ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειώθηκαν το 2018 οι ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα στην Ελλάδα

s26_2003naftilia-ploia-ellada-naytil
g_oik_first_a05--4

Νέα μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών επιχειρήσεων που έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα και διαχειρίζονται ελληνικών συμφερόντων πλοία σημειώθηκε το 2018. Από 597 επιχειρήσεις το 2017, περιορίστηκαν στις 588, αλλά η έξοδος από την Ελλάδα ή και συνολικά από την αγορά είναι μεγαλύτερη, καθώς στην καταμέτρηση περιλαμβάνονται και κάποιες νέες επιχειρήσεις που ξεκίνησαν πέρυσι τη δραστηριότητά τους. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την τελευταία ετήσια έρευνα της Petrofin Research η οποία παρακολουθεί τα χρηματοοικονομικά και διαρθρωτικά δεδομένα του κλάδου και ακολουθούν κατά λίγες ημέρες την έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, η οποία έδειξε και μεγάλη έξοδο από το ελληνικό νηολόγιο.

«Απούσες»

Η μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών επιχειρήσεων έρχεται να προστεθεί σε αυτή του 2017, οπότε και εξέλειψαν 52 ναυτιλιακές. Σε μια πιο μακροπρόθεσμη θεώρηση τα νούμερα είναι ακόμα πιο απογοητευτικά: από τις 926 ναυτιλιακές που κατέγραψε το 1998 για πρώτη φορά η Petrofin έως τις 588 τώρα, έχουν εκλείψει 338 επιχειρήσεις (ποσοστό 36,5%). Σε ποσοστό οι «απούσες» ναυτιλιακές αντιστοιχούν πάνω από το ένα τρίτο του προ εικοσαετίας πλήθους.

Η συρρίκνωση αυτή αποδίδεται τόσο στη μακροπρόθεσμη διαδικασία συγκέντρωσης των πλοίων σε μεγαλύτερους στόλους μεγαλύτερων επιχειρήσεων όσο όμως και στην επιδείνωση της ελκυστικότητας της χώρας, αλλά και της Ευρώπης εν γένει, ως έδρας διαχείρισης του ελληνόκτητου στόλου. Παράλληλα προέρχεται και από αντιξοότητες όπως η προβληματική πλέον πρόσβαση των μικρότερων εταιρειών σε τραπεζική ή άλλη χρηματοδότηση αλλά και οι μεγάλες επιβαρύνσεις που επιβάλλει το καθεστώς συμμόρφωσης με τους ανά τον πλανήτη ποικίλους κανονισμούς. Επιπλέον, οι μεγάλες ναυτιλιακές, όσες δηλαδή ελέγχουν στόλους με περισσότερα από 25 πλοία, μειώθηκαν επίσης, αν και έχει αθροιστικά αυξηθεί η χωρητικότητά τους, αναφέρει η Petrofin. Ειδικότερα, οι εν Ελλάδι ναυτιλιακές με 25 και περισσότερα πλοία μειώθηκαν από 31 το 2017 σε 23 το 2018, ενώ συνολικά παρατηρείται και μια μικρή αύξηση του μέσου όρου ηλικίας. Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, αυτές που ελέγχουν από ένα έως δύο πλοία, μειώθηκαν από τις 233 το 2017 (και 265 το 2016) στις 218 πέρυσι.

meiothikan-to-2018-oi-naytiliakes-etaireies-me-edra-stin-ellada0

Παρά τη διαχρονική μείωση του αριθμού των εν Ελλάδι ναυτιλιακών, ο ελληνόκτητος στόλος σύμφωνα με την Petrofin συνεχίζει να αναπτύσσεται, να μεγεθύνεται και να διατηρεί την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία του. Ομως είναι προφανές πλέον στους συμμετέχοντες στη ναυλαγορά πως μέρος της διαχείρισής του γίνεται εκτός Ελλάδος.

Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με την 32η ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (GSCC – Committee), που δημοσιεύτηκε στις αρχές Μαρτίου, ο ελληνόκτητος στόλος που καταγράφηκε υπό ελληνική σημαία μειώθηκε τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα και σήμερα περιλαμβάνει 671 πλοία. Η ανάλυση της σημαίας των πλοίων που ανήκουν σε ελληνικές μητρικές εταιρείες δείχνει ότι η Λιβερία προσέθεσε 16 ελληνόκτητα πλοία και τα Νησιά Μάρσαλ άλλα 14 πλοία. Από την άλλη πλευρά, μειώσεις σημειώθηκαν στον αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων και υπό κυπριακή και μαλτέζικη σημαία, γεγονός που καταδεικνύει μια έξοδο από ευρωπαϊκά νηολόγια εν γένει. Αυτά τα μητρώα κατέγραψαν ζημίες 26 και 7 πλοίων αντίστοιχα.

Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και των Νησιών Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του στόλου της Ελλάδας με 840 και 838 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγιά τους.