ΘΕΑΤΡΟ

Φεστιβάλ Αθηνών: Ξεκίνημα με «Αβελάρδο και Ελοΐζα»

aythopwsdhp--2
lesfausses
img554279ri

Από αύριο και για περίπου δύο μήνες θα δούμε σε διάφορους χώρους της πόλης τις προτάσεις Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών (στο θέατρο, τον χορό, τα εικαστικά, τη μουσική) που εντάχθηκαν για φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών. Η αρχή γίνεται από την Πειραιώς 260 με μια πολύ παλιά ιστορία αγάπης, 500 χρόνια πριν από την ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας.

Είναι η ιστορία του Αβελάρδου και της Ελοΐζας έτσι όπως θα την παρουσιάσει ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός, επιστρατεύοντας για τον σκοπό αυτό τους ηθοποιούς Ελένη Κοκκίδου, Γιώργο Γλάστρα, Χριστίνα Μαξούρη και δεκατρείς νεότερους ηθοποιούς του Πολιτιστικού Κέντρου ΑΤΕ-Πειραιώς (1 και 2 Ιουνίου, στην Αίθουσα Δ της Πειραιώς 260).

O Αβελάρδος και η Ελοΐζα έζησαν τον 12ο αιώνα, μια εποχή που οι συμπεριφορές και οι σχέσεις ελέγχονταν από αυστηρότατους ηθικούς, κοινωνικούς και θρησκευτικούς κανόνες. Η ιδέα για να ασχοληθεί με τη μυθιστορηματική ερωτική ιστορία τους ήρθε στον Γιάννη Καλαβριανό όταν σ’ ένα ταξίδι του στο Παρίσι επισκέφθηκε το κοιμητήριο του Pere Lachaise. Εκεί είδε τον τάφο των δύο εραστών «με τα ονόματά τους και πάνω του πολλά δωράκια, κουκλάκια, γράμματα, λουλούδια». Φεύγοντας από το κοιμητήριο καταπιάστηκε με το να μάθει γι’ αυτόν τον έρωτα. Ετσι έμαθε ότι ο Αβελάρδος ήταν ένας από τους σημαντικότερους θεολόγους και φιλοσόφους του Μεσαίωνα, στον οποίον ο εφημέριος του Παρισιού, Φιλμπέρ, που τον εκτιμούσε πάρα πολύ, εμπιστεύτηκε τη δεκαεξάχρονη ανιψιά του Ελοΐζα για να μαθητεύσει κοντά του. Γρήγορα αναπτύχθηκε ανάμεσά τους μια δυνατή σχέση, παρά τη διαφορά ηλικίας που είχαν. Από αυτό το σημείο ξεκινάει μια σειρά βίας, εκβιασμών, διώξεων, ματαιώσεων, πικρίας και στέρησης για τους δύο εραστές που αναγκάστηκαν να χωρίσουν. Ο Αβελάρδος δέχεται επίθεση πληρωμένων δολοφόνων που τον ευνουχίζουν, παρ’ όλα αυτά επιζεί και κλείνεται σε μοναστήρι. Το ίδιο και η Ελοΐζα, και οι δύο πρώην εραστές συναντιούνται μόνο μία φορά σε 20 χρόνια. Στο διάστημα αυτό ανταλλάσσουν παθιασμένες επιστολές. Ο Γιάννης Καλαβριανός είδε στον μύθο των δύο εραστών «την αφοσίωση και την πίστη που τόσο λείπει στις μέρες μας» και με βάση τα πραγματικά στοιχεία της ζωής τους, έγραψε το κείμενο της παράστασης. Ταυτοχρόνως είδε και «δύο ανθρώπους που πήγαν κόντρα σε ένα θεοκρατικό καθεστώς, που κι αυτό συνδέεται με το σήμερα σε ό,τι αφορά τα όρια της ελεύθερης βούλησης των ανθρώπων», λέει στην «Κ».

Στο φετινό Φ.Α. θα δούμε πολλές προτάσεις Ελλήνων καλλιτεχνών και λίγες ξένες παραγωγές: τις «Ψευδοεξομολογήσεις» του Μαριβό σε σκηνοθεσία Λικ Μποντί με την Ιζαμπέλ Ιπέρ (12-14/6 στη Στέγη). Την παράσταση της Αντζέλικα Λίντελ «Todo el cielo sobrela tierra  (El sindrame de Wendy)», στην οποία η πρωτοπόρος σκηνοθέτις συνδυάζει την ιστορία του Πίτερ Παν με την ιστορία του Νορβηγού φανατικού που δολοφόνησε 560 νέους στο νησί Utoya, αλλά και την ιστορία της Γουέντι από τις «Ευτυχισμένες ημέρες» (15-17/6, Πειραιώς 260). Την Ιζαμπέλα Ροσελίνι σ’ έναν μονόλογο με φρεσκάδα και χιούμορ με τίτλο «Green Porno»  (24-26/6, Πειραιώς 260).

Μια νέα εκδοχή της παράστασης που είχε γοητεύσει όσους την είδαν πριν από δύο χρόνια στη Μικρή Επίδαυρο, την «Μπαλάντα του γέρου ναυτικού» του Σάμιουελ Κόλεριτζ με τη Φιόνα Σο (24, 25/6, Πειραιώς 260). Τέλος, ο Γάλλος Εμμανιέλ Ντεμαρσί-Μοτά θα παρουσιάσει δύο ανολοκλήρωτα κείμενα του Ιονέσκο (1-3 Ιουλίου, Πειραιώς 260).

Οσο για τους Ελληνες, παλαιότερους και νεότερους ανθρώπους του θεάτρου, οι επιλογές μας είναι πολλές και διαφορετικές. Ο Γιάννης Σκουρλέτης το «Ramona travel»  (5 Ιουνίου), ο Κωνσταντίνος Χαζής την «Τριλογία της πόλης» της Λούλας Αναγνωστάκη (10-13/6), ο Θέμελης Γλυνάτσης θα σκηνοθετήσει ένα κείμενο της Αντζέλικα Λίντελ με θέμα τους πνιγμούς των μεταναστών στη Μεσόγειο (13, 14/6), ο Χρήστος Στέργιογλου θα παρουσιάσει τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου σε μετάφραση Ιωάννη Γρυπάρη (22, 23/6), η Κατερίνα Ευαγγελάτου τον «Ιδομενέα» του Ρόλαντ Σιμελπφένιχ (20-22 Ιουλίου). Η Εφη Θεοδώρου θα κλείσει τις παραστάσεις στην Πειραιώς 260 με «Το ατλαζένιο γοβάκι» του Πολ Κλοντέλ (30-31 Ιουλίου).

Μερικές μόνο επιλογές και προτάσεις για το θέατρο. Υπάρχουν πολύ περισσότερες. Ακολουθήστε την επιθυμία σας.