ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κορωνοϊός και delivery: μια δύσκολη εξίσωση ή μια μεγάλη ευκαιρία;

Κορωνοϊός και delivery: μια δύσκολη εξίσωση ή μια μεγάλη ευκαιρία;

Η καραντίνα τελείωσε και αναστάτωσε την ελληνική οικονομία. Είναι σίγουρα πολύ νωρίς να πούμε κατά πόσο και σε ποια κατεύθυνση θα μετατοπιστεί η παραγωγική οικονομία της χώρα μας. Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι δύο από τους πρωταγωνιστές της ελληνικής οικονομίας -εστίαση και τουρισμός- έχουν να αντιμετωπίσουν μεγάλες προκλήσεις.

Για τον τουρισμό είναι προφανές ότι οι τουριστικές ροές προς τη χώρα μας θα επηρεαστούν αρκετά την τρέχουσα σεζόν. Ήδη αρκετοί μεγάλοι παίκτες τόσο στην αθηναϊκή παραλία όσο και στους πιο δυνατούς τουριστικούς προορισμούς (για παράδειγμα Μύκονος και Σαντορίνη) έχουν αποφασίσει να μην λειτουργήσουν φέτος. Αυτή η επιλογή είναι απολύτως λογική για τις επιχειρήσεις που απασχολούν πολύ προσωπικό καθότι τα έξοδα λειτουργίας τους είναι υπέρογκα και δεν μπορούν να μειώσουν το προσωπικό αφού το προϊόν που προσφέρουν απαιτεί μεγάλες ομάδες για να παραμείνει υψηλού επιπέδου, ανταγωνιστικό και ελκυστικό για τον απαιτητικό τουρίστα. Αυτή η εξέλιξη δημιουργεί μια τρύπα στον επαγγελματικό κλάδο, αφού πολλοί εργαζόμενοι θα δυσκολευτούν να βρουν δουλειά. Από την άλλη, τα μέτρα που ανακοίνωσε πριν από μερικές ημέρες ο πρωθυπουργός της χώρας, Κυριάκος Μητσοτάκης πιθανόν να κάνουν κάποιους επιχειρηματίες να σκεφτούν ξανά την επιλογή τους.

Καλό είναι να παρακολουθούμε και τη δραστηριότητα του ΣΕΤΕ, ο οποίος αποτελεί ίσως τον πιο σημαντικό πυλώνα εκπόνησης τουριστικής πολιτικής στη χώρα. Είναι βέβαιο ότι πολλές από τις προτάσεις του θα συζητηθούν στο κοντινό μέλλον.

Για την εστίαση οι προκλήσεις είναι επίσης μεγάλες. Η αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης για δύο περίπου μήνες υπήρξε μια απαραίτητη κίνηση για την καταπολέμηση του κορωνοϊού, αλλά δημιούργησε μεγάλες τρύπες στην αγορά. Αρκετοί μαγαζάτορες προσπάθησαν να περιορίσουν τις απώλειές τους, κάνοντας μεγάλες επενδύσεις στο delivery, μια κίνηση που, σύμφωνα με μεγάλους παίκτες της αγοράς, τους βοήθησε να κρατήσουν τον τζίρο τους σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ωστόσο, η διόγκωση των διαδικτυακών αγορών (έτοιμο φαγητό, προϊόντα κάθε είδους, είδη βασικών αναγκών – σούπερ μάρκετ) προκάλεσε ένα μεγάλο σοκ στην μόνο πρόσφατα ρυθμισμένη αγορά του delivery. Οι ανάγκες για επαγγελματίες διανομείς αυξήθηκαν κατακόρυφα, με εκτιμήσεις να μιλούν για 300% αύξηση. Αυτό συνέβη γιατί πολλά καταστήματα, όπως κρεοπωλεία, μανάβικα αλλά και σούπερ μάρκετ ξεκίνησαν να προσφέρουν υπηρεσίες delivery, χωρίς να το έχουν κάνει ποτέ στο παρελθόν. Αυτή η εξέλιξη έφερε και αρρυθμίες, όπως ήταν λογικό, γιατί όλοι αυτοί οι επιχειρηματίες δεν είχαν την τεχνογνωσία για να διαχειριστούν ένα εξαιρετικά περίπλοκο σύστημα όπως είναι το Delivery.

koronoios-kai-delivery-mia-dyskoli-exisosi-i-mia-megali-eykairia0

Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά τα logistics του Delivery δεν είναι καθόλου απλά, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Ειδικά για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν προηγούμενη πείρα, η κατάσταση μπορεί να γίνει αμέσως χαοτική και ανεξέλεγκτη. Όσο μεγαλώνει, δε, ο αριθμός των πελατών που πρέπει να εξυπηρετηθούν, πολλαπλασιάζονται και οι παράμετροι που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας.

Ας δούμε τις βασικότερες:

1. Το Delivery έχει τους δικούς του άγραφους κανόνες λειτουργίας. Οι επαγγελματίες διανομείς έχουν μάθει να δουλεύουν με συγκεκριμένους τρόπους. Επίσης, υπήρξαν για πολλά χρόνια η πιο αδικημένη κατηγορία επαγγελματιών, οπότε πρέπει να ξέρει κανείς τα προβλήματά τους.

2. Και μόνο η δημιουργία προγράμματος, όταν έχουμε να κάνουμε με 10-20 μηχανάκια στόλο, για παράδειγμα, είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Πώς καλύπτεις τα κενά που προκύπτουν, πώς οργανώνεις τις βάρδιες;

3. Η διαχείριση των συμβάσεων εργασίας, η πληρωμή υπερωριών, το σωστό σκανάρισμα των υποψήφιων είναι πραγματικός πονοκέφαλος. Όταν απασχολεί κανείς 10-15 επαγγελματίες διανομείς πρέπει να έχει 1-2 ανθρώπους να δουλεύουν προκειμένου να ασχολούνται αποκλειστικά και μόνο με τις συμβάσεις και την έγκαιρη ενημέρωση της ΕΡΓΑΝΗΣ όταν υπάρχει ανάγκη.

4. Η διαχείριση του εταιρικού στόλου μοτοσυκλετών απαιτεί τουλάχιστον έναν άνθρωπο με αντίστοιχη εμπειρία. Αυτό σημαίνει ότι ο εργοδότης που θέλει να προσφέρει delivery πρέπει να υπολογίζει σε έναν ακόμα άνθρωπο που θα πηγαίνει τα μηχανάκια στο συνεργείο, θα αγοράζει ανταλακτικά, θα φροντίζει για τον προστατευτικό εξοπλισμό.

Μια επιχείρηση που αποφάσισε να λανσάρει υπηρεσίες delivery μέσα στην καραντίνα, ήταν ένα μεγάλο αθηναϊκό σούπερ μάρκετ. Το εν λόγω σούπερ μάρκετ επεκτείνεται δυναμικά τα τελευταία χρόνια και πήρε τη θαρραλέα απόφαση να εξυπηρετήσει τους πελάτες τους στο σπίτι τους. Ξεκίνησε τη συνεργασία του με το MyJobNow, το οποίο πριν από μερικούς μήνες λάνσαρε την ήδη επιτυχημένη υπηρεσία MyJobNow delivery. Τι προσφέρει η συγκεκριμένη υπηρεσία;

1. Βρίσκει τον κατάλληλο επαγγελματία διανομέα για την εκάστοτε επιχείρηση, δηλαδή έχει ένα οργανωμένο σύστημα συνεντεύξεων των υποψηφίων για να καταλαβαίνει τα ταλέντα και τις αδυναμίες του κάθε επαγγελματία διανομέα.

2. Εξοπλίζει τον επαγγελματία διανομέα με εξοπλισμό προστασίας (μπουφάν, κράνος, γιλέκο ορατότητας).

3. Του παρέχει το μηχανάκι για τη δουλειά του καθώς και του καλύπτει τα έξοδα για τη δουλειά του (βενζίνες).

4. Αναλαμβάνει και διαχειρίζεται όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες στην ΕΡΓΑΝΗ. Από την πρόσληψη μέχρι την αυτόματη δήλωση του εργαζομένου όταν, για παράδειγμα, υπάρχει ανάγκη να δουλέψει μια επιπλέον ώρα.

5. Έχει έναν άνθρωπο 24/7 στη διάθεση του επιχειρηματία για όποιο πρόβλημα προκύψει.

Το σούπερ μάρκετ ξεκίνησε τη συνεργασία του με το MyJobNow εξυπηρετώντας στην αρχή μόνο δύο καταστήματα. Ήδη από τη δεύτερη εβδομάδα της καραντίνας προσέφερε την υπηρεσία σε 15 καταστήματα και απασχολούσε 73 επαγγελματίες διανομείς. Καθότι η συγκεκριμένη επιχείρηση δεν είχε ούτε την τεχνογνωσία ούτε τον χρόνο να αντιδράσει με ταχύτητα όπως απαιτούσαν οι συνθήκες, απευθύνθηκε στο MyJobNow. Σύμφωνα με τον υπευθυνο προσωπικού της γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, “ήταν εντυπωσιακή η ανταπόκριση του MyJobNow. Μέσα σε λιγότερο από τέσσερις ημέρες είχαν καταφέρει να μας βγάλουν πρόγραμμα για 15 καταστήματα, να διαχειριστούν όλη τη γραφειοκρατία της πρόσληψης και των νομικών διαδικασιών και να μας στέλνουν καθημερινά ευγενικούς και εκπαιδευμένους επαγγελματίες διανομείς από τους οποίους μείναμε εντελώς ικανοποιημένοι”.

Είναι βέβαιο ότι η αγορά του Delivery θα μεγαλώσει με ταχύτατους ρυθμούς την επόμενη περίοδο και ευρύτερα στην μετά τον κορωνοϊό εποχή. Το ζήτημα για τις μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις είναι να βρουν γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις που θα μειώσουν τα κόστη τους και θα αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Ενδεχομένως, το delivery θα αποτελέσει το απαραίτητο εργαλείο για την επιβίωσή τους, και στη συνέχεια, για την άνθησή τους.