ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

Τελ Αβίβ, η παγκόσμια πρωτεύουσα του Μπαουχάους

ΙΣΡΑΗΛ

Μία πολυκατοικία στο Τελ Αβίβ. Αυτό είναι το θέμα της κεντρικής φωτογραφίας, που διοχέτευσε στα διεθνή μέσα το Ασοσιέιτεντ Πρες. Είναι ένας τρόπος για να μιλήσει κανείς για τη «Λευκή Πόλη», όπως αποκαλείται η συγκέντρωση κτιρίων του Μοντέρνου Κινήματος από τον Μεσοπόλεμο στο Τελ Αβίβ, που καυχάται ότι συγκεντρώνει στον ιστό του περίπου 4.000 κτίρια αυτού του πρωτοποριακού για την εποχή του ρεύματος. Το Τελ Αβίβ έρχεται εκ νέου στην επικαιρότητα λόγω της αρχιτεκτονικής του παρακαταθήκης με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση της Σχολής Μπαουχάους στη Γερμανία το 1919. Η επέτειος αυτή, που έρχεται να μας υπενθυμίσει και τον βίαιο τερματισμό των νεωτερικών κινημάτων στη Γερμανία μετά το 1933, γιορτάζεται σε όλον τον κόσμο με πλήθος εκδηλώσεων. Το Τελ Αβίβ θεωρείται η μεσογειακή πρωτεύουσα του Μπαουχάους λόγω της μεγάλης πυκνότητας αυτών των κτιρίων αλλά και λόγω του σχεδιασμού, πολεοδομικού και αρχιτεκτονικού, που ενθάρρυνε την ανέγερση των μοντερνιστικών κτιρίων της δεκαετίας του 1930, που ήταν το διεθνές στυλ της εποχής.

Το Τελ Αβίβ είναι μια καινούργια πόλη. Επισήμως ιδρύθηκε το 1909 και αν και στην αρχή είχε πολλά εκλεκτικιστικά κτίρια, το ύφος της πόλης σφραγίστηκε από την πλημμυρίδα του νεωτερικού στυλ μετά το 1930. Σε αυτό συνετέλεσε η επιθυμία για την ανάπτυξη μιας πόλης που θα ήταν νεωτερική, μοντέρνα και λαμπερή και που θα συγκέντρωνε όλα τα χαρακτηριστικά ενός ελκυστικού τόπου. Μεγάλο μέρος της εβραϊκής διανόησης έλαβε μέρος σε αυτό το πολεοδομικό και αρχιτεκτονικό θαύμα του Μεσοπολέμου. Αρχιτέκτονες γεννημένοι στη Μέση Ανατολή και αρχιτέκτονες της εβραϊκής διασποράς, που ήθελαν να συμβάλουν στην αναγέννηση αυτού του τόπου, συνέδραμαν με ριζοσπαστικά σχέδια. Εβραίοι της Γερμανίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών ήρθαν στο Τελ Αβίβ για να δημιουργήσουν τη «Λευκή Πόλη». Το Μαϊάμι στη Φλόριντα είναι κάτι αντίστοιχο, αλλά το Τελ Αβίβ σχεδιαζόταν ως μια πλήρης πόλη εξ ολοκλήρου παραδομένη στο ύφος του Μπαουχάους. Θα είχε ενδιαφέρον μια διεθνής ημερίδα για τη σύγκριση Αθήνας και Τελ Αβίβ στη δεκαετία του 1930. Τα συμπεράσματα θα είχαν μεγάλο ενδιαφέρον. Από το 2003, η «Λευκή Πόλη» του Τελ Αβίβ είναι στη λίστα των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Οι μορφές της Ελίζε Σίγκελ

Τα γλυπτά της 68χρονης Αμερικανίδας γλύπτριας Ελίζε Σίγκελ ανακαλούν βαθείς συνειρμούς. Αυτήν την περίοδο υπάρχει μια έκθεση στη Νέα Υόρκη, στο Studio 10 (56 Bogart Str, Bushwick, Μπρούκλιν, έως 3/2), όπου η Ελίζε Σίγκελ παρουσιάζει τα πολύ ιδιαίτερα γλυπτά-προτομές. Τα μπούστα της μοιάζουν να έρχονται από τα βάθη του χρόνου. Σαν να τα έχει σμιλέψει με τα χέρια, χωρίς φινίρισμα. Θυμίζουν πρωτόγονες μάσκες, θρησκευτικές μορφές της Αναγέννησης και πήλινες θεότητες.

ΒΑΣΙΛΕΙΑ

Συλλογή Πικάσο

Σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μουσεία για τη μοντέρνα τέχνη, στη Fondation Beyeler, κοντά στη Βασιλεία, στην Ελβετία, παρουσιάζεται μία ιδιαίτερη έκθεση με έργα Πάμπλο Πικάσο. Η έκθεση βασίζεται στη σχέση των ιδρυτών του μουσείου και συλλεκτών Ερνστ και Χίλντι Μπέγελερ με το έργο του Πικάσο, που συνέλεγαν μετά μανίας. Παρουσιάζονται έργα σε χαρτί και κεραμεικά. Στη διάρκεια των ετών το ζεύγος Μπέγελερ συνέλεξε πάνω από 1.000 έργα του Πικάσο, πολλά από τα οποία έχουν πωληθεί.

ΚΟΣΙΤΣΕ

Το ΕΜΣΤ στη Σλοβακία

Το «Face Forward… into my home» ταξιδεύει και φιλοξενείται στην Tabacka Kulturfabrik Gallery, του Κόσιτσε στη Σλοβακία. Περιλαμβάνει βιωματικά εργαστήρια αφήγησης στα οποία πρόσφυγες, με έναυσμα την παρουσίαση έργων από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, αφηγούνται ιστορίες, φωτογραφίζονται και εκθέτουν τα πορτρέτα τους μαζί με ηχητικά κείμενα. Οσοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα υποστηρίζονται από το πρόγραμμα ESTIA (Στήριξη Εκτακτης Ανάγκης για τη Στέγαση και την Ενταξη).

ΛΟΝΔΙΝΟ

Η τέχνη του Μαρκ Ι’ Ανσον

Στα σαράντα του χρόνια, ο Σκωτσέζος καλλιτέχνης Μαρκ Ι’ Ανσον έχει αξιοπρόσεκτη πορεία με έργα του ακόμη και στην Εθνική Πινακοθήκη Προσωπογραφιών της Σκωτίας στο Εδιμβούργο. Ζωγράφος παραστατικός, παρουσιάζει αυτήν την περίοδο τη νέα ενότητα των έργων του στο Λονδίνο, στην John Martin Gallery, όπου είχε εκθέσει και πέρυσι (38 Albemarle St, W1S 4JG). Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 9 Φεβρουαρίου, έχει αναφορές στα γλυπτά της Ελίζαμπεθ Φρινκ και στο «Ευαγγέλιο» του Παζολίνι.

ΜΑΣΑΧΟΥΣΕΤΗ

Τα ποιήματα του πατέρα

Ο Τσαρλς Σκολντ είναι ο γιος ενός ιδιαίτερου πατέρα. Ηταν ο αείμνηστος Γουόλτερ Σκολντ που είχε ιδρύσει τον Κύκλο των Νεκρών Ποιητών και είχε στόχο να διαβάσει τα ποιήματα 600 αποθανόντων ποιητών πάνω στο μνήμα τους. Μόνη προϋπόθεση, να είχαν εκδώσει τα ποιήματά τους. Μετά τον δικό του θάνατο, τα παιδιά του εξέδωσαν τα ανέκδοτα ποιήματα του πατέρα τους («Ο καθρέφτης δεν ράγισε»), ώστε να μπορεί και εκείνος να είναι ένα αξιοσέβαστο μέλος του Κύκλου των Νεκρών Ποιητών.