ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο τουρισμός της Ελλάδας στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής

Ο τουρισμός της Ελλάδας στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής

BENETIA. Στη φετινή Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στη Βενετία, που εγκαινιάζεται στις 7 Ιουνίου, με επιμελητή τον Ολλανδό Ρεμ Κούλχας και έμφαση στα θεμελιώδη ζητήματα αλλά και στον εκμοντερνισμό των τελευταίων 100 ετών («Absorbing Modernity 1914 – 2014» είναι ο τίτλος της κεντρικής έκθεσης), η Ελλάδα εστιάζει στο δικό της πυρηνικό θέμα: τον τουρισμό.

Δεν είναι τυχαίο ότι το ενδιαφέρον των ξένων να επισκεφθούν την πατρίδα μας καθόρισε μια σειρά παραγόντων που συνέθεσαν την ταυτότητά μας, τη σχέση μας με το τοπίο, τον διάλογό μας με τη Φύση.
Με αυτό το σκεπτικό, ο φετινός μας εθνικός επίτροπος, ο αρχιτέκτων και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, Γιάννης Αίσωπος, κατέθεσε την πρόταση με τίτλο «Tourism Landscapes: Remaking Greece», η οποία και προκρίθηκε ανάμεσα από τους 27 συνολικά φακέλους που υπεβλήθησαν προς κρίση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση της Βενετίας είναι η σημαντικότερη διεθνώς, με επισκέπτες που ξεπερνούν τις 150.000 μέσα σ’ ένα εξάμηνο και η Ελλάδα παίρνει μέρος για 10η φορά.

Αφήγημα

Ο Αίσωπος φτιάχνει ένα ενδιαφέρον αφήγημα, στο οποίο πραγματεύεται τον ρόλο του τουρισμού ως εργαλείου εκμοντερνισμού μέσα από την κατασκευή ξενοδοχείων και τη διαμόρφωση θερέτρων και δημοσίων χώρων, ανέγερση αρχαιολογικών μουσείων στον άξονα αξιοποίησης της φύσης και της προβολής της ιστορίας μας. Ομως η αναδρομή που κάνει συμπληρώνεται και από νέα έργα που μας δείχνουν πως η αρχιτεκτονική προσαρμόζεται στις σημερινές επιταγές, έτσι ώστε ο επισκέπτης να έχει πλήρη την αντίληψη του ιστορικού χρόνου αλλά και των σύγχρονων εξελίξεων.

Ετσι, το περίπτερο είναι χωρισμένο σε δύο τμήματα: στους περιμετρικούς τοίχους θα υπάρχει μια ζωφόρος της οποίας το κάτω μέρος θα καταλαμβάνουν φωτογραφίες τοπίων που έχουν τραβήξει δύο από τους καλύτερους Ελληνες φωτογράφους μας σε αυτό το πεδίο, ο Πάνος Κοκκινιάς και ο Γιώργης Γερόλυμπος. Στο επάνω μέρος θα υπάρχει αρχειακό υλικό από ξενοδοχεία, θέρετρα, οργανωμένες ακτές, αρχαιολογικούς χώρους από την Ελλάδα για το διάστημα 1914 – 2014. Υπάρχει λ.χ. αναφορά στα περίφημα ξενοδοχεία «Ξενία» που ενσάρκωσαν, καλύτερα από οποιοδήποτε αρχιτεκτόνημα, αυτές τις αναζητήσεις.

Στο κέντρο του περιπτέρου θα υπάρχουν μακέτες σε βάσεις διαφορετικού ύψους που θα παρουσιάζουν τα νέα έργα και θα είναι σαν «νησίδες» μέσα στον χώρο. Πρόκειται για τις σχεδιαστικές προτάσεις που υπογράφουν αξιόλογοι ξένοι και Ελληνες αρχιτέκτονες με ζητούμενο τη μορφή μιας παραθαλάσσιας τουριστικής εγκατάστασης. Μέχρι τις 23/11.