ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επιφυλακτικό το 74% των νοικοκυριών στο άνοιγμα της λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού

Επιφυλακτικό το 74% των νοικοκυριών στο άνοιγμα της λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού

Ενα νέο άνοιγμα της λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού επιχειρείται, αυτή τη φορά από τους μεγάλους ενεργειακούς ομίλους της χώρας, οι οποίοι εκτός από την εδραιωμένη θέση της ΔΕΗ (μερίδιο 98%) έχουν να αντιμετωπίσουν και την αρνητική εμπειρία των καταναλωτών από το «φιάσκο» των Energa και Ηellas Power. Τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε η εταιρεία Protergia του ομίλου Μυτιληναίου εν όψει της εισόδου της στη λιανική αγορά, δείχνουν ότι οι αρνητικές εξελίξεις που προηγήθηκαν, κάνουν επιφυλακτικό έναντι των εναλλακτικών παρόχων το 74% των νοικοκυριών. Το 17% των νοικοκυριών δηλώνουν θετικοί στο να συνεργαστούν στο μέλλον με άλλη εταιρεία εκτός της ΔΕΗ υπό την προϋπόθεση να είναι παραγωγός αντί για εισαγωγέας ρεύματος. Εάν ωστόσο η εταιρεία είναι παραγωγός ρεύματος και όχι εισαγωγέας, ελληνική αντί για ευρωπαϊκή και διαθέτει «λιγότερες υπηρεσίες και καλύτερες τιμές», αντί για «περισσότερες υπηρεσίες και ίδιες τιμές» το ποσοστό αυξάνεται στο 37%.

Οι δύο πιο σημαντικές προϋποθέσεις για να σκεφθούν την πιθανότητα συνεργασίας με μελλοντικό πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας είναι η τιμή, η οποία φυσικά θα πρέπει να είναι φθηνότερη από τη ΔΕΗ και η αξιοπιστία, θέμα που τίθεται περισσότερο από νοικοκυριά με προγενέστερη εμπειρία εναλλακτικού παρόχου. Ακολουθεί η προϋπόθεση «να είναι ελληνική εταιρεία» και τέταρτη προϋπόθεση, ο χρόνος. «Θα αφήσω κάποιους άλλους να συνεργαστούν πρώτοι» δηλώνουν οι περισσότεροι με μέσο χρόνο αναμονής τους 13 μήνες και τους θετικούς να θέλουν λιγότερο χρόνο (9 μήνες).

Σε ό,τι αφορά τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, πιο θετική στην ιδέα του εναλλακτικού παρόχου είναι οι νεαρότεροι σε ηλικία (οι συνταξιούχοι δεν μπορούν να φανταστούν προμηθευτή εκτός ΔΕΗ), υπάλληλοι σε εργασία γραφείου ή αυτοαπασχολούμενοι και όσοι διαθέτουν ανωτέρα μόρφωση. Θετικότερα στην πιθανότητα συνεργασίας είναι τα νοικοκυριά που έχουν περισσότερα μέλη και παιδιά, ζουν σε κατοικίες μεγαλύτερων επιφανειών, έχουν σε υψηλότερα ποσοστά εξοχική ή δεύτερη κατοικία και χρησιμοποιούν περισσότερο air condition για τη θέρμανσή τους. Πιο θετικά βλέπουν επίσης το ενδεχόμενο συνεργασίας με εναλλακτικό πάροχο τα νοικοκυριά που έχουν αρνητική γνώμη για τη ΔΕΗ. Τα θετικότερα στη συνεργασία με εναλλακτικό πάροχο νοικοκυριά πιστεύουν ότι τιμή που η ΔΕΗ πουλάει το ρεύμα είναι «πολύ ακριβή», ότι «είναι φοροεισπρακτικός μηχανισμός και τίποτε παραπάνω» και ότι «μόνο εάν ιδιωτικοποιηθεί θα σωθεί».

Από την έρευνα γίνεται σαφές ότι οι εναλλακτικοί πάροχοι θα πρέπει να επιδείξουν πέραν όλων των άλλων επιμονή και υπομονή στη νέα δραστηριότητα που επιχειρούν για να ανακτήσουν τη χαμένη αξιοπιστία του εγχειρήματος, αφού η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών έχει ταυτίσει –και όχι αδίκως– από τη μέχρι σήμερα εμπειρία του, τους εναλλακτικούς παρόχους με αεριτζήδες. Αναγνωρίζοντας τη στάση των καταναλωτών, όμιλοι που μέχρι σήμερα δραστηριοποιούνται μόνο στον τομέα της παραγωγής και σε πολύ περιορισμένο βαθμό στη λιανική, συγκρατημένα και με προσγειωμένους στόχους επιχειρούν την πρώτη γενικευμένη είσοδό τους στον τομέα της προμήθειας. Την περασμένη Τρίτη η θυγατρική εταιρεία του ομίλου Μυτιληναίου, Protergia, ανακοίνωσε σε ειδική εκδήλωση το άνοιγμά της στη λιανική αγορά, ενώ λίγο πριν από το Πάσχα με μια δυναμική καμπάνια απευθύνθηκε στους καταναλωτές μέσης και χαμηλής τάσης και η Elpedison που αποτελεί την κοινή εταιρεία των ΕΛΠΕ, της Εdison και της Ελληνικής Τεχνοδομικής. Ο τρίτος ανεξάρτητος παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας, η ΗΡΩΝ (όμιλος ΤΕΡΝΑ), δεν φαίνεται προς το παρόν να αλλάζει την πολιτική της στο θέμα της λιανικής. Η εταιρεία «θα παραμείνει στο πρόγραμμα που ήδη εφαρμόζει στη λιανική αγορά, το οποίο συγκεντρώνει επιλεγμένους πελάτες που διασφαλίζουν ότι πληρώνουν και επιτρέπουν ένα μικρό περιθώριο κέρδους» τονίζει στην «Κ» αρμόδιο στέλεχος της εταιρείας.

Η απόφαση των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών για είσοδο στη λιανική επιβλήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις δρομολογούμενες σαρωτικές αλλαγές στην αγορά ηλεκτρισμού, οι οποίες θα πρέπει με βάση το Μνημόνιο να καταλήξουν μέσα στο 2015 σε ένα πλήρως απελευθερωμένο μοντέλο, χωρίς μεταβατικούς μηχανισμούς και επιδοτήσεις. Οι ανεξάρτητοι παραγωγοί για να πάρουν μέρος στις δημοπρασίες φθηνής υδροηλεκτρικής και λιγνιτικής ενέργειας που θα γίνουν τον Σεπτέμβριο από τη ΔΕΗ και μέχρι την ολοκλήρωση της πώλησης της «Μικρής ΔΕΗ» θα πρέπει να διαθέτουν μια βάση πελατών στην οποία θα πουλάνε την ενέργεια που θα αγοράζουν. Από το πώς θα προχωράνε οι αλλαγές στην αγορά ενέργειας θα καθοριστούν και τα επόμενα βήματα των εναλλακτικών παρόχων. Προς το παρόν οι στόχοι είναι συγκρατημένοι, πάνε για ένα διψήφιο ποσοστό το 2015 και σε πρώτη φάση απευθύνονται κυρίως σε εμπορικά τιμολόγια και νοικοκυριά με υψηλές καταναλώσεις, που αφήνουν ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους.