ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Αστεγες γυναίκες, «ακριβή» στέγη

invisibles-basike

Αόρατες ★★★
ΚΟΜΕΝΤΙ (2018)
Σκηνοθεσία: Λουί-Ζουλιέν Πετί
Ερμηνείες: Οντρέ Λαμί,
Κορίν Μασιερό, Νοεμί Λόβσι

Μια ματιά στο λεγόμενο κοινωνικό «περιθώριο» επιχειρεί να ρίξει αυτή η κεφάτη κομεντί, που σημείωσε εξαιρετική πορεία στο γαλλικό box office. Τα καταφέρνει κυρίως χάρις την ευαίσθητη προσέγγισή της και στην αυθεντικότητα που αποπνέει. Με απόφαση του δήμου, κάποιο κέντρο υποδοχής άστεγων γυναικών ετοιμάζεται να κλείσει, οι γυναίκες όμως που βρίσκουν καταφύγιο εκεί μόνον έτοιμες να αντιμετωπίσουν τον έξω κόσμο δεν είναι. Οι κοινωνικές λειτουργοί, από την πλευρά τους, κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους, νόμιμο ή ελαφρώς παράνομο, έτσι ώστε μέσα στο επόμενο τρίμηνο να τις επανεντάξουν στην αγορά εργασίας.

Ο δημιουργός του φιλμ επιστρατεύει το γέλιο και την ελαφράδα προκειμένου να αντιμετωπίσει ένα πολύ σοβαρό όσο και τραγικό ζήτημα. Η πραγματικότητα των αστέγων στην καρδιά των (υποτίθεται) ανεπτυγμένων δυτικών κοινωνιών σχολιάζεται απλώς –και εύστοχα– διά της παρουσίας. Κυριολεκτικά, μιας και δίπλα σε γνωστές Γαλλίδες ηθοποιούς πρωταγωνιστούν επίσης αληθινές άστεγες γυναίκες, συγκροτώντας ένα φρέσκο, γεμάτο αυθορμητισμό καστ. Κάπως έτσι καταφέρνει να προσεγγίσει και την καρδιά του προβλήματος.

Μας δείχνει, για παράδειγμα, πώς ορισμένοι άνθρωποι γίνονται σταδιακά «αόρατοι»· τι είδους καθημερινό αγώνα πρέπει να κάνουν απλώς για την επιβίωση και την αξιοπρέπεια ή πόσο δύσκολο είναι να επανενταχθούν στο παραγωγικό σύνολο. Οι κοινωνικές λειτουργοί, από την πλευρά τους, που είναι φαινομενικά και οι πρωταγωνίστριες, έχουν τον δικό τους ανηφορικό δρόμο. Η δουλειά τους ταλαντεύεται διαρκώς ανάμεσα στο επαγγελματικό και στο κοινωνικό-ανθρώπινο καθήκον.

Ολα αυτά, βέβαια, περνούν μέσα από το φίλτρο της κωμωδίας. Κάθε άστεγη γυναίκα είναι και ένας μοναδικός χαρακτήρας, πνευματώδης και αστείος με τον τρόπο του – έχουν ακόμη και παρατσούκλια όπως «Εντίθ Πιαφ», «Σιμόν Βέιλ», «Τσιτσιολίνα» κ.ο.κ. Οταν δε θα έρθει η ώρα να αναζητήσουν εργασία, το πράγμα γίνεται ακόμη πιο διασκεδαστικό.

Το ένστικτο της ζωής ★★★ ½
ΘΡΙΛΕΡ (2018)
Σκηνοθεσία: Αρμάντο Μπο
Ερμηνείες: Γκιγιέρμο Φραντσέλα, Κάρλα Πίτερσον, Γκλόρια Κάρα

asteges-gynaikes-akrivi-stegi0
Ο Γκιγιέρμο Φραντσέλα δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας στον κεντρικό ρόλο.

Ο βραβευμένος με Οσκαρ Αργεντινός σεναριογράφος του «Birdman» και του «Biutiful», Αρμάντο Μπο, κατασκευάζει εδώ έναν ενδιαφέροντα όσο και απλό μύθο, ο οποίος κλιμακώνεται σταδιακά για να διαβεί τα σύνορα του θρίλερ. Πρωταγωνιστής είναι ο Αντόνιο, ένας ευτυχής οικογενειάρχης, με καλή δουλειά και όμορφο σπίτι. Ενα λιποθυμικό επεισόδιο, ωστόσο, θα αλλάξει τα πάντα, καθώς ο μεσήλικας άνδρας μαθαίνει πως χρειάζεται πια μεταμόσχευση νεφρού. Οσο ο χρόνος περνά και το επίσημο σύστημα τον απογοητεύει, ο απελπισμένος Αντόνιο θα στραφεί στην παρανομία· ένα ζευγάρι φτωχών νέων θα του προσφέρει το όργανο που ζητεί, με σημαντικά όμως ανταλλάγματα.

Το συναρπαστικό με το φιλμ του Μπο είναι ο τρόπος με τον οποίο απεικονίζει την ψυχοσύνθεση ενός ανθρώπου που βρίσκεται ξαφνικά προ του φάσματος του θανάτου. Εχοντας ζήσει πάντα «σύμφωνα με τους κανόνες» και στην υπηρεσία της οικογένειας, ο Αντόνιο νιώθει τώρα αδικημένος και επαναστατεί. Οταν η στάση των παράξενων «ευεργετών» του θα τον ωθήσει στα άκρα, η μεταμόρφωσή του έχει πια ολοκληρωθεί.

Από την άλλη, όλο αυτό αποτελεί επίσης ξεκάθαρο ειρωνικό σχόλιο πάνω στον σημερινό κόσμο, όπου η δουλειά και η συμμόρφωση με τα πρότυπα και τους κανόνες υποτίθεται πως εξασφαλίζει την ευτυχία. 

Εμείς…

Αποφασίστηκαν και επισήμως οι προεγκρίσεις χρηματοδότησης, οι οποίες εντάσσονται στο συνολικό πρόγραμμα «…για την ενίσχυση της παραγωγής κινηματογραφικών έργων και την ανάπτυξη της εθνικής κινηματογραφίας», που εκτείνεται σε βάθος τετραετίας (2019-2022), όπως έγινε γνωστό από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Το συνολικό ποσό της επένδυσης ανέρχεται στα 4 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία 1.766.000 ευρώ αφορούν 16 σχέδια ταινιών που έχουν κατατεθεί στο Κέντρο για το αμέσως επόμενο διάστημα και δρομολογήθηκαν, είναι η αλήθεια, με μεγάλη καθυστέρηση. Ανάμεσά τους υπάρχουν νέα φιλμ από γνωστούς δημιουργούς όπως ο Πάνος Κούτρας, ο Αλέξανδρος Βούλγαρης, ο Χρήστος Δήμας κ.ά., αλλά και ανερχόμενους σαν τη Ζακλίν Λέντζου και τον Θανάση Νεοφώτιστο. 

…και οι άλλοι

Φωτιά στις φήμες που θέλουν την κινηματογραφική μεταφορά του σπουδαίου «Breaking Bad» να είναι πολύ κοντά, έβαλαν χθες οι Μπράιαν Κράνστον και Ααρον Πολ. Οι δύο πρωταγωνιστές τής, κατά πολλούς, καλύτερης τηλεοπτικής σειράς όλων των εποχών έκαναν ταυτόχρονη ανάρτηση στα social media με το λιτό αλλά εύγλωττο «Soon». Ακριβώς από κάτω, ο σεναριογράφος της σειράς Πίτερ Γουλντ συμπλήρωσε πως ανυπομονεί και, κάπως έτσι, οι φαν ξεσηκώθηκαν. Σε κάθε περίπτωση, θεωρείται περίπου βέβαιο πως την επερχόμενη ταινία θα «τρέξει» ο ίδιος ο δημιουργός του «Breaking Bad», Βινς Γκίλιγκαν, ενώ οι Κράνστον και Πολ θα ερμηνεύσουν ξανά τους γνωστούς χαρακτήρες.

Πρόσκληση σε γεύμα από έναν υποψήφιο δολοφόνο ★★★★
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Μουρ
Ερμηνείες: Πίτερ Σέλερς, Αλεκ Γκίνες, Μάγκι Σμιθ
Μυστήριο πολλών αστέρων

asteges-gynaikes-akrivi-stegi1

Ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Μουρ συγκεντρώνει ένα αστεράτο καστ ηθοποιών σε μια κλασική παρωδία των πιο στερεοτυπικών ταινιών μυστηρίου. Ενας εκκεντρικός οικοδεσπότης –τον υποδύεται ο συγγραφέας Τρούμαν Καπότε– καλεί στην έπαυλή του τους πιο διάσημους ντετέκτιβ του κόσμου για να τους ανακοινώσει πως μέχρι τα μεσάνυχτα εκεί θα πραγματοποιηθεί ένας φόνος. Οποιος καταφέρει να τον εξιχνιάσει θα κερδίσει 1 εκατ. δολ. Μεγάλα ονόματα όπως ο Πίτερ Σέλερς, ο Αλεκ Γκίνες και η Μάγκι Σμιθ παίρνουν τις θέσεις θρυλικών χαρακτήρων (Ηρακλής Πουαρό, Σέρλοκ Χολμς, Μις Μαρπλ κ.ο.κ) του αστυνομικού μυθιστορήματος. Τα αστεία δεν διατηρούν πάντα τη ζωντάνια τους μέχρι σήμερα, όμως η ταινία παραμένει διάσπαρτη με δεκάδες σπαρταριστές στιγμές –ειδικά με τον απερίγραπτο Πίτερ Φολκ–που αναδεικνύουν το ταλέντο των πρωταγωνιστών της. Σε ψηφιακά αποκατεστημένες κόπιες.

Η πισίνα ★★★★
Σκηνοθεσία: Ζακ Ντερέ
Ερμηνείες: Αλέν Ντελόν, Ρόμι Σνάιντερ, Μορίς Ρονέ
Ηδονιστική λάμψη στη Ριβιέρα

asteges-gynaikes-akrivi-stegi2

Στην επέτειο από τα 50 χρόνια της πρώτης κυκλοφορίας της, η κλασική ταινία του Ζακ Ντερέ επιστρέφει και η αλήθεια είναι πως δεν μοιάζει καθόλου γερασμένη. Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, όταν σε αυτή πρωταγωνιστούν, πιο λαμπεροί από ποτέ, ο Αλέν Ντελόν και η Ρόμι Σνάιντερ. Οι δύο Ευρωπαίοι σταρ υποδύονται ένα ζευγάρι που απολαμβάνει ξέγνοιαστες διακοπές σε κάποια βίλα κοντά στο Σεν Τροπέ. Την ηρεμία τους, ωστόσο, θα ταράξει έναν παλιός γνωστός, ο οποίος τους επισκέπτεται μαζί με την έφηβη κόρη του. Από τη σκηνή των τίτλων με την αντανάκλαση στα νερά μέχρι και το τέλος, το φιλμ αποτελεί αξεπέραστη ωδή στον ηδονισμό αλλά και σχόλιο πάνω στη διαφορά του φαίνεσθαι και του είναι. Γύρω από τη θρυλική πισίνα και κάτω από το εκτυφλωτικό μεσογειακό φως, τέσσερις άνθρωποι αναπτύσσουν λεπτές δυναμικές, ενώνονται και συγκρούονται παθιασμένα, συχνά δίχως εμφανείς λόγους. 

Yesterday
Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ
Ερμηνείες: Χιμές Πατέλ, Λίλι Τζέιμς, Σοφία ντι Μαρτίνο
Αντικαθιστώντας τους Beatles

asteges-gynaikes-akrivi-stegi3

Ο Ντάνι Μπόιλ επιστρέφει στην κινηματογραφική δράση σκηνοθετώντας ένα παράξενο σενάριο, το οποίο υπογράφει ο Ρίτσαρντ Κέρτις του «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ» και του «Τέσσερις γάμοι και μία κηδεία». Πρωταγωνιστής της είναι ο Τζακ (Χιμές Πατέλ), ένας μάλλον αποτυχημένος τροβαδούρος που βλέπει τα όνειρά του για μουσική δόξα και διακρίσεις να ξεθωριάζουν. Κάποια μέρα ωστόσο συμβαίνει κάτι απίθανο: ένα γενικό μπλακ άουτ διαγράφει από τη συνείδηση του κόσμου τους Beatles. Ο Τζακ σύντομα αντιλαμβάνεται πως είναι ο μόνος που θυμάται τα τραγούδια τους και φυσικά βάζει σε εφαρμογή το σχέδιο να τα παρουσιάσει ως δικά του. Με τους ύμνους του σπουδαίου συγκροτήματος στο πλευρό του, προφανώς η φήμη του γρήγορα εκτοξεύεται, όμως παράλληλα συνειδητοποιεί πως η διασημότητα, ειδικά η δανεική, έρχεται με το δικό της κόστος.