ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε σκανδιναβικό fund κόκκινο δάνειο 65 εκατ. της «Σαρακάκης»

Σε σκανδιναβικό fund κόκκινο δάνειο 65 εκατ. της «Σαρακάκης»

Κοντά στην ολοκλήρωση συμφωνίας πώλησης του μη εξυπηρετουμένου δανείου ύψους 65 εκατ. ευρώ του ομίλου Σαρακάκη προς την Eurobank βρίσκεται η τράπεζα με βορειοευρωπαϊκό επενδυτικό κεφάλαιο που ειδικεύεται στις συναλλαγές αυτές.

Το δάνειο αυτό αποτελεί τμήμα του συνολικού υπό αναδιάρθρωση δανεισμού ύψους 195,36 εκατ. ευρώ της «Σαρακάκης», με το μεγαλύτερο μέρος του υπολοίπου να βρίσκεται στην Alpha Bank, η οποία είναι και leader του σχετικού ομολογιακού δανείου.

Η τελευταία φέρεται προς το παρόν απρόθυμη να πουλήσει το δικό της τμήμα του δανείου, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες που θα το εξετάσουν σε περίπτωση που το συγκεκριμένο fund τούς υποβάλει σχετική πρόταση. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η Alpha Bank εμφανίζεται διστακτική επειδή η τιμή πώλησης του συγκεκριμένου δανείου θα αποτελέσει benchmark και για τα άλλα δάνεια του κλάδου που έχει στο χαρτοφυλάκιό της, γεγονός που πιθανόν να την υποχρεώσει σε πρόσθετες προβλέψεις.

Σε κάθε περίπτωση, η πώληση τμήματος του δανείου της «Σαρακάκης» αποτελεί μια… «πρώτη». Είναι δηλαδή η πρώτη περίπτωση ενός νέου τρόπου διαχείρισης των μεγάλων κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, στα οποία εμπλέκονται περισσότερες από μία τράπεζες. Πέρυσι το καλοκαίρι, η Eurobank αποφάσισε να προχωρήσει μόνη της, και όχι από κοινού με τις άλλες τράπεζες, στην πώληση αυτού αλλά και άλλων δύο μεγάλων επιχειρηματικών δανείων. Επιτυχής ολοκλήρωση της συναλλαγής θα αποτελέσει προηγούμενο που αναμένεται να ενθαρρύνει την πρακτική αυτή.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι άλλες τράπεζες που έχουν μικρό τμήμα του συνολικού δανεισμού φέρονται να εξετάζουν την πιθανότητα να δώσουν και αυτές το τμήμα που τους αναλογεί στον συγκεκριμένο επενδυτή. Ετσι το σκανδιναβικό fund μαζί με την Alpha Bank είναι κατά πάσα πιθανότητα οι δύο πιστωτές με τους οποίους η διοίκηση και οι μέτοχοι του ομίλου Σαρακάκη θα επανασχεδιάσουν την αναδιάρθρωση του δανεισμού.
Τραπεζικές πηγές θέλουν την πλευρά Σαρακάκη να έχει ήδη έρθει σε επικοινωνία με τον επενδυτή. Η στρατηγική του fund δεν έχει πάντως ακόμα αποκαλυφθεί πλήρως. Μια πιθανότητα είναι, αφού αγοράσει και τα δάνεια όλων των άλλων τραπεζών, να επιχειρήσει να ελέγξει τελικά τον όμιλο Σαρακάκη, μετατρέποντας τα δάνεια σε μετοχικό κεφάλαιο και στη συνέχεια να αξιοποιήσει τα ενυπόθηκα ακίνητα. Πρέπει να σημειωθεί πως οι τράπεζες έχουν εγγράψει προσημειώσεις και υποθήκες επί πλήθους ακινήτων της εταιρείας εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μηχανημάτων, ύψους 222 εκατ. Ωστόσο, ακόμη κι αν αυτή είναι η στρατηγική του fund, η διαδικασία θα είναι χρονοβόρα και θα απαιτηθούν τουλάχιστον τρία χρόνια δικαστικής διαμάχης. Υπό αυτή την έννοια, η πλευρά Σαρακάκη αισθάνεται ισχυρή.

Στον ισολογισμό του ομίλου η αξία των ακινήτων και των επενδύσεών του σε ακίνητα έχει εγγραφεί στα τέλη του 2017 περίπου στα 71,6 εκατ. Στον ισολογισμό αυτό περιλαμβάνονται 37 συνολικά ακίνητα. Παραμένει ακόμα αδιευκρίνιστο πόσα από αυτά, αλλά και με πoιο τρόπο συνοδεύουν τη συναλλαγή με το fund. Τα ακίνητα αφορούν από κατοικίες στο Παλαιό Ψυχικό και οικόπεδα στην Κέρκυρα έως το ακίνητο 47 στρεμμάτων στη λεωφ. Αθηνών που στεγάζει τη διοίκηση του ομίλου και παλαιότερα και τη μονάδα παραγωγής λεωφορείων. Το ακίνητο αυτό της Αθηνών θεωρείται κατάλληλο και για την ανάπτυξη εμπορικού πάρκου, κάτι που στο παρελθόν είχε εξετάσει και η οικογένεια Σαρακάκη.

Αύξηση πωλήσεων την τελευταία τριετία

Κατά το 2017, οπότε και ο τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός, ο κύκλος εργασιών της «Αδελφοί Σαρακάκη Ανώνυμος Εμπορική Βιομηχανική και Μεταφορική Εταιρεία», όπως είναι η πλήρης ονομασία, αυξήθηκε στα 89,77 εκατ. ευρώ, από 85,590 εκατ.το 2016 και 80,925 εκατ. το 2015. Με ανάλογη και μεγαλύτερη αύξηση εκτιμά η αγορά πως θα κλείσει το 2018, ανεβάζοντας τον κύκλο εργασιών πάνω από τα 95 εκατ. ελέω και της αύξησης των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων. Ο ίδιος ο όμιλος προβλέπει πως οι πωλήσεις του πιθανόν να αυξηθούν περισσότερο από 15%, κάτι που σημαίνει πως θα ξεπεράσουν τα 100 εκατ.

Τα κέρδη προ φόρων τόκων αποσβέσεων και δικαιωμάτων μειοψηφίας (EBITDA) διαμορφώθηκαν στο 1,769 εκατ. το 2017 από 1,1 εκατ. το 2017 και 1,2 εκατ. το 2016. Η πορεία των EBITDA είναι ενθαρρυντική αν αναλογιστεί κάποιος πως το 2012 βρίσκονταν σε αρνητική περιοχή κατά 14,6 εκατ. (ζημίες). Η κατάρρευση της αγοράς αυτοκινήτου κατά 75% μετά το 2009 λόγω της κρίσης και η μεγάλη δανειακή έκθεση του ομίλου εξαιτίας των υψηλών αναγκών σε κεφάλαια για την αγορά οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες αποτελούν τις αιτίες που η ιστορική εταιρεία βρέθηκε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες. Δεν είναι η πρώτη φορά, καθώς στο πρόσφατο παρελθόν η οικογένεια των μετόχων έβαλε σημαντικά ποσά, της τάξης των 50 εκατ. ευρώ, για να εξυγιάνει τον ισολογισμό της. Ο όμιλος Σαρακάκη ιδρύθηκε το 1923 στη Θεσσαλονίκη ως εισαγωγέας οχημάτων και ανταλλακτικών. Ο Ιωάννης Δ. Σαρακάκης υπήρξε ο πρώτος συνεργάτης της Mobil και των χρωμάτων DuPont στην Ελλάδα, ενώ κατά την Κατοχή διαχειριζόταν αμισθί 30 φορτηγά αυτοκίνητα Volvo του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού. Το 1962 ξεκίνησε την παραγωγή αμαξωμάτων λεωφορείων πάνω σε εισαγόμενα σασί, ενώ από το 1965 η εταιρεία κατασκεύαζε τα δικά της σασί με κινητήρες Volvo και το διακριτικό σήμα Saracakis Brothers και έκανε εξαγωγές και στη Μέση Ανατολή. Η παραγωγή σασί λεωφορείων στη «Σαρακάκης» σταμάτησε στα μέσα της δεκαετίας του ’90, με το τελευταίο αμάξωμα να βγαίνει από τη μονάδα της λεωφόρου Αθηνών στις αρχές του 2000. Η εταιρεία είναι εισαγωγέας και διανομέας αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, φορτηγών, λεωφορείων, μηχανημάτων έργων, ανυψωτικών μηχανημάτων, μηχανών θαλάσσης και βιομηχανικών κινητήρων, κινητήρων γενικής χρήσης, γεννητριών, ελαστικών, ανταλλακτικών και αξεσουάρ. Εκπροσωπεί εδώ και αρκετές δεκαετίες κατασκευαστές όπως η AB Volvo (από το 1950), η Honda Motor Co. Ltd (από το 1959), η Mitsubishi Motors Corporation (από το 1963), η Komatsu Ltd. (από το 1965) κ.ά.