ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Θετικά, αλλά λίγα τα μέτρα στήριξης, εκτιμά η Aegean

29daa

Θετικά χαρακτηρίζει η Aegean τα οριζόντια μέτρα, ύψους 115 εκατ. ευρώ, που ανακοίνωσαν χθες τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας και Υποδομών για την ενίσχυση του κλάδου των αερομεταφορών, αλλά «είναι πολύ μικρά, σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Γι’ αυτό, η αεροπορική «πάλι θα παλέψει κυρίως με τις δικές της δυνάμεις, τα δικά της αποθεματικά», όπως αναφέρει, χαρακτηριστικά, στη χθεσινή ανακοίνωσή της, ενώ πρόκειται να κάνει χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19 για την εξασφάλιση δανεισμού ύψους 150 εκατ. ευρώ.

Για τον σκοπό αυτό, θα υποβάλει διακριτά αιτήματα δανεισμού προς τις τέσσερις συστημικές τράπεζες (Alpha Bank, Eurobank, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς), ποσό που αντιστοιχεί στο 11% του κύκλου εργασιών της αεροπορικής, ενώ προβλέπεται η παροχή κρατικής εγγύησης στο 80% για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών και ύψους έως του 25% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων.  Να σημειωθεί ότι η αεροπορική έχει ήδη εξασφαλίσει γραμμές πίστωσης ύψους 120 εκατ. ευρώ από τα τραπεζικά ιδρύματα.

Τα μέτρα στήριξης

Η δέσμη μέτρων για τον κλάδο των αερομεταφορών, που αντιστοιχεί σε 306 εταιρείες και 11.000 απασχολουμένους, περιλαμβάνει, ως επί το πλείστον, ρυθμίσεις για τους εργαζομένους, με κυριότερη την επέκταση μέχρι και τον Ιούλιο της προσωρινής αναστολής των συμβάσεων εργασίας, η οποία συνοδεύεται από ειδική έκτακτη αποζημίωση. Οπως και τη χρήση αποζημίωσης ειδικού σκοπού, η οποία έχει κόστος 22 εκατ. ευρώ, αλλά και το πρόγραμμα «Συν-Εργασία». Το τελευταίο αφορά την περίοδο 15η Ιουνίου μέχρι και 31η Δεκεμβρίου 2020 και προβλέπει επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι, με την παρέμβαση να αντιστοιχεί σε όφελος 50 εκατ. ευρώ για τον κλάδο. Από την πλευρά της, η Aegean σχολιάζει ότι το πρόγραμμα «Συν-Εργασία» διασφαλίζει για τους εργαζομένους, έως τέλη Δεκεμβρίου 2020, τη μερική κάλυψη, δηλαδή σε ποσοστό 60%, της απώλειας εισοδήματος στην περίπτωση μειωμένης απασχόλησης. Αντίστοιχα προγράμματα υπάρχουν σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση, «με τα περισσότερα, ιδίως στη Βόρεια Ευρώπη, να προβλέπουν σημαντικά μεγαλύτερη στήριξη στο κόστος εργασίας του εργοδότη. Τα μέτρα πρέπει να συνεχιστούν και να εξελιχθούν. Είναι αναγκαίο να επεκταθεί η ισχύς τους ώς την αρχή της τουριστικής περιόδου του 2021», όπως σημειώνει η Aegean.

Σχετικά με την αμιγώς δραστηριότητα της αερομεταφοράς, καθιερώνεται, αντί της φορολόγησης στην κλίμακα εισοδήματος, ειδικός συντελεστής 15% για τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών των πιλότων αεροσκαφών, πληρωμάτων καμπίνας και τεχνικών αεροσκαφών, όπως ισχύει για τη φορολόγηση ναυτικών. Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση του μισθολογικού κόστους των εταιρειών του κλάδου, με ετήσια εξοικονόμηση 7,7 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Πρόκειται για μέτρο που περιέχεται στην τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε την Τετάρτη βράδυ σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών.

Επιπροσθέτως, στις πτήσεις εκμετάλλευσης τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας (άγονες), καταβάλλεται κατ’ εξαίρεση, κατά το δίμηνο Απριλίου και Μαΐου 2020, επιπλέον αντιστάθμισμα, που ανέρχεται στο ποσό των 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ). Η ρύθμιση αυτή αντιστοιχεί σε όφελος για τον κλάδο της τάξεως των 6 εκατ. ευρώ. Κατά τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας και Υποδομών, ο κλάδος των αερομεταφορών θα ευνοηθεί από τη μείωση του ΦΠΑ, που ισχύει για το σύνολο των μεταφορών, από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020. Η απώλεια δημοσίων εσόδων από το συγκεκριμένο μέτρο τοποθετείται στα 30 εκατ. ευρώ.