ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελλειψη ανταγωνιστικότητας για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια

Ελλειψη ανταγωνιστικότητας για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια

Το θέμα του ισχυρού ανταγωνισμού που αντιμετωπίζουν τα διυλιστήρια της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων γενικότερα, σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές της Μέσης Ανατολής και της Ρωσίας, συζητήθηκε στο πλαίσιο του 6ου φόρουμ του κλάδου διύλισης, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη στις Βρυξέλλες. Σύμφωνα με τους παράγοντες της ευρωπαϊκής βιομηχανίας διύλισης, σημαντικό λόγο για την απώλεια ανταγωνιστικότητας των διυλιστηρίων στην Ευρώπη συνιστά το κόστος συμμόρφωσης με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, που επηρεάζει μεταξύ άλλων ιδιαίτερα τα διυλιστήρια του ευρωπαϊκού Νότου, τα οποία λόγω γειτνίασης υφίστανται αυξημένο ανταγωνισμό από τα διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των ΕΛΠΕ Γρηγόρης Στεργιούλης, όπως αυτά περιλαμβάνονται στη μελέτη fitness check της Ε.Ε., η επιβάρυνση του κλάδου λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας υπολογίζεται στα 0,47 δολάρια το βαρέλι και είναι υπεύθυνη για το 25% της απώλειας ανταγωνιστικότητας του κλάδου κατά την περίοδο 2000-2012. Το κόστος συμμόρφωσης είναι ακόμη μεγαλύτερο αν συνυπολογιστούν και οι νομοθετικές πρωτοβουλίες μετά το 2012 και, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, θα εκτιναχθεί στο 1,5 δολάριο το βαρέλι έως το 2020.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Fuels Europe Τζον Κούπερ, μεταξύ 2014 και 2020 η συνολική απώλεια ανταγωνιστικότητας σε σχέση με τις χώρες της Μέσης Ανατολής εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί στα 4,4 δολάρια το βαρέλι, δημιουργώντας προβληματισμό στον κλάδο, που από τις αρχές του 2008 έχει θέσει εκτός παραγωγικότητας 22 διυλιστήρια από τα 127 που λειτουργούσαν στην Ευρώπη των «28». Η απώλεια δυναμικότητας μέχρι σήμερα ανέρχεται σε 2,6 εκατομμυρίων βαρέλια την ημέρα, ήτοι το 13,4% της συνολικής δυναμικότητας του κλάδου, ενώ την ίδια περίοδο τα διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής αύξησαν τη δυναμικότητά τους κατά 1,6 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα.

Ο επικεφαλής των ΕΛΠΕ έθεσε το θέμα της χρηματοδότησης των επενδύσεων από χρηματοδοτικά πακέτα της Ε.Ε., όπως το ΕΣΠΑ ή το πρόγραμμα Γιούνκερ, από το οποίο θα μπορούσαν να αντληθούν κεφάλαια για την ενίσχυση των επενδύσεων που καλείται να πραγματοποιήσει ο κλάδος. Είναι ενδεικτικό ότι με την εσωτερική ζήτηση στη χώρα μας να έχει μειωθεί κατά 40% από το 2007 μέχρι σήμερα, τα ΕΛΠΕ, με αιχμή το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης, προχώρησαν σε ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα που ξεπέρασε τα 2 δισ. ευρώ, επιδιώκοντας τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους. Ο διευθυντής βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης Νίκος Ζαχαριάδης, σε ειδική εκδήλωση που διοργάνωσε ο ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Θεόδωρος Ζαγοράκης με αφορμή τα 50 χρόνια λειτουργίας του διυλιστηρίου Θεσσαλονίκης των ΕΛΠΕ, στην οποία κεντρικοί ομιλητές ήταν o επικεφαλής εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ανέλυσε τις θετικές επιπτώσεις που είχε ο εκσυγχρονισμός των βιομηχανικών εγκαταστάσεων στην περιοχή, όσον αφορά το περιβάλλον και την οικονομία.

Ο κ. Ζαχαριάδης σημείωσε ότι οι ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για τη ρύθμιση των εκπομπών ή τη στροφή σε νέα καύσιμα επιδρούν διαφορετικά στα κράτη-μέλη. Ενδεικτικό της επίπτωσης που μπορεί να έχει για την Ελλάδα η οριζόντια προσέγγιση είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, η Οδηγία της Ε.Ε. για τα βιοκαύσιμα. Η επιμονή, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, στη βιοαιθανόλη, η οποία δεν μπορεί να διαχωριστεί από το νερό, μπορεί για μια χώρα όπως η Ελλάδα να οδηγήσει σε καταστροφή του υδροφόρου ορίζοντα. Αντίστοιχα, υπό νέο πρίσμα θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και υποχρεώσεις που προκύπτουν από την εθνική νομοθεσία, όπως η εγκατάσταση συστήματος εισροών – εκροών, που υποχρεώνουν στην εγκατάσταση οργάνων υπολογισμού μάζας, κόστους πολλών εκατομμυρίων, όταν οι πωλήσεις βενζίνης και ντίζελ γίνονται βάσει όγκου.