ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υπό πίεση τα έσοδα των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Μπορεί το βλέμμα πολλών εφοπλιστών, μεταξύ αυτών και αρκετών Ελλήνων, να είναι στραμμένο στην παρούσα χρονική στιγμή προς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εντούτοις, σύμφωνα με στοιχεία της Bimco, τα έσοδα των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δραστηριοποιούνται στη διαδρομή Ασίας-Ευρώπης βρίσκονται υπό πίεση, καθώς το κόστος μεταφοράς ενός teu έπεσε κάτω από τα 1.000 δολ. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, από τις αρχές του έτους το κόστος έχει υποχωρήσει κατά 29%, ωστόσο, όπως αναφέρεται, αναμένεται ανάκαμψη από το τρίτο τρίμηνο του έτους και μετά.

Επίσης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ASX Alphaliner, οι επιπτώσεις στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τον σεισμό της Ιαπωνίας είναι μικρές, καθώς τα λιμάνια που έπαθαν ζημιές εξυπηρετούσαν μόνο το 1,3% της συνολικής διακίνησης από και προς την Ιαπωνία. Ομως ο μεγάλος κίνδυνος είναι η μόλυνση από ραδιενέργεια σε περίπτωση που εξαπλωθεί σε Τόκιο και Γιοκοχάμα, που εξυπηρετούν το 38% των φορτίων.

Εν τω μεταξύ, δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων των 4.800 teu, με δικαίωμα ναυπήγησης άλλων δύο, παρήγγειλε στα Ναυπηγεία Zhejiang Ouhua η εταιρεία Thenamaris, συμφερόντων Ντίνου Μαρτίνου. Τα πλοία θα παραδοθούν τον Ιούνιο του 2013, σύμφωνα με δημοσίευμα του Ship Technology. H εταιρεία διαχειρίζεται κυρίως δεξαμενόπλοια. Από τα 40 εν ενεργεία πλοία της, τα 34 είναι δεξαμενόπλοια, τα πέντε φορτηγά και ένα είναι πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 1.700 teu, ενώ η εταιρεία ναυπηγεί και δύο Suezmax.

Επίσης, στην υπογραφή συμβολαίου για τη ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προχώρησε ο όμιλος Τσάκου με τα κορεατικά ναυπηγεία της Sungdong Shipbuilding & Marine & Engineering Cο. Το συμβόλαιο υπεγράφη στα γραφεία του ομίλου Τσάκου στην Αθήνα. Τα δύο πλοία έχουν μεταφορική ικανότητα 4.700 teu έκαστο, αναπτύσσουν ταχύτητα 21,5 κόμβων, έχουν ολικό μήκος 250 μέτρα, πλάτος 37,30 μέτρα και παρακολουθούνται από τον Lloyds Register. Προβλέπονται, ακόμη, δυναμικός έλεγχος διαγωγής (Dynamic Trim Assistance) και δυνατότητα ηλεκτροδότησης από λιμενικές εγκαταστάσεις (Cold Ιroning).

Τα πλοία θα παραδοθούν το πρώτο εξάμηνο του 2013. Ο όμιλος Τσάκου έχει στον στόλο του άλλα 12 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 32.294 teu.

Θετικά μηνύματα

Σημαντικές προοπτικές ανόδου για τους επόμενους έξι μήνες εμφανίζουν τα πλοία τύπου Supramax και τα Panamax, υποστηρίζει η FBR σε ενημερωτικό σημείωμά της, επισημαίνοντας πως οι εταιρείες που διαθέτουν τέτοια πλοία θα επωφεληθούν.

Κατά την FBR, την άνοδο στην αγορά για τα πλοία των δύο συγκεκριμένων τύπων αναμένεται να δώσουν τα σιτηρά, καθότι οι ασιατικές χώρες θα στραφούν σε μακρινότερους προμηθευτές για την τροφοδοσία τους, όπως η Λατινική Αμερική και οι ΗΠΑ, άρα θα απαιτηθούν ταξίδια με μεγαλύτερη διάρκεια, αφού η Ρωσία και η Αυστραλία, λόγω της κακοκαιρίας, είχαν πολύ κακές σοδειές.