ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ
Η ιδιοφυΐα του Μπάστερ Κίτον

Από τους λίγους μεγάλους του βωβού κινηματογράφου για τους οποίους υπάρχει διαρκές ενδιαφέρον είναι ο Μπάστερ Κίτον (1895-1966). Αν και ήταν ενεργός έως τον θάνατό του, είναι οι ιδιοφυείς ταινίες από την εποχή του βωβού που τον καθιέρωσαν και διατήρησαν τη μνήμη του. Ηταν ίσως ένας εξπρεσιονιστής ηθοποιός, με ερμηνείες μπροστά από το τυποποιημένο Χόλιγουντ, σκηνοθέτης και παραγωγός με όραμα και ισόβιος υπέρμαχος του αυτοσχεδιασμού. Ελεγε ότι, στην περίπτωσή του, το 50% ήταν εκτός σεναρίου. Δημιουργούσε παίζοντας. Η δημοσιότητα που κέρδισε αυτές τις μέρες το όνομά του (και μαζί ένα εκτενές δημοσίευμα στον Guardian) οφείλεται στον εντοπισμό δύο άγνωστων έως τώρα σεναρίων του, γραμμένα από τον ίδιο σε γραφομηχανή, στη διάρκεια της δεκαετίας του 1950, αλλά ξεχασμένα και αγνοημένα μέχρι τώρα. Την ανακοίνωση έκανε η Διεθνής Εταιρεία Μπάστερ Κίτον, που διατηρεί τη φλόγα του ενδιαφέροντος ζωντανή. Εδωσε, δε, τις ιστορίες που έως τώρα αγνοούσαμε για να τις διαβάσουν οι ενδιαφερόμενοι και να φανταστούν τον Μπάστερ Κίτον ως πρωταγωνιστή. Η εταιρεία είχε στο πρόγραμμά της ένα διεθνές συνέδριο για την κληρονομιά που άφησε στον κινηματογράφο ο μεγάλος ηθοποιός. Θα γινόταν στο Μάσκεγκον του Μίσιγκαν, όπου ο Μπάστερ Κίτον είχε εξοχική κατοικία. Λόγω της πανδημίας, όμως, το συνέδριο θα γίνει εξ αποστάσεως, στην επέτειο των 125 χρόνων από τη γέννησή του, στις 3 και 4 Οκτωβρίου. Στα 25 χρόνια που δραστηριοποιείται, η εταιρεία έχει δώσει στη δημοσιότητα χειρόγραφα του Μπάστερ Κίτον, ένα θησαυρό από ανέκδοτες φωτογραφίες του καθώς και τις σημειώσεις του για τον «Στρατηγό», την πιο διάσημη ίσως ταινία του. Οπως δήλωσε στον Guardian ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Αλεκ Λεβ, «έχουμε το προνόμιο να διατηρούμε τις αστείες καταστάσεις που είχε γράψει ο Κίτον για να τις χαίρεται όλος ο κόσμος, αλλά που δεν είχε την ευκαιρία να γυρίσει σε ταινία». Ο Μπάστερ Κίτον, με τρεις γάμους και μια ισόβια πάλη με τον αλκοολισμό, ήταν ένας μεγάλος κωμικός και δραματικός ηθοποιός, που επηρέασε βαθιά τον κινηματογράφο. Γνωστός σαν το «πέτρινο πρόσωπο», προέβαινε σε έναν πηγαίο και καυστικό σχολιασμό για την κοινωνία, που περνούσε μέσα από τις ευφάνταστες ιστορίες του. Στη φωτογραφία, σκηνή από την ταινία «Μια εβδομάδα» (1920).

ΟΛΛΑΝΔΙΑ
Αναμένοντας το κοινό

maties-ston-kosmo0
 

Με ανυπομονησία και περηφάνια, τα διάφορα μουσεία αναγγέλλουν την επαναλειτουργία τους. Στην Ολλανδία, το μουσείο Κρόλερ-Μίλερ (Kröller-Müller Museum), στη μέση μιας πανέμορφης φύσης, άνοιξε και πάλι, με το πλεονέκτημα των τεράστιων εκτάσεων που περιβάλλουν το μοντερνιστικό κτίριο με τις θαυμάσιες συλλογές. Ολόγυρα, ο κήπος των γλυπτών και το πυκνό δάσος προσφέρουν την αναγκαία ισορροπία μετά την περιήγηση στις αίθουσες με την τέχνη του 20ού αιώνα.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η Αναγέννηση του Χάρλεμ

maties-ston-kosmo1

Στη διάρκεια της δεκαετίας του ’20, και ιδίως στα χρόνια 1925-1929, αναπτύχθηκε το αναγεννητικό κίνημα της αφροαμερικανικής κουλτούρας, που συνδέθηκε και με άλλους πυρήνες πνευματικής ακμής στις ΗΠΑ. Τα αμερικανικά ταχυδρομεία εξέδωσαν μια νέα σειρά γραμματοσήμων αφιερωμένων στη λεγόμενη Αναγέννηση του Χάρλεμ και σε εξέχοντες εκπροσώπους της, όπως: Ανν Σπένσερ, Αρτούρο Αλφόνσο Σόμπεργκ, Νέλα Λάρσεν και Αλεν Λοκ. 

ΧΙΟΥΣΤΟΝ
Το παρεκκλήσι του Ρόθκο

maties-ston-kosmo2

Εδώ και πολλά χρόνια, το παρεκκλήσι που είχε ζωγραφίσει ο Μαρκ Ρόθκο στη δεκαετία του ’60 αποτελεί αξιοθέατο του Χιούστον, στο Τέξας. Κλειστό για αποκατάσταση, το παρεκκλήσι θα ανοίξει, καλώς εχόντων των πραγμάτων, τον Σεπτέμβριο. Ηταν μια ανάθεση συλλεκτών προς τον Ρόθκο, ο οποίος δούλεψε σκληρά για τρία χρόνια δημιουργώντας έναν υποβλητικό χώρο. «Το έργο αυτό μου δίδαξε τη διεύρυνση του εαυτού μου», έλεγε.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Προσωπογραφίες

maties-ston-kosmo3

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου προσφέρει τη δυνατότητα ψηφιακής θέασης της έκθεσης προσωπογραφιών, από τη σειρά των βραβείων για πορτρέτα που έως και φέτος είχε χορηγό την εταιρεία πετρελαιοειδών και φυσικού αερίου ΒΡ. Η έκθεση είναι ετήσιος θεσμός με σκοπό την προαγωγή της τέχνης της προσωπογραφίας και της ενθάρρυνσης των νέων ταλέντων. Στη φωτογραφία, λεπτομέρεια από το έργο «Πατέρας και γιος» της Βανέσα Γκάργουντ.

ΠΑΡΙΣΙ
Μποντλέρ και Ναντάρ

maties-ston-kosmo4

Η σειρά των φωτογραφικών πορτρέτων που είχε βγάλει ο σκαπανέας της προσωπογραφίας Φελίξ Ναντάρ για τον Σαρλ Μποντλέρ αποτελούν παρακαταθήκη παγκόσμιας κληρονομιάς. Πολλές από αυτές τις φωτογραφίες, τραβηγμένες στις δεκαετίες 1850 και 1860, βρίσκονται στις συλλογές του Μουσείου Ορσέ, που υπήρξε πρωτοπόρο στη συγκρότηση φωτοθήκης. Εν αναμονή της επαναλειτουργίας του, το παρισινό μουσείο μάς θυμίζει αυτούς τους θησαυρούς.