ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προσφυγή της Beat στην Επ. Ανταγωνισμού κατά του νόμου Σπίρτζη

Προσφυγή της Beat στην Επ. Ανταγωνισμού κατά του νόμου Σπίρτζη

Να γνωμοδοτήσει σχετικά με την απαγόρευση που επέβαλε η προηγούμενη κυβέρνηση στις εταιρείες διαμεσολάβησης υπηρεσιών μετακινήσεων καλείται η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ύστερα από σχετικό αίτημα της Beat. Η εταιρεία κατέθεσε υπόμνημα ζητώντας την παρέμβαση της επιτροπής καθώς, όπως υποστηρίζει, οι προβλέψεις του νόμου ν. 4530/2018 (νόμος Σπίρτζη) αφορούν κατ’ αποκλειστικότητα πλέον την Beat, μετά και την αποχώρηση της Uber από τη χώρα. Ειδικότερα, ο εν λόγω νόμος απαγορεύει στις εταιρείες διαμεσολάβησης να προσφέρουν μειωμένες τιμές στους επιβάτες εξομοιώνοντάς τις με εταιρείες μεταφορών με την απειλή εξοντωτικών προστίμων, που μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και σε λουκέτο. «Το γεγονός ότι ο νόμος μάς απαγορεύει να επιδοτούμε τους οδηγούς προσφέροντας στους επιβάτες χαμηλότερες τιμές, χωρίς να περιορίζεται το κόμιστρο που εισπράττει ο οδηγός, μας στερεί ευελιξία», εξηγεί στην «Κ» εκπρόσωπος της εταιρείας.

Στο αίτημα παρατίθεται μια ευρεία επιχειρηματολογία, υπογραμμίζοντας πως, με βάση την ευρωπαϊκή νομολογία, διατάξεις του ν. 4530 παραβιάζουν ευθέως τον ελεύθερο ανταγωνισμό και κρίνονται ως εμπόδια για την τεχνολογική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να στερείται φθηνότερες τιμές και καλύτερες υπηρεσίες μετακινήσεων στην πόλη.

Αυτή η κατεύθυνση, όμως, είναι αντίθετη με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σύμφωνα με αυτές, οι εταιρείες που ακολουθούν το μοντέλο της Beat είναι εταιρείες της Κοινωνίας της Πληροφορίας και όχι εταιρείες μεταφορικού έργου, και κατά συνέπεια δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται από την ελληνική νομοθεσία ως τέτοιες.

Επιπλέον, με τις διατάξεις του νόμου Σπίρτζη προέκυψε de facto κατάτμηση της επιδιωκόμενης Ενιαίας Ευρωπαϊκής Ψηφιακής Αγοράς και παρεμπόδιση της τεχνολογικής καινοτομίας, γεγονός που δεν συνάδει με τα πλάνα στήριξης του εγχώριου τεχνολογικού οικοσυστήματος startup από την κυβέρνηση. H ψήφιση της εν λόγω διάταξης είχε προκαλέσει αντιδράσεις στη Βουλή το 2018, με την τότε αντιπολίτευση να ζητεί την απόσυρσή της.

Η προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού έρχεται σε μια περίοδο που η αγορά των μετακινήσεων δέχθηκε βαρύ πλήγμα λόγω της πανδημίας, με τη μείωση της ζήτησης να αγγίζει έως και το 80%. Οπως εξηγούν εκπρόσωποι της εταιρείας, με τα νέα δεδομένα της εξάπλωσης της πανδημίας, θα ήθελαν να επιβάλουν την τοποθέτηση διαχωριστικού μεταξύ οδηγού και επιβατών στους συνεργαζόμενους οδηγούς, κάτι το οποίο ο παραπάνω νόμος δεν της επιτρέπει. Η Beat έχει ήδη προμηθεύσει τον στόλο της με μάσκες και αντισηπτικά, ενώ προχωρεί σταδιακά σε εγκατάσταση ειδικών διαχωριστικών καμπίνας στα συνεργαζόμενα ταξί, κατόπι συναίνεσης του οδηγού.

Η Beat υποστηρίζει ότι το υφιστάμενο πλαίσιο στέκεται εμπόδιο στην περαιτέρω τεχνολογική ανάπτυξη ενός κλάδου που σε ολόκληρη την Ευρώπη συμβάλλει καθοριστικά στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα, στην αύξηση των δημοσίων εσόδων και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Σήμερα στην Ελλάδα η Beat συνεργάζεται με περισσότερους από 8.000 οδηγούς ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τον αριθμό των εγγεγραμμένων επιβατών να ξεπερνάει το 1,6 εκατ. στο κλείσιμο του 2019, ενώ απασχολεί περισσότερους από 320 εργαζομένους στις δύο ελληνικές πόλεις.