ΑΤΖΕΝΤΑ

Η Αθήνα του Σωκράτη στο Μουσείο Ηρακλειδών

Η Αθήνα του Σωκράτη στο Μουσείο Ηρακλειδών

Είναι ένας κύκλος έξι σεμιναρίων, το καθένα όμως είναι αυτοτελές.

Μια περιήγηση στα κείμενα του Πλάτωνα, από όπου αναδεικνύεται ανάγλυφα η προσωπογραφία του πατέρα της φιλοσοφίας ο οποίος έκανε τη φιλοσοφία του τρόπο ζωής. Περιήγηση επίσης στον αθηναϊκό 5ο αιώνα π.Χ., όταν η πόλη βρισκόταν στο κέντρο του κόσμου της και κυριαρχούσε πολιτικά και πνευματικά στον ελληνικό χώρο.

Τον Σωκράτη συνηθίζουμε να τον προσεγγίζουμε μέσα από τον μύθο που συνοδεύει την υστεροφημία του. Πλησιάζοντας όμως τα κείμενα, διαβάζοντάς τα σαν μαρτυρίες της ζωής του και της σκέψης του, μπορούμε να τον αντιληφθούμε ως μια από τις πιο αινιγματικές προσωπικότητες που έζησαν ποτέ. Ενας άνθρωπος που, χωρίς να κάνει τίποτε σπουδαίο, χωρίς να αφήσει πίσω του κανένα έργο, επηρέασε τη δυτική σκέψη όσο κανένας άλλος. Οπως λέει ο Μονταίνιος για τη δική του εποχή, αν ζούσε ανάμεσά μας δεν θα τον παίρναμε στα σοβαρά.

Το Σάββατο 17/5 θα αναλυθούν οι «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, η σύγκρουση του κωμωδιογράφου με τον φιλόσοφο. Ηταν δύο διαφορετικές αντιλήψεις για την πολιτική και την πόλη ή μήπως σε πολλά σημεία, παρά τα φαινόμενα, ο Αριστοφάνης βρίσκεται πολύ κοντά στον Σωκράτη;

Το Σάββατο 24/5 θα μελετηθεί η αλληγορία του σπηλαίου από το 6ο βιβλίο της «Πολιτείας» του Πλάτωνα, ένα κείμενο το οποίο αφορά τον Σωκράτη σχεδόν άμεσα και τον ρόλο του φιλοσόφου μέσα στην πόλη. Ενα από τα σωκρατικά παράδοξα είναι ότι ο Σωκράτης, ενώ γύριζε την πλάτη του στα εγκόσμια αγαθά, δεν ήταν αναχωρητής. Αγαπούσε την Αθήνα και δεν μπορούσε να ζήσει έξω απ’ αυτήν.

Το Σάββατο 31/5 θα γίνει ο απολογισμός του 5ου αιώνα μέσα από τη φυσιογνωμία του Σωκράτη και της ομήγυρης, από τον Πλάτωνα και τον Ξενοφώντα μέχρι τον Αλκιβιάδη, ξεκινώντας από την «Απολογία» του, τη δίκη και την καταδίκη του.

Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος έχει γράψει «Το μυθιστόρημα του Ξενοφώντα», «Το ξυπόλητο σύννεφο» – μυθιστόρημα για την σύγκρουση Αριστοφάνη και Σωκράτη. Εχει μεταφέρει στα νέα ελληνικά τους τρεις διαλόγους που αφορούν τη δίκη του, «Ευθύφρων», «Απολογία», «Κρίτων».

Η αρχαιογνωσία ενδιαφέρει μόνο στον βαθμό που μας βοηθάει να καταλάβουμε τον κόσμο μας, τις περισσότερες φορές πιο ουσιαστικά και από τη σύγχρονη σκέψη. Η στροφή προς τα κλασικά γράμματα είναι το ιδανικό αντίδοτο για την αντιμετώπιση της αλαζονείας της σύγχρονης εποχής. Τα σεμινάρια δεν απευθύνονται σε ειδικούς. Απευθύνονται σε αναγνώστες.

​​Κάθε Σάββατο 5 – 7 μ.μ. στο Μουσείο Ηρακλειδών,Ηρακλειδών 16 στο Θησείο.