ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υποχώρηση του τζίρου στο λιανεμπόριο

Υποχώρηση του τζίρου στο λιανεμπόριο

Περαιτέρω υποχώρηση σημείωσε ο τζίρος του λιανεμπορίου το 2015 σε σύγκριση τόσο με το 2014 όσο και με το 2013. Αν και τον τελευταίο μήνα του έτους, τον Δεκέμβριο, οι επιδόσεις του λιανεμπορίου ήταν οριακά καλύτερες σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2014, δεν κατάφεραν να σώσουν την παρτίδα για μια χρονιά που χαρακτηρίστηκε από ραγδαίες πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο μέσος ετήσιος δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο διαμορφώθηκε για το 2015 στις 74,6 μονάδες, υποχωρώντας κατά 2,8% σε σύγκριση με το 2014. Μείωση, αν και μικρότερη, της τάξης του 1,4%, κατέγραψε και ο μέσος ετήσιος δείκτης όγκου στο λιανεμπόριο, καθώς διαμορφώθηκε στις 71,2 μονάδες το 2015 έναντι 72,2 μονάδες το 2014.

Σε ό,τι αφορά, πάντως, τον Δεκέμβριο του 2015, ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο σημείωσε οριακή μείωση 0,1%, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2014. Ο γενικός δείκτης όγκου σημείωσε, από την άλλη, οριακή αύξηση κατά 0,4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2014. Αξιοσημείωτη αύξηση σημείωσε τον Δεκέμβριο του 2015 ο τζίρος των καταστημάτων ένδυσης-υπόδησης (κατά 15,2% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2014), των βιβλιοχαρτοπωλείων (κατά 10,2%) και των φαρμακευτικών-καλλυντικών (κατά 5,4%). Από την άλλη, ωστόσο, προκαλεί εξαιρετικά μεγάλη εντύπωση η υποχώρηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ κατά 5,2% τον Δεκέμβριο του 2015 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2014, παρά το γεγονός ότι έχει αυξηθεί ο συντελεστής ΦΠΑ σε σειρά ειδών σούπερ μάρκετ. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι στα σούπερ μάρκετ παρατηρείται και η μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων, κατά 5,5%, τον Δεκέμβριο του 2015 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2014. Η δεύτερη μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων (4,6%) παρατηρείται επίσης στην κατηγορία των τροφίμων, και συγκεκριμένα στα μεμονωμένα καταστήματα ειδών διατροφής.

Στον αντίποδα βρίσκονται τα καταστήματα ειδών ένδυσης-υπόδησης, όπου παρατηρείται η μεγαλύτερη σε ετήσια βάση αύξηση του όγκου πωλήσεων (14,3%). Ακολουθούν τα βιβλιοχαρτοπωλεία, με αύξηση 12,4%, και τα πολυκαταστήματα, με αύξηση 6,6%.