ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Tηλεόραση από το σπιτάκι του… κηπουρού

r8a4852aaa
a4519aaa

«Οπως βλέπετε είμαστε υποδειγματικοί στην τήρηση των αποστάσεων. Εχουμε εξασκηθεί χρόνια κάνοντάς το με τα κόμματα», μου λέει γελώντας ο Λάμπρος Πέγκος, καθώς «αποσυνδέεται» μετά τη λήξη της πρωινής εκπομπής που παρουσιάζει, μαζί με την Αλεξία Κουλούρη, στην τηλεόραση της Βουλής. Το μικρό στούντιο και η διπλανή αίθουσα ελέγχου, από όπου παρακολουθούμε, βρίσκεται στο λεγόμενο «Παλατάκι» ή αλλιώς το σπιτάκι του κηπουρού, από την εποχή ακόμα που το σημερινό Κοινοβούλιο ήταν βασιλικό ανάκτορο. Επειδή βέβαια μιλάμε για πρώην παλάτι, και το συγκεκριμένο κτίριο είναι αρκετά προσεγμένο, με τη δική του αρχαιοπρεπή πρόσοψη, το αέτωμα κ.ο.κ.

tileorasi-apo-to-spitaki-toy-amp-8230-kipoyroy0
Την εκπομπή «Πρωινή επισκόπηση» παρουσιάζουν οι έμπειροι δημοσιογράφοι Λάμπρος Πέγκος και Αλεξία Κουλούρη. Τα θέματά τους κινούνται γύρω από όσα συζητούνται κάθε μέρα στο Κοινοβούλιο.

Μόλις τελειώνει η εκπομπή, η δράση –κι εμείς μαζί– μεταφέρεται στο κυρίως κτίριο και συγκεκριμένα στο υπόγειο, όπου χτυπά η καρδιά της τηλεόρασης της Βουλής. Εδώ, μέσα σε έναν πραγματικό λαβύρινθο στενών διαδρόμων και τυφλών αιθουσών, δουλεύουν οι άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι για τη μετάδοση της εικόνας της Ολομέλειας και των επιτροπών στους δέκτες μας. Το κλίμα μοιάζει οικείο, οικογενειακό, ακόμα και πίσω από τις μάσκες που είναι απαραίτητες σε τόσο κλειστό χώρο. Στο κεντρικό control room ο χειριστής των καμερών «παίζει» με αρκετούς μοχλούς μπροστά του – πάνω, στην Ολομέλεια, δεν υπάρχουν οπερατέρ, τα πάντα ελέγχονται ρομποτικά από εδώ. Σε ένα διπλανό δωμάτιο, εκεί όπου γίνεται η ψηφιοποίηση των (ατελείωτων) αρχείων, η τεχνολογία είναι λιγότερο εντυπωσιακή· μερικά μηχανήματα μάλιστα έχουν μάλλον… συλλεκτική αξία, αν και κάποια τα βλέπουμε σε πλήρη λειτουργία. Παραδίπλα οι γραφίστες έχουν πιάσει κι εκείνοι δουλειά, ενώ σε μια οθόνη το μάτι μου παίρνει κάτι σχετικό με το 1821.

tileorasi-apo-to-spitaki-toy-amp-8230-kipoyroy1
Από το control room στο υπόγειο της Βουλής κατευθύνονται οι ρομποτικές κάμερες που καλύπτουν τις συνεδριάσεις της Ολομέλειας. Σκηνοθέτες και τεχνικοί επί το έργον.

«Εμείς υπάρχουμε για να υπηρετούμε την εκάστοτε διοίκηση της Βουλής, απαντούμε απευθείας στον πρόεδρο. Εδώ εκτός από την αίσθηση καθήκοντος κυριαρχεί και μια εμπεδωμένη “κουλτούρα κοινοβουλευτισμού”, μια αυτονομία, διότι η Βουλή είναι ένας ξεχωριστός οργανισμός, η μόνη νομοθετική εξουσία. Και αυτό δεν είναι κενό γράμμα, παρ’ όλες τις επεμβάσεις και τις κόντρες των κομμάτων», μου εξηγεί ο Αρης Φατούρος, σύμβουλος προγράμματος και ψυχή του καναλιού.

Ο ίδιος ήταν από τους πρώτους που ξεκίνησαν δουλειά εκεί με το άνοιγμα το 1999-2000, επί προεδρίας Απόστολου Κακλαμάνη, ενώ στη συνέχεια το κανάλι μεγάλωσε και επέκτεινε το πρόγραμμά του στα χρόνια του Δημήτρη Σιούφα. Οι συνομιλητές μου έχουν να πουν κάτι καλό για όλους τους προέδρους πλην της (θρυλικής πλέον) περιόδου της Ζωής Κωνσταντοπούλου, η οποία μάλλον κατάφερε να φτάσει τους πάντες στα όριά τους. Ο σημερινός διευθυντής του καναλιού, Νίκος Σίμος, έχει να θυμηθεί πολλές σημαδιακές μέρες και νύχτες από την ταραγμένη δεκαετία 2010-2020, με περιστάσεις που συγκέντρωσαν όλα τα φώτα στο Κοινοβούλιο. «Από τις πιο πρόσφατες που ζήσαμε ήταν οι συζητήσεις για τη συμφωνία των Πρεσπών. Τότε και η τηλεθέασή μας ξεπέρασε το 20%, κάτι που έχει συμβεί αρκετές φορές μέσα στην τελευταία δεκαετία».

Τηλεόραση της Βουλής, ωστόσο, δεν σημαίνει μόνο συνεδριάσεις και επιτροπές. Αντιθέτως, οι άνθρωποι του καναλιού είναι ιδιαίτερα υπερήφανοι τόσο για τις ενημερωτικές εκπομπές, όσο και για το πολιτιστικό πρόγραμμα. Το τελευταίο, με την επιμέλεια του σκηνοθέτη και αληθινού γνώστη του σινεμά, Βασίλη Δούβλη, περιλαμβάνει ζώνες προβολής ταινιών, τις οποίες σπάνια θα συναντήσει κανείς στην ελληνική τηλεόραση. Από τα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ, που προβάλλονται κάθε Δευτέρα, μέχρι τα κλασικά αριστουργήματα της Παρασκευής και τις πιο σύγχρονες ταινίες του Σαββάτου, αξίζει κανείς να συντονιστεί προκειμένου να παρακολουθήσει σπουδαίο κινηματογράφο από ολόκληρο τον κόσμο.

«Το κανάλι για εμάς έχει διπλή αποστολή: την πλήρη κάλυψη του κοινοβουλευτικού έργου και την προαγωγή του πολιτισμού. Και υπάρχει αρκετός κόσμος που μας παρακολουθεί, παίρνουμε μηνύματα και τηλεφωνήματα από ανθρώπους που δεν το περιμένεις. Εχουμε και τους “φανατικούς” μας που σηκώνονται κάθε Κυριακή πρωί για να δουν τις μεταδόσεις της όπερας», λέει χαμογελώντας ο κ. Σίμος.

tileorasi-apo-to-spitaki-toy-amp-8230-kipoyroy2
Ο Νίκος Σίμος είναι ο σημερινός διευθυντής, με το κανάλι να απασχολεί περί τους 100 εργαζομένους.

Οπως μου επισημαίνει ο Αρης Φατούρος, οι δράσεις του καναλιού έχουν επεκταθεί σημαντικά και στον τομέα της εκπαίδευσης. Το δια-πανεπιστημιακό πρόγραμμα Διάπλασις, που υλοποιείται σε συνεργασία με όλα τα τμήματα Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών, Μουσικών και Θεατρικών Σπουδών των ΑΕΙ, στηρίζει τη δημιουργία φοιτητικών ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης. Τα ολοκληρωμένα 15λεπτα φιλμ παρουσιάζονται κάθε Κυριακή στις 6.30 μ.μ. στην τηλεόραση υπό τον τίτλο «Φοιτητιβίσματα» ενώ αναρτώνται και στο σχετικό κανάλι στο ΥouΤube.

«Ενημέρωση και πολιτισμός»

«O Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής, που φιλοδοξούμε να εξελιχθεί και ως ραδιοφωνικός σταθμός, έχει ήδη συμπληρώσει παρουσία άνω των είκοσι ετών. Οργανωμένος κατά το πρότυπο των ανάλογων τηλεοπτικών σταθμών των άλλων ευρωπαϊκών Κοινοβουλίων, έχει, κατά κύριο λόγο, ως αποστολή την προβολή της κοινοβουλευτικής δραστηριότητας και την ανάδειξη του έργου της Βουλής, στο πλαίσιο της δημοκρατικής λειτουργίας της πολιτείας», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας. «Παραλλήλως, έχει αποκτήσει συγκεκριμένο ρόλο στην προώθηση πολιτιστικών θεμάτων, με σημαντική συμβολή στην ανάδειξη του πολιτισμού ως στοιχείου πνευματικής διαπαιδαγώγησης. Ειδικότερα, από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του προσφέρει στο τηλεοπτικό κοινό πλούσιο πολιτιστικό και ψυχαγωγικό πρόγραμμα, υψηλής ποιότητας, που αποτελείται τόσο από εσωτερικές εκπομπές όσο και από κορυφαίες ταινίες του ποιοτικού κινηματογράφου, ντοκιμαντέρ, ποιοτικές τηλεοπτικές σειρές, όπερες και συναυλίες».