ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

Ο μοντέρνος κόσμος του Λίνκολν Κίρσταϊν στο ΜοΜΑ

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Η περίπτωση του Λίνκολν Κίρσταϊν (1907-1996) είναι η κατ’ εξοχήν περίπτωση του πολυπράγμονος, με την έννοια του πολυμαθούς αλλά κυρίως εκείνου με δίψα για μάθηση και αγάπη στη δημιουργία. Σφράγισε τη μοντέρνα τέχνη του 20ού αιώνα. Η έκθεση-αφιέρωμα στη συμβολή του παρουσιάζεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) και συνοψίζει τη ζωή και την προσφορά αυτού του ανθρώπου που μπορεί να συνδέθηκε με την ίδρυση του Μπαλέτου της Νέας Υόρκης, αλλά επί της ουσίας επηρέασε την πολιτιστική ζωή στο σύνολό της για πολλές δεκαετίες. Στην έκθεση παρουσιάζεται η πρωτοφανής επιδραστικότητα του Κίρσταϊν, που έγραφε, οργάνωνε εκθέσεις και δημιουργούσε διαρκώς ένα αστείρευτο δίκτυο δημιουργικών ανθρώπων. Είναι πολύ χαρακτηριστικό το πορτρέτο του, μια φωτογραφία του Γουόκερ Ιβανς, του μεγάλου φωτογράφου, έκθεση του οποίου είχε διοργανώσει ο ίδιος ο Λίνκολν Κίρσταϊν. Στη φωτογραφία βλέπουμε ένα έργο του σπουδαίου Αργεντινού ζωγράφου Αλμπέρτο Μπέρνι (1905-1981) με τίτλο «New Chicago Athletic Club» (1937), ένα από τα έργα που ο Λίνκολν Κίρσταϊν είχε παρουσιάσει στη Νέα Υόρκη. Η μεγάλη επίδραση του Κίρσταϊν στην πολιτιστική ζωή της Νέας Υόρκης εστιάζεται κυρίως στις δεκαετίες του 1930 και του 1940, αλλά η δράση του συνεχίστηκε έως τον θάνατό του, το 1996. Παρότι προς το τέλος της ζωής του είχε προβλήματα υγείας και έπασχε από διπολική διαταραχή, που εκδηλωνόταν ενίοτε και επιθετικά (είχε καταστρέψει το στούντιο του στενού φίλου και ζωγράφου Νταν Μαλόνι), ο Λίνκολν Κίρσταϊν συνέχιζε απτόητος να μετέχει στην καλλιτεχνική ζωή: μπαλέτο, κινηματογράφος, θέατρο, ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία. Το ενδιαφέρον του ήταν ακόρεστο. Στην ιστορία έχει μείνει ως ιμπρεσάριος, επιμελητής, προστάτης των τεχνών και ανιχνευτής ταλέντων, διαμορφώνοντας το δημόσιο γούστο με έναν τρόπο πραγματικά μοναδικό. Βρισκόταν στο επίκεντρο ενός δικτύου δημιουργών και ήταν ο «αιμοδότης» καλλιτεχνικών τάσεων αλλά και ο υποστηρικτής μοναχικών δημιουργών. Οπως αναφέρει το ΜοΜΑ, η έκθεση που παρουσιάζει απλώνει το βλέμμα του Λίνκολν Κίρσταϊν πάνω στο σώμα της μοντέρνας τέχνης και την αναδεικνύει με τρόπο εναλλακτικό και ανανεωτικό. Είναι επί της ουσίας μια έκθεση για τον μοντέρνο 20ό αιώνα έτσι όπως τον οραματίστηκε ένας ακούραστος δημιουργός. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουνίου.

ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ

Αφιέρωμα στον Βερόκιο

Από τους μείζονες της Ιταλικής Αναγέννησης, ο Αντρέα Βερόκιο (1435-1488), δάσκαλος του Λεονάρντο ντα Βίντσι, είναι το αντικείμενο μιας μεγάλης έκθεσης στο Παλάτσο Στρότσι στη Φλωρεντία, με διάρκεια έως τις 14 Ιουλίου. Είναι η πρώτη φορά που συγκεντρώνεται τόσος μεγάλος αριθμός έργων του, τα οποία παρουσιάζονται μαζί με άλλων μεγάλων του 15ου αιώνα, όπως του Ντα Βίντσι αλλά και του Γκιρλαντάιο. Μαζί με τους πίνακες του Βερόκιο, εκτίθενται και σπουδαία γλυπτά του.

ΠΑΡΙΣΙ

Η Πυραμίδα τριαντάρισε

Στις 30 Μαρτίου 1989 εγκαινιάστηκε η περίφημη Πυραμίδα του Λούβρου, έργο του αρχιτέκτονα Ι. Μ. Πέι. Τα ειδησεογραφικά πρακτορεία εστιάζουν στην επέτειο των 30 ετών από τότε που το έργο αυτό μετέβαλε τη δημόσια εικόνα του πιο διάσημου παρισινού μουσείου. Η Πυραμίδα ανταποκρίθηκε στις ανάγκες εκσυγχρονισμού και επέκτασης του Λούβρου και έδωσε στο Παρίσι ένα ακόμη σήμα κατατεθέν. Το έργο εντάσσεται στο όραμα του Φρανσουά Μιτεράν για ένα Παρίσι του πολιτισμού.

ΠΑΡΙΣΙ

Εκθεση Τόμας Σούτε

H πρώτη αναδρομική έκθεση στη Γαλλία του 64χρονου Γερμανού καλλιτέχνη Τόμας Σούτε εγκαινιάστηκε στο Monnaie του Παρισιού. Μαθητής του Γκέρχαρντ Ρίχτερ, ο Σούτε ζει στο Ντίσελντορφ και μέγιστη θεωρείται η επίδρασή του στον επαναπροσδιορισμό της σύγχρονης γλυπτικής. Η δουλειά του συνομιλεί τόσο με την εννοιολογική όσο και με την κλασική τέχνη. Η έκθεση στο Παρίσι πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με άλλα μουσεία, αλλά και με τη συνδρομή του ίδιου του καλλιτέχνη.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Οι γηγενείς Αμερικανοί

Αυτή η υδατογραφία με το προφίλ ενός Ινδιάνου του 19ου αιώνα αποτελεί μέρος της έκθεσης με τίτλο «Καλλιτεχνικές συναντήσεις με τους αυτόχθονες της Αμερικής», που παρουσιάζεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης (έως 13 Μαΐου). Είναι μια μικρότερη συνοδευτική ενότητα της κεντρικής έκθεσης «Η τέχνη των γηγενών της Αμερικής: η Συλλογή Τσαρλς και Βάλερι Ντάικερ», που διαμορφώνει εκ νέου το βλέμμα μας στις προσλήψεις των Ινδιάνων από τη Δύση.

ΚΑΤΑΛΩΝΙΑ

Εργο του 19χρονου Νταλί

Η Μόντσε Αγκέρ είναι η διευθύντρια του Μουσείου και του Ιδρύματος Σαλβαδόρ Νταλί. Στη φωτογραφία επιδεικνύει ένα από τα πλέον πρώιμα έργα του Νταλί, φιλοτεχνημένο όταν ο ζωγράφος ήταν 19 ετών. Το έργο χρονολογείται στo 1923, την εποχή που ο Νταλί ήταν φοιτητής στη Σχολή Καλών Τεχνών, και εκτίθεται για πρώτη φορά στο Castell de Pubol. Αυτό το μεσαιωνικό σπίτι, στην Καταλωνία, ήταν το δώρο του Σαλβαδόρ στην αγαπημένη του Γκαλά.