ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες Ταινίες: Από τον Godzilla στον Ντοστογιέφσκι

Νέες Ταινίες: Από τον Godzilla στον Ντοστογιέφσκι

Η αρχιτεκτονική του b movie σε μεγέθυνση, με τον «Godzilla» (*) να γκρεμίζει ουρανοξύστες στο πέρασμά του, δεσπόζει αυτήν την εβδομάδα στα μούλτιπλεξ. Οι ιστορίες, όμως, που αξίζουν πραγματικά δύο ώρες από τον χρόνο μας κάνουν λιγότερο θόρυβο: ο «Σωσίας» φέρνει στον προσκήνιο το ομότιτλο μυθιστόρημα της πρώιμης εποχής του Ντοστογιέφσκι, ενώ το «Salvo» αφορά ένα μοιραίο ξεκαθάρισμα λογαριασμών που αλλάζει τη ζωή ενός εκτελεστή της Καμόρα.

Στον «Σωσία» (***) του Βρετανού Ρίτσαρντ Αγιοάντε μην περιμένετε έναν ήρωα με υπαρξιακό βάθος αντάξιο του λογοτεχνικού Γκολιάτκιν (ο ήρωας στο βιβλίο του Ντοστογιέφσκι), αλλά μια ανθρώπινη φιγούρα που ταιριάζει κουτί στο «μοντέρνο σινεμά» του καιρού μας.

Ο Σάιμον Τζέιμς, κινηματογραφικό είδωλο του Γκολιάτκιν, κολυμπάει στον αφρό μιας ταινίας, στην οποία η μαγική λέξη είναι η μείξη.

Το εύρημα του μυθιστορήματος (η φυγή ενός ανθρωπάκου σε έναν φανταστικό κόσμο και η ταύτισή του με τον «υπεράνθρωπο» σωσία του) ήταν πρόσχημα για ένα απολαυστικό remix. Στο φανταστικό πικάπ του Αγιοάντε κάνουν στροφές το παράλογο του Κάφκα και οι εφιάλτες του Οργουελ, οι γρίφοι του Σπάικ Τζόνζι και του Τσάρλι Κάουφμαν («Στο μυαλό του Τζον Μάλκοβιτς», «Αdaptation»), ο παράδοξα ρετρό κόσμος του Γουές Αντερσον, ο μινιμαλισμός του Πίτερ Γκρίναγουεϊ, ο σαρκασμός του Μπίλι Γουάιλντερ σε λανθάνουσα μορφή («Η γκαρσονιέρα»).

Ο Σάιμον Τζέιμς, υπάλληλος πολυεθνικής εταιρείας, είναι ερωτευμένος με τη Χάνα, συνάδελφό του στο γραφείο. Δειλός και ασήμαντος φαντάζει πως είναι γεννημένος για να χάνει. Μια μέρα προσλαμβάνεται στην εταιρεία ο σωσίας του, ο Τζέιμς Σάιμον, που έχει υψηλό βαθμό αυτοεκτίμησης και άνεση όταν πλησιάζει γυναίκες.

Επίσης

Στο «Salvo» (***) των Σικελών Φάμπιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάντζα οι ήρωες είναι σχηματικοί, σε κερδίζει όμως η ατμόσφαιρα και το στυλ της σκηνοθεσίας: ένα λιτό θρίλερ, με νεορεαλιστική υφή στο ξεκίνημά του, αποκτάει υφή σπαγγέτι γουέστερν όταν έρχεται η ώρα της σύγκρουσης. Ο Σάλβο, επαγγελματίας δολοφόνος, χαρίζει τη ζωή στην τυφλή Ρίτα για να μπλέξει σ’ ένα παιχνίδι της μοίρας.

Στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» (*) του Κάρλο Καρλέι αναβιώνει αδιάφορα το διάσημο έργο του Σαίξπηρ. Αισθητική διαφήμισης και λογική τηλεταινίας.