ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Ντι Κάπριο και οι ρεπόρτερ των Οσκαρ

Ο Ντι Κάπριο και οι ρεπόρτερ των Οσκαρ

Με όρους τηλεοπτικής αρένας, στα προχθεσινά Οσκαρ το μικρό «Spotlight» έριξε νοκ άουτ την «Επιστροφή», εντυπωσιακή σε μέγεθος, εξαφανίζοντας το φαβορί για το βραβείο καλύτερης ταινίας από το γενικό πλάνο της 88ης απονομής λίγο πριν από την πτώση της αυλαίας. Εκβαση απρόσμενη για τους μανιώδεις των προγνώσεων, που μοιραία μεγέθυνε το κάδρο με τον Λεονάρντο ντι Κάπριο σε στιγμές υπέρτατης ευτυχίας. Οι προβολείς, πανέτοιμοι για συντριπτική επικράτηση της «Επιστροφής», στην πιο προβλέψιμη στιγμή της βραδιάς έλουσαν με φως τον ηθοποιό αγκαλιά με το πρώτο του Οσκαρ.

Ο πανευτυχής Λίο

Στη σκηνή του Dolby Theatre, ο Ντι Κάπριο, ο οποίος επιτέλους έφτασε στην πηγή και ήπιε, μετρίασε κάπως τη χαρά του μιλώντας ζοφερά, από οικολογικής πλευράς, για τον πλανήτη μας. Δεν είχε και άδικο· η ομάδα της «Επιστροφής» είχε οργώσει την αμερικανική ήπειρο για να βρει χιόνι για τα γυρίσματα. Στις πρώτες σειρές του θεάτρου, η Κέιτ Γουίνσλετ (συνεπιβάτις του στον «Τιτανικό» της κινηματογραφικής τους εφηβείας) δεν έκρυβε τη συγκίνησή της. Απ’ έξω, οι θαυμαστές του Λίο ζούσαν σ’ ένα όνειρο.

Τα Οσκαρ, βέβαια, δεν είναι αρένα ούτε ριάλιτι, αλλά πανάκριβη τηλεοπτική υπερπαραγωγή – βιτρίνα της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Οι Αμερικανοί βράβευσαν τον διασημότερο σταρ της εποχής μας στην ακμή της καριέρας του. Ετσι επιβράβευσαν το πιο αναγνωρίσιμο στοιχείο της «Επιστροφής», που «πειραματίστηκε» δημιουργικά μετατοπίζοντας τη χολιγουντιανή περιπέτεια σε ολίγον δύσβατα αφηγηματικά μονοπάτια. Επιβράβευσαν και τον δημιουργό της, τον Μεξικανό σκηνοθέτη Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου. Εδειξαν εμπιστοσύνη σε έναν μεγάλο ανανεωτή του σημερινού Χόλιγουντ χαρίζοντάς του, για δεύτερη συνεχή χρονιά, Οσκαρ. Εδωσαν κι ένα τρίτο βραβείο στην ταινία, τιμώντας την εξαιρετική φωτογραφία του Εμανουέλ Λουμπέτσκι (o τρίτος συνεχόμενος θρίαμβός του στο Doldy Theatre!).

Το Οσκαρ καλύτερης ταινίας, όμως, το κράτησαν για το «Spotlight» του Τομ Μακάρθι. Βαθιά πολιτική ταινία (όχι κραυγαλέα), που επαναφέρει στο προσκήνιο τη σημασία του Τύπου ως βασικού θεσμού μιας ανοικτής κοινωνίας χωρίς προκαταλήψεις και φόβο. Ο Μακάρθι και ο Τζος Σίνγκερ βραβεύτηκαν και για το πρωτότυπο σενάριο τους. Πολιτικό ήταν και το αντίστοιχο Οσκαρ, στην κατηγορία προσαρμοσμένου σεναρίου, που πήγε στο «Μεγάλο σορτάρισμα» – κωμωδία για το μεγαλύτερο οικονομικό θρίλερ της εποχής μας, τη χρηματοοικονομική «φούσκα» του 2008.

Το κροσέ του Ράιλαντς

Κατά τ’ άλλα, η 88η τελετή ήταν μια διεκπεραιωτική δουλειά για τον Κρις Ροκ, τον έγχρωμο οικοδεσπότη, ο οποίος εμφανίστηκε με λευκό σακάκι διασκεδάζοντας τα περί αποκλεισμού των έγχρωμων καλλιτεχνών από τις υποψηφιότητες.

Στις υπόλοιπες βραβεύσεις ηθοποιών, η μοναδική έκπληξη, γι’ αυτούς που βλέπουν παντού παρασκήνιο, ήταν η υπερίσχυση του άγνωστου Μαρκ Ράιλαντς, που έριξε νοκ άουτ τον Ρόκι/Σιλβέστερ Σταλόνε. Ο Ράιλαντς, ηθοποιός σαιξπηρικού μεγέθους, πήρε Οσκαρ Β΄ αντρικού ρόλου για τη «Γέφυρα των κατασκόπων». Αναμενόμενα ήταν τα Οσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου (στην Μπρι Λάρσον για το «Δωμάτιο») και Β΄ γυναικείου ρόλου (στην Αλίσια Βικάντερ για το «Κορίτσι από τη Δανία»). Με βάση τη στατιστική, νικητής της βραδιάς ήταν το πρόσφατο «Mad Max», που συγκέντρωσε 6 Οσκαρ για τα τεχνικά επιτεύγματά του. Στην κατηγορίες ξενόγλωσσης ταινίας και animation υπερίσχυσαν, αντίστοιχα, ο αριστουργηματικός «Γιος του Σαούλ», από την Ουγγαρία, και η επιτυχία της Pixar «Τα μυαλά που κουβαλάς».