ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελληνικά ακτοπλοϊκά διασώζουν και διασώζονται μέσω… Λιβύης

Λιμάνια στη Συρία, τη Μάλτα, ακόμα και το Βιετνάμ «έπιασαν» τις προηγούμενες μέρες ελληνικά ακτοπλοϊκά πλοία, απεγκλωβίζοντας χιλιάδες πολιτών από τη «φλεγόμενη» Λιβύη. Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, κατ’ αυτόν τον τρόπο διέφυγαν περισσότεροι από 15.000 άνθρωποι. Απ’ αυτούς, οι 12.500 ήρθαν στην Ελλάδα και οι υπόλοιποι 2.500 προωθήθηκαν σε λιμάνια άλλων χωρών.

Σε αυτή τη γιγαντιαία επιχείρηση, που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη, συμμετείχαν συνολικά δώδεκα πλοία, με ελληνική ή και ξένη σημαία, τα οποία ανήκουν σε πέντε διαφορετικές εταιρείες. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα: «Ευρώπα Παλάς» και «Κνωσός Παλάς» των Μινωικών Γραμμών, τα «Ελ. Βενιζέλος», «Λισσός», «Χελλένικ Σπίριτ» και «Ολύμπικ Τσάμπιον» της ΑΝΕΚ, τα «Νήσος Ρόδος» και «Εξπρές Σαντορίνη» της Hellenic Sea Ways (HSW), το «Ιόνιαν Κινγκ» και το «Ιόνιαν Σπίριτ» της εταιρείας Agoudimos Lines, καθώς και τα πλοία «Σπιντ Ράνερ ΙΙ» της εταιρείας Aegean Speed Lines και «Ιόνιαν Κουίν» της εταιρείας Shin Nihonkai Ferry.

Μεταξύ άλλων, τα ελληνικά ακτοπλοϊκά, υπό δύσκολες συνθήκες, μετέφεραν με ασφάλεια 7.156 επιβάτες από την Τρίπολη στη Σούδα, («Ιόνιαν Κινγκ») και από τη Βεγγάζη στο Ηράκλειο («Ελ Βενιζέλος», «Χελλένικ Σπίριτ» και «Ολύμπικ Τσάμπιονς»).

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων αλλά και τα Κεντρικά Λιμεναρχεία Πειραιώς, Χανίων και Ηρακλείου, ορισμένα πλοία θα συνεχίσουν και τις επόμενες ημέρες να εκτελούν δρομολόγια προς τη Λιβύη, ενώ κάποια άλλα πλοία, αφού εκτέλεσαν δρομολόγια, θα παραμένουν σε ετοιμότητα.

Ολα τα πλοία, κατά πληροφορίες, έχουν συμφωνίες χρονοναύλωσης είτε με τη μορφή «πακέτου» είτε για ένα μόνο δρομολόγιο. Αν και οι εταιρείες τηρούν «σιγήν ιχθύος» σχετικά με το ημερήσιο κόστος της χρονοναύλωσης, πληροφορίες από ναυλομεσιτικούς οίκους αναφέρουν ότι τα πλοία, ανάλογα τον τύπο, την ηλικία τους, το κόστος καύσιμου και τις παρεχόμενες υπηρεσίες, φέρεται να ναυλώθηκαν από 250.000 έως και 500.000 ημερησίως. Αυτό σημαίνει ότι από την κρίση στη Λιβύη οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έβαλαν στα ταμεία τους «ζεστό» χρήμα, το οποίο μπορεί να υπερβαίνει και τα 20 εκατ. ευρώ σε μια δύσκολη χρονικά στιγμή για την ακτοπλοϊκή αγορά.

Να σημειωθεί ότι για το 2010, όπως αναφέρθηκε στην πρόσφατη ετήσια γενική συνέλευση της Ενωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ) οι ζημίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή η κίνηση των επιβατών εμφανίζεται μειωμένη κατά 10% σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2010. Επίσης, σοβαρό πρόβλημα υπάρχει και με τις τιμές των καυσίμων που φέτος είναι αυξημένες έως και 39%. Το κόστος των καυσίμων αποτελεί, πλέον, το 60% του συνολικού κόστους λειτουργίας μιας ακτοπλοϊκής επιχείρησης, καθώς η διεθνής τιμή πετρελαίου, τον Φεβρουάριο του 2011, έφθασε τα 112 ευρώ το βαρέλι από 43 ευρώ που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2009. Κατά συνέπεια, αυτά τα 20 εκατ. ευρώ έρχονται κυριολεκτικά ως «μάννα εξ ουρανού».