας καλλιτέχνης που έχει δουλέψει στενά με μεγάλους οίκους μόδας, σχεδιάζοντας, π.χ., βιτρίνες για τον Hermès, δημιούργησε τώρα για τον Van Cleef & Arpels υπερμεγέθη άνθη που διακοσμούν βιτρίνες και εσωτερικά καταστημάτων. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ο Αντονι Γκόρμλι στα 70

maties-ston-kosmo3
Φωτ. DAVID PARRY / ROYAL ACADEMY ART

Ο Βρετανός γλύπτης Αντονι Γκόρμλι διαρκώς ερευνά νέους τρόπους, όπως φάνηκε και στο πρόσφατο έργο του από αλουμίνιο με τίτλο «New York Clearing», στη Γέφυρα Μπρούκλιν. Οπως λέει ο ίδιος, από μικρός χρησιμοποιούσε το σώμα του ως πειραματόζωο για να κατανοήσει όχι μόνο την ανατομία αλλά και τις μεταφορικές συνθήκες φυλακής και ελευθερίας, όπως τις βίωνε στην εφηβεία του. Ο Γκόρμλι για πάνω από 40 χρόνια μελετούσε το σώμα του.

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Ελπίδα για το μέλλον

maties-ston-kosmo4
Φωτ. RED LEAF

Συνεχίζεται πυρετωδώς η ανέγερση του Grand, ενός νέου κτιρίου στο Λος Αντζελες, σχεδιασμένου από τον Φρανκ Γκέρι, απέναντι από το επίσης δικό του έργο, το Μέγαρο Μουσικής Γουόλτ Ντίσνεϊ. Είναι ένα τεράστιο κτίριο πολλαπλών χρήσεων που πρόκειται να παραδοθεί το 2022 με πίστη για ένα καλύτερο μέλλον. Το Grand περιλαμβάνει ένα πολυτελές ξενοδοχείο, θέατρα και κινηματογράφους, εστιατόρια και διαμερίσματα. Καταλαμβάνει ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο.