ΑΤΖΕΝΤΑ

Οι «Σκελετοί» του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα

Οι «Σκελετοί» του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα

Ο Δον Κιχώτης ως σκελετός, σκελετοί εφημεριδοπώλες κι ακόμα γιορτές, φυσικές καταστροφές, μάχες, περιστατικά της καθημερινότητας, μεμονωμένες φιγούρες· όλα αυτά αποτελούν τη θεματολογία του σπουδαίου Μεξικανού εικονογράφου και χαράκτη Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα. Τα έργα του μπορεί κανείς να περιεργαστεί αυτές τις μέρες στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, στην περιοδεύουσα διεθνώς έκθεση, με αφορμή τα 100 χρόνια από τον θάνατο του καλλιτέχνη. Εχοντας ζήσει και δημιουργήσει στην πιο καθοριστική ίσως περίοδο της μεξικανικής Ιστορίας, ακριβώς πριν από την Επανάσταση του 1910, ο Ποσάδα εφηύρε, επί της ουσίας, τη λαϊκή εικονογραφία της πατρίδας του. Από την απλή ηθογραφία των καθημερινών σκηνών, των γάμων και των γλεντιών μέχρι τη χρονογραφική αποτύπωση σημαντικών ιστορικών γεγονότων, ο Ποσάδα καταφέρνει να μεταφέρει με τον πιο απλό τρόπο το περίγραμμα της εποχής, κερδίζοντας έτσι, κατά τον Κάρλος Φουέντες, τον τίτλο του «καλύτερου χαράκτη της ισπανόφωνης Αμερικής».

Εκτός, όμως, των προαναφερθέντων ρεαλιστικών έργων, ο Ποσάδα είναι περισσότερο γνωστός για τους περίφημους «σκελετούς» του. Με όπλο το ξεχωριστό αυτό εκφραστικό ιδίωμα και βέβαια την ευαισθησία του στο σχέδιο, ο καλλιτέχνης μετατρέπει τελικά τις σκηνές που περιγράφονται παραπάνω σε ιδιοφυή κοινωνικά και πολιτικά σχόλια: όπως επισημαίνει ο επιμελητής της έκθεσης Ντένης Ζαχαρόπουλος, «το έργο του ανασκαλεύει κριτικά λαϊκές εικονογραφήσεις, θρύλους, οικογενειακές τραγωδίες, θρησκευτικά τελετουργικά, εμπορικές διαφημίσεις, λαϊκές παραστάσεις, εγκλήματα του αστυνομικού δελτίου και γεγονότα από την πολιτική ιστορία της εποχής του». Ολα αυτά ιδωμένα μέσα από το πρίσμα του μαύρου χιούμορ και της έξυπνης σάτιρας, δημιουργούν ένα απολαυστικό σύνολο με αληθινά σύγχρονη αύρα.

​​Μέχρι 31/3. Γερμανικού και Μυλλέρου, στο Μεταξουργείο.