ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Φωτομπιενάλε, ταξίδια στον κόσμο έως τον Σεπτέμβριο

13s13eikast1
lalibertari

Στον πρώτο όροφο του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, ηλικιωμένες Κινέζες που, αν και μεγάλωσαν με τα πόδια τους δεμένα όπως υπαγόρευε η παράδοση, κοιτάζουν χωρίς ίχνος πικρίας τον φακό της Aixia Li, συνυπάρχουν αρμονικά με τις «κεντημένες» γυναικείες μορφές στο πίσω μέρος των φωτογραφιών της ιρανικής καταγωγής Sissi Farassat και τους «ενόχους» της Κορεάτισσας Ji Hyun Kwon – άγνωστοι διαφορετικών εθνικοτήτων, που δέχτηκαν να μιλήσουν για όσα βαραίνουν τη συνείδηση τους. Εκτός από τα ανοίγματα με εντυπωσιακή θέα προς το λιμάνι, οι αποθήκες και τα γραφεία στρατού πλέον διαθέτουν και νοητά «παράθυρα» προς τα χιονισμένα τοπία της Ρωσίας, μέσα από τις εικόνες των Elena Sukhoveeva, Victor Khmel και Lutsenko Sergey Sergeyevich, την ύπαιθρο της Αργεντινής, όπου μεγαλώνουν οι δύο νεαρές ηρωίδες της Alessandra Sanguinetti, και εγκαταλελειμμένα σχολικά κτίρια της ελληνικής επαρχίας, όπως αποτυπώθηκαν από τον Χριστόφορο Δουλγέρη. Το ταξίδι συνεχίζεται με αφετηρία την Κρυπτή Στοά της Ρωμαϊκής Αγοράς όπου, μεταξύ άλλων, εκτίθενται επιλογές από τη σειρά Times New Roman του Tim Parchikov – «πορτρέτα» κακόγουστων αντιγράφων ρωμαϊκών αγαλμάτων, που κοσμούν τις κατοικίες της νέας ρωσικής ελίτ στην περιοχή της Μόσχας -και μέρος της ενότητας «Είσοδος – Εξοδος» της Κλεοπάτρας Χαρίτου- φωτογραφίες εισόδων πολυκατοικιών σε έναν ιδιότυπο διάλογο με φωτογραφίες νεκροταφείων. Λίγα μέτρα μακριά, στη Nitra Gallery της οδού Φιλίππου, παρουσιάζεται ένα τμήμα της δουλειάς της βραβευμένης φωτογράφου Vesselina Nikolaeva από τη Βουλγαρία με τίτλο «Yesterday when I was little».

Οι παραπάνω εκθέσεις αποτελούν μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι της Photobiennale του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που άνοιξε επίσημα την Παρασκευή και θα συνεχιστεί ώς τον ερχόμενο Σεπτέμβριο με τη συμμετοχή φωτογράφων από 23 χώρες. Θεματικός άξονας του φετινού κεντρικού προγράμματος είναι ο «Λόγος» και με αυτή την ενότητα ολοκληρώνεται η τριλογία, που ξεκίνησε το 2008 με τον «Χρόνο» και συνεχίστηκε το 2010-2011 με τον «Τόπο».

Παρά τα όποια προβλήματα -οικονομικά και διαδικαστικά, καθώς το κεντρικό πρόγραμμα χρηματοδοτείται μέσω του ΕΣΠΑ- που είχαν ως αποτέλεσμα την πραγματοποίηση του φεστιβάλ με δύο χρόνια καθυστέρηση, το κοινό και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης δεν θα απογοητευτούν ούτε από την ποιότητα ούτε από την ποικιλία των εκθέσεων και παράλληλων δράσεων. Αντίθετα, θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη δουλειά Ελλήνων και ξένων δημιουργών, που επέλεξε η πενταμελής επιτροπή αξιολόγησης, αλλά και να παρακολουθήσουν ενδιαφέρουσες προβολές και συζητήσεις με τη συμμετοχή επιμελητών και θεωρητικών από σημαντικά μουσεία και γκαλερί ανά τον κόσμο. Κάθε περίπου δύο εβδομάδες έως τον Αύγουστο, μία νέα έκθεση θα εγκαινιάζεται σε έναν από τους 20 και πλέον συμμετέχοντες χώρους της πόλης, όπως το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Γαλλικό Ινστιτούτο και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Δεδομένου ότι οι γόνιμες συνεργασίες με τοπικούς φορείς αποτελούν βασική προτεραιότητα του Μουσείου Φωτογραφίας, στις φετινές καινοτομίες συμπεριλαμβάνεται η σύμπραξη αφενός με τη ΙΣΤ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, και αφετέρου με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Τρία σχήματα της ΚΟΘ, το σύνολο Κρουστών «Κρουστωδία», το κουαρτέτο εγχόρδων Αιμίλιος Ριάδης και το Animus Quartet ανέλαβαν να επενδύσουν με μουσική τα εγκαίνια του κεντρικού προγράμματος, που πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή στο μουσείο και τις αποθήκες στρατού και το Σάββατο στην Κρυπτή Στοά.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.