ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

10s2f2

AΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ
Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Manifesta
www.manifesta10.org

«Manifesta 10». Σε διαφορετική πόλη κάθε φορά διοργανώνεται η Manifesta, η «κινητή» Μπιενάλε σύγχρονης τέχνης, η οποία ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, μετά την πτώση του «υπαρκτού σοσιαλισμού», με στόχο να γεφυρώσει μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης το χάσμα ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, Βορρά και Νότο. Φέτος, η 10η Manifesta πραγματοποιείται στην Πετρούπολη, παρά τις εκκλήσεις για μποϊκοτάζ και την απόσυρση κάποιων καλλιτεχνών σε ένδειξη διαμαρτυρίας για πολιτικές αποφάσεις της ρωσικής κυβέρνησης. Συμμετέχουν περίπου πενήντα καλλιτέχνες, με έργα που εκτίθενται κυρίως στο Κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ αλλά και σε πολλά άλλα εκθεσιακά κέντρα και υπαίθριους χώρους της πόλης. Στα έργα και τα καλλιτεχνικά πρότζεκτ που παρουσιάζονται στην Μπιενάλε περιλαμβάνονται το «Grrr Jamming Squeak» της Πάολα Πίβι (οι επισκέπτες καλούνται σε στούντιο όπου μπορούν να παίξουν και να ηχογραφήσουν μουσική με τη συνοδεία ήχων από ζώα), το «Surplus Leisure» του Γκι Μπεν-Νερ, μια περίτεχνη εγκατάσταση που σχολιάζει σατιρικά την αντίληψη περί «ελεύθερης αγοράς», καθώς και το πρότζεκτ «Unlooped-KINO», με περίπου 70 έργα σε φιλμ και βίντεο από τη δεκαετία του ’70 έως σήμερα, που προσφέρουν μια επισκόπηση των καλλιτεχνικών εξελίξεων σε διεθνές επίπεδο. Εως τις 31 Οκτωβρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ
ΘΕΑΤΡΟ
Noel Coward Theatre
www.shakespeareinlove.com

«Shakespeare in Love». Ο νεαρός Σαίξπηρ, που περνάει δύσκολες μέρες καθώς έχει στερέψει ο συγγραφικός του οίστρος, βρίσκει την έμπνευση για να γράψει το φημισμένο έργο του «Ρωμαίος κι Ιουλιέττα» όταν ερωτεύεται τη Βιόλα ντε Λεσέπς, κόρη πλούσιου έμπορου, χωρίς να γνωρίζει ότι η κοπέλα, μεταμφιεσμένη σε νεαρό αγόρι, συμμετέχει λαθραία ως ηθοποιός στον δικό του θίασο. Το σενάριο του Τομ Στόπαρντ και του Μαρκ Νόρμαν για την επιτυχημένη ταινία του 1998 «Ερωτευμένος Σαίξπηρ», με πρωταγωνιστές τον Ραλφ Φάινς και την Γκουίνεθ Πάλτροου, διασκευάστηκε για τη θεατρική σκηνή από τον Λι Χολ και παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Ντέκλαν Ντόνελαν και σκηνικά του Νικ Ορμεροντ, καλλιτεχνικών διευθυντών του θεατρικού ομίλου Cheek By Jowl. Το έργο έχει γίνει δεκτό με ενθουσιασμό τόσο από το κοινό όσο και από τους κριτικούς, που υπογραμμίζουν τον έξοχο συνδυασμό ποίησης και χιούμορ της παράστασης, καθώς και τις ερμηνείες των ηθοποιών, με επικεφαλής τον Τομ Μπέιτμαν στον ρόλο του Σαίξπηρ και τη Λούσι Μπριγκς Οουεν που ερμηνεύει τη Βιόλα. Εως τις 25 Οκτωβρίου.

Menier Chocolate Factory
www.menierchocolatefactory.com

«Forbidden Broadway». Το «Απαγορευμένο Μπρόντγουεϊ» έχει ανεβεί επανειλημμένα με επιτυχία στη Νέα Υόρκη από το 1982, όταν ο Τζέραρντ Αλεξαντρίνι δημιούργησε την πρώτη παρωδία σαρκάζοντας δημοφιλή μιούζικαλ και αστέρια της εποχής (ανάμεσά τους η Γούπι Γκόλντμπεργκ, η Αντζελα Λάνσμπερι, ο Στίβεν Σοντχάιμ και ο Αντριου Λόιντ Βέμπερ, οι οποίοι έχουν και οι ίδιοι παρακολουθήσει παραστάσεις γελώντας με τον εαυτό τους). Η νέα, «επικαιροποιημένη» εκδοχή του έργου, από τον Αμερικανό σκηνοθέτη Φίλιπ Τζορτζ, περιλαμβάνει εκτός από «κλασικά» μιούζικαλ, όπως το «Φάντασμα της Οπερας» και τον «Βασιλιά των λιονταριών», αναφορές σε νεότερες επιτυχίες του Μπρόντγουεϊ και του Γουέστ Εντ, ανάμεσά τους τα έργα «The Book of Mormon», «Ματίλντα», «Charlie and the Chocolate Factory» και «Miss Saigon». Είναι μια διασκεδαστική παράσταση, που έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς με το χιούμορ και την ευρηματικότητά της. Εως τις 30 Αυγούστου.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
ΕΚΘΕΣΗ
Guggenheim Museum
www.guggenheim.org

«Italian Futurism, 1909-1944: Reconstructing the Universe». Στις αρχές του 20ού αιώνα, το κίνημα των φουτουριστών εκθείασε τον δυναμισμό των μοντέρνων καιρών, τη θεαματική έφοδο των τεχνολογικών καινοτομιών που μεταμόρφωναν την κοινωνία. Οι φουτουριστές λάτρευαν την ταχύτητα και τις μηχανές, ευαγγελίζονταν τη σύγκρουση με τους παραδοσιακούς θεσμούς και τη ρήξη με το «αραχνιασμένο» παρελθόν, ενώ ακόμη και ο πόλεμος αποκτούσε το φωτοστέφανο μιας «εξυγιαντικής δύναμης» για τον γερασμένο πολιτισμό. Πρωτεργάτης του φουτουρισμού στην Ιταλία, τη χώρα όπου γεννήθηκε το κίνημα, ο ποιητής Μαρινέτι, κατέληξε να γίνει συνοδοιπόρος του φασισμού, προτού ακόμα ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος πνίξει την αισιοδοξία των φουτουριστών για την έλευση ενός «υπέροχου καινούργιου κόσμου». Η έκθεση κάνει μια πολύπλευρη αναδρομή στο κίνημα με αναφορές σε όλους τους τομείς έκφρασής του -εικαστικές τέχνες, αρχιτεκτονική, λογοτεχνία, μουσική, κινηματογράφο- αλλά και στην αδιαμφισβήτητη επιρροή του σε άλλα κινήματα της ευρωπαϊκής αβάν γκαρντ (εδώ ο πίνακας του Τούλιο Κράλι «Πριν ανοίξει το αλεξίπτωτο», 1939) . Εως την 1η Σεπτεμβρίου.

ΣΙΔΝΕΪ
ΕΚΘΕΣΗ
Μuseum of Contemporary Art
www.mca.com.au

«Annette Messager: Motion/Emotion». Η έκθεση παρουσιάζει μια ανθολογία έργων της διεθνούς φήμης Γαλλίδας καλλιτέχνιδας (γεν. 1943), η οποία έχει εργαστεί χρησιμοποιώντας ευρύ φάσμα μέσων -σχέδιο, φωτογραφία, γλυπτική, χαρακτικά, εγκαταστάσεις- και ασυνήθιστα υλικά – από μετάξι, πλεκτά και δίχτυα μέχρι παιδικά παιχνίδια, ρούχα και άλλα αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Τα έργα που εκτίθενται καλύπτουν όλο το φάσμα της διαδρομής της, από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 έως σήμερα, και περιλαμβάνουν μερικές μεγάλου μεγέθους εγκαταστάσεις, ανάμεσά τους το «Καζίνο», ένα έργο από κόκκινο μετάξι που φουσκώνει και πτυχώνεται με αέρα από ανεμιστήρες (η εγκατάσταση αυτή εκτέθηκε για πρώτη φορά στην Μπιενάλε της Βενετίας του 2005, όπου η Μεσαζέ τιμήθηκε με το Χρυσό Λιοντάρι). Εως τις 26 Οκτωβρίου.

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ
ΕΚΘΕΣΗ
Stadel Museum
www.stadelmuseum.de

«Lichtbilder». Το μουσείο, ένα από τα πρώτα στον κόσμο που εξέθεσαν φωτογραφικά έργα (το 1845), κάνει μια αναδρομή στην ιστορία της φωτογραφίας ως μέσου καλλιτεχνικής έκφρασης, παρακολουθώντας την εξέλιξή της από τα μέσα του 19ου αιώνα έως την «ανατρεπτική» δεκαετία του 1960. Στις φωτογραφίες που εκτίθενται, όλες από τη μεγάλη συλλογή του Stadel, περιλαμβάνονται έργα πρωτεργατών της φωτογραφικής τέχνης (Ναντάρ, Γκιστάβ Λε Γκρε, Ρότζερ Φέντον, Τζούλια Μάργκαρετ Κάμερον) καθώς και φημισμένων δημιουργών του 20ού αιώνα, όπως ο Μπρασάι, ο Αντρέ Κερτές, η Ντόρα Μάαρ (εδώ η φωτογραφία της «Μανεκέν με περμανάντ», 1935), ο Οτο Στάινερτ, ο Μαν Ρέι. Παράλληλα, η έκθεση εστιάζει και στην ειδησεογραφική φωτογραφία, ενώ επίσης ρίχνει φως στη δουλειά σημαντικών φωτογράφων που όμως δεν έγιναν ποτέ διάσημοι. Εως τις 5 Οκτωβρίου.

Ο Αύγουστος του Εδιμβούργου

Το 67o Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου (8-31/8), και το παράλληλο «εναλλακτικό» φεστιβάλ Fringe (1-25/8), περιλαμβάνουν, όπως κάθε χρόνο, στο πρόγραμμά τους μια πλειάδα εκδηλώσεων σε όλα τα πεδία των παραστατικών τεχνών – θέατρο, μουσική, χορό, stand-up comedy, κινηματογραφικές προβολές. Με αφορμή τη συμπλήρωση φέτος 100 χρόνων από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το φεστιβάλ δίνει έμφαση στο θέμα της πολεμικής σύγκρουσης, παραμένοντας ωστόσο σε απόσταση από την τοπική πολιτική διαμάχη που θα κορυφωθεί με το επικείμενο δημοψήφισμα για την ανεξαρτησία της Σκωτίας. Στο πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνονται έργα όπως το War Requiem του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, η Συμφωνία του Λένινγκραντ του Σοστακόβιτς, η όπερα του Μπερλιόζ «Οι Τρώες» από το Θέατρο Μαριίνσκι της Πετρούπολης, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κόκκου, ενώ μεταξύ των καλλιτεχνών που συμμετέχουν είναι η Αν Σοφί φον Οτερ, η Ούτε Λέμπερ και ο Λεωνίδας Καβάκος.