ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το προσφυγικό αναμένεται να δημιουργήσει πρόβλημα στην ακτοπλοΐα

Το προσφυγικό αναμένεται να δημιουργήσει πρόβλημα στην ακτοπλοΐα

Σοβαρό πρόβλημα θα δημιουργήσει στην ακτοπλοΐα το προσφυγικό μεσοπρόθεσμα, παρά τα όποια βραχυπρόθεσμα οφέλη από την αύξηση της σχετικής επιβατικής κίνησης. Αυτό εκτιμά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης, σύμφωνα με δηλώσεις του στο πλαίσιο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΕΝ.

Το καλοκαίρι

Αναμένεται πως το καλοκαίρι θα φανεί η σημαντική πτώση της τουριστικής κίνησης προς τα νησιά που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, ενώ παράλληλα εκφράζονται ανησυχίες και για τη γενικότερη εσωτερική επιβατική κίνηση, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Αντιθέτως αναμένεται να διατηρηθεί ή και να αυξηθεί η επιβατική κίνηση από ξένους επιβάτες, όχι όμως προς τα νησιά που βρίσκονται στο επίκεντρο του προσφυγικού προβλήματος.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ τόνισε επίσης πως το εκδηλωθέν επενδυτικό ενδιαφέρον για τη Hellenic Seaways από τις Μινωικές Γραμμές, συμφερόντων του ιταλικού ομίλου Grimaldi, αποτελεί θετικό σημάδι για την ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία, η οποία ανακάμπτει έπειτα από την πολυετή κρίση. Ειδικότερα θύμισε πως η επιστροφή στην κερδοφορία των περισσότερων ακτοπλοϊκών το 2015 έρχεται ύστερα από μια περίοδο μεγάλων ζημιών. Η περίοδος 2009-2014 ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για τις επιχειρήσεις, καθώς η συνολική απώλεια μεταφορικού έργου ξεπέρασε τους 15 εκατ. επιβάτες (2009: 16.800.000, 2014: 13.700.000), ενώ οι τιμές των καυσίμων έφθασαν σχεδόν να διπλασιαστούν, επισήμανε. Οι ζημίες των εταιρειών μέσα σε αυτή την πενταετία ξεπέρασαν το 1,2 δισ., ενώ 9 ελληνικές εταιρείες είτε πτώχευσαν είτε δεν δραστηριοποιούνται πλέον στην ακτοπλοΐα, αποσύροντας ή πουλώντας τα πλοία τους.

Απέδωσε τη συντελούμενη ανάκαμψη στη στήριξη των εταιρειών από τους βασικούς μετόχους τους, στην πτώση των τιμών των καυσίμων και σε θεσμικές αλλαγές οι οποίες έδωσαν μεγαλύτερη ευελιξία στις εταιρείες, με αποτέλεσμα να μειωθεί το κόστος εκμετάλλευσης, χωρίς να μειωθούν τα δρομολόγια και η εξυπηρέτηση των νησιών.

Παρ’ όλα αυτά εκτιμάται πως δεν λήφθηκαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη στήριξη της ακτοπλοΐας, λόγω του ότι οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο δεν ολοκληρώθηκαν, με ευθύνη και της προηγούμενης κυβέρνησης, ενώ δεν αναγνωρίστηκε ο ρόλος των θαλάσσιων συγκοινωνιών στην τουριστική ανάπτυξη και η ακτοπλοΐα δεν συμπεριελήφθη σε μειώσεις του ΦΠΑ, όπως το 2000 στα νησιά, το 2010 στα ξενοδοχεία και το 2013 στην εστίαση.

Λιμενικές υπηρεσίες

Σε ό,τι αφορά στις λιμενικές υπηρεσίες, επισημάνθηκε η ανυπαρξία έργων συντήρησης και βελτιώσεων των υπηρεσιών. «Το 90% των λιμανιών μας είναι προβληματικά και τα αναγκαία έργα χρονοβόρα και υψηλού κόστους. Για μία ακόμα φορά τονίζουμε την ανάγκη λήψης μέτρων. Τα λιμάνια μας θα είναι ο κυριότερος ανασχετικός παράγοντας των μελλοντικών εξελίξεων στην εξυπηρέτηση των νησιών», σημείωσε ο Μ. Σακέλλης.

Σχετικά με την πώληση του 67% του ΟΛΠ, ο ΣΕΕΝ εμφανίζεται ικανοποιημένος από τη διαβεβαίωση τόσο από το ΥΝΑ όσο και από το ΤΑΙΠΕΔ για διατήρηση των θέσεων αναχώρησης και του χαρακτήρα του επιβατικού λιμένα.

Οσον αφορά στις άγονες γραμμές, επισημάνθηκε ότι το 97% της επιβατικής κίνησης καλύπτεται με ελεύθερες δρομολογήσεις, και μόνο το 3% με δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, που όμως εξυπηρετούν 44 μικρά νησιά. Οι κρατικές επιχορηγήσεις για την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας για τις θαλάσσιες μεταφορές ανέρχονται σε 75 εκατ. ευρώ, ενώ για τις χερσαίες σε 260 εκατ. «Η δικαιότερη κατανομή των κρατικών επιχορηγήσεων σε σχέση με τις χερσαίες μεταφορές είναι απαραίτητη», ανέφερε ο Μ. Σακέλλης. Σημειώνεται πως η Ελλάδα, ενώ αποτελεί το 2,2% του πληθυσμού της Ε.Ε., συμμετέχει με 18% στην ευρωπαϊκή ακτοπλοΐα.