ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Διαφορετικές χρεώσεις για ενοικίαση αυτοκινήτου ανάλογα με τη χώρα διαμονής

13s21aytokinita

Μένεις στη Γερμανία και το καλοκαίρι έρχεσαι για διακοπές στην Ελλάδα. Για τις μετακινήσεις σου αποφασίζεις να νοικιάσεις αυτοκίνητο από μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία, κάνοντας τη σχετική κράτηση μέσω της ιστοσελίδας της και ενημερώνεσαι ότι η ημερήσια χρέωση είναι 43,87 ευρώ για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης. Εάν είχες αναθέσει να κάνει την κράτηση ένας συγγενής σου από την Ελλάδα στην ίδια εταιρεία, μέσω της ίδιας ιστοσελίδας, θα διαπίστωνες ότι για το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο, για τις ίδιες ακριβώς ημερομηνίες, παραλαμβάνοντας και επιστρέφοντας το αυτοκίνητο στην ίδια τοποθεσία η ημερήσια χρέωση θα ήταν 58 ευρώ, δηλαδή υψηλότερη κατά 32,2%! Σύμφωνα, μάλιστα, με τις καταγγελίες που έχουν φτάσει στην Κομισιόν, οι αποκλίσεις στις χρεώσεις μπορεί να είναι ακόμη και της τάξης του 100%.

Δυστυχώς, το παραπάνω δεν αποτελεί μεμονωμένο φαινόμενο και δεν αφορά μόνο τις χρεώσεις στην Ελλάδα, αλλά αποτελεί συνήθη πρακτική για τις μεγάλες εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες ενοικίασης αυτοκινήτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Η «Κ» έκανε την ίδια δοκιμή για παραλαβή κι επιστροφή του ιδίου αυτοκινήτου στο αεροδρόμιο της Μαδρίτης. Για το ίδιο αυτοκίνητο η χρέωση από την ίδια εταιρεία είναι 52 ευρώ εάν δηλώσεις ως τόπο διαμονής την Ελλάδα ή τη Γερμανία, 47 ευρώ εάν διαμένεις στην Ισπανία και 42,97 ευρώ εάν διαμένεις στην Αγγλία.

Χθες η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς της Κομισιόν αποφάσισε να δημοσιοποιήσει επιστολή που απέστειλε στις 23 Ιουλίου σε έξι κορυφαίες εταιρείες του κλάδου, οι οποίες εφαρμόζουν πολιτική διακρίσεων αναλόγως με τον τόπο διαμονής του πελάτη, πρακτική που αντιβαίνει στην κοινοτική οδηγία για τις υπηρεσίες. Τρεις από τις έξι εταιρείες έδωσαν ικανοποιητικές απαντήσεις στην Κομισιόν σχετικά με την αναθεώρηση της πολιτικής τους, έτσι ώστε να μην γίνονται διακρίσεις στις χρεώσεις αναλόγως του τόπου διαμονής του πελάτη. Οι άλλες τρεις που συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων του κλάδου έχουν διορία για να συμμορφωθούν με την κοινοτική νομοθεσία έως τις 30 Αυγούστου 2014.

Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι εταιρείες σύμφωνα με την επιστολή του επικεφαλής της αρμόδιας γενικής διεύθυνσης της Κομισιόν κ. Τζόναθαν Φόουλ είναι κατά βάση δύο: πρώτον, στις φόρμες κράτησης απαιτείται η συμπλήρωση του τόπου διαμονής. Δεύτερον, ακόμη κι όταν η απαίτηση αυτή δεν περιλαμβάνεται στη φόρμα κράτησης, το σύστημα αναγνωρίζει τη διεύθυνση IP του πελάτη και επομένως και τη χώρα από την οποία γίνεται η κράτηση. Οι αρμόδιες κοινοτικές υπηρεσίες επιχειρούν από το 2011 να «συμμορφώσουν» τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων. «Ελπίζαμε ότι οι αδικαιολόγητες πολιτικές διακρίσεων θα είχαν σταματήσει. Φαίνεται όμως ότι αυτό δεν ισχύει», σημειώνει στην επιστολή του ο κοινοτικός αξιωματούχος.

Στο πλαίσιο της έρευνας της «Κ» πέρα από το γεγονός ότι επιχειρήσαμε να κάνουμε κράτηση μέσω ιστοσελίδας γνωστής εταιρείας, όταν ρωτήσαμε να μάθουμε για ποιο λόγο εφαρμόζονται διαφορετικές χρεώσεις η αρχική απάντηση που λάβαμε από τον υπάλληλο ήταν η ακόλουθη: «Οι φόροι είναι διαφορετικοί σε κάθε χώρα». Οταν επισημάναμε ότι οι φόροι που επιβαρύνουν τη χρήση του αυτοκινήτου δεν έχουν σχέση με τον τόπο διαμονής του πελάτη η απάντηση ήταν: «Η πληρωμή γίνεται αναλόγως των συνθηκών που επικρατούν σε κάθε χώρα». Οταν σχολιάσαμε ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διαφορετική άποψη», η συζήτηση τερματίστηκε από την άλλη πλευρά.