ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειώθηκε 17,4% η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου την περίοδο 2010-14

Μειώθηκε 17,4% η δαπάνη των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου την περίοδο 2010-14

Κατά 17,4% υποχώρησε την περίοδο 2010-2014 η μέση μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών για τις αγορές ειδών παντοπωλείου που αφορά κυρίως τις αγορές από τα σούπερ μάρκετ. Για το 2015 υπολογίζεται ότι η μείωση της μέσης μηνιαίας δαπάνης σε σύγκριση με το 2014 ανήλθε στο 5%, ως αποτέλεσμα και της αύξησης του ΦΠΑ από 13% σε 23% σε πολλά βασικά είδη σούπερ μάρκετ, ενώ για το 2016 εκτιμάται περαιτέρω μείωση της τάξεως του 3,2%. Την πτωτική πορεία της δαπάνης για αγορές από τα σούπερ μάρκετ στα χρόνια της κρίσης, καθώς και τις αλλαγές που αυτή ακριβώς η δυσμενής οικονομική συγκυρία επέφερε στην καταναλωτική συμπεριφορά, εξετάζει έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με βάση και τα σχετικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, η μηνιαία δαπάνη των νοικοκυρών σε ήδη παντοπωλείου έχει μειωθεί το διάστημα 2010-2014 κατά 17,44%, ενώ συγκεκριμένα η δαπάνη για αγορά τροφίμων έχει μειωθεί κατά 14,8%. Με άλλα λόγια, ενώ το 2010 το μέσο νοικοκυριό δαπανούσε μηνιαίως σε είδη παντοπωλείου 460 ευρώ, το 2014 η μέση μηνιαία δαπάνη έπεσε στα 380 ευρώ. Εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ για το 2015, τότε η μέση μηνιαία δαπάνη θα έχει υποχωρήσει στα 360 ευρώ το οποίο σε ετήσια βάση μεταφράζεται σε 240 ευρώ λιγότερα.

Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος είχε ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη περικοπή δαπανών για τις αγορές άλλων ειδών και υπηρεσιών συγκριτικά με αυτή που έγινε στην περίπτωση των τροφίμων. Ετσι, ενώ το 2010 η δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αντιστοιχούσε στο 23,5% των αγορών του μέσου νοικοκυριού, το 2014% αποτελούσε το 26%, αν και σε απόλυτους αριθμούς το 2014 ήταν μικρότερη σε σύγκριση με το 2010.
Η μείωση της δαπάνης προκύπτει και από το γεγονός ότι οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε πιο φθηνές επιλογές. Κατ’ αρχάς, σημαντικό μερίδιο των νοικοκυριών αγοράζει προϊόντα που διατίθενται σε προσφορά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ η αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων αντιστοιχεί στο 60% της μείωσης της δαπάνης που παρατηρείται. Επίσης, μεγάλη είναι η στροφή που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και σε αλλαγή διατροφικών συνηθειών, όπως για παράδειγμα προτίμηση στο κοτόπουλο από το μοσχάρι.

Σε ό,τι αφορά τις εκτιμήσεις των καταναλωτών για το 2016, το 53% δηλώνει ότι θα μειώσει περαιτέρω τις δαπάνες του για τις αγορές από σούπερ μάρκετ, και μάλιστα το 20,5% εκτιμά πως η μείωση της δαπάνης θα είναι πάνω από 10%. Το 32,5% υπολογίζει ότι κατά την τρέχουσα χρονιά θα μειώσει τις δαπάνες του για το σούπερ μάρκετ έως 10%. Αύξηση των δαπανών «βλέπει» το 18%, ενώ το 28,8% εκτιμά ότι η δαπάνη το 2016 θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Το 2015, το 60% των καταναλωτών δήλωσε ότι μείωσε την αξία των αγορών του από το σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με το 2014. Συνολικά την τελευταία 4ετία ποσοστό άνω του 60% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι μειώνει τις αγορές του από το σούπερ μάρκετ.