ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Παροπλισμένα πάνω από 25 φορτηγά πλοία λόγω κρίσης

Παροπλισμένα πάνω από 25 φορτηγά πλοία λόγω κρίσης

Πάνω από 25 φορτηγά πλοία έχουν παροπλιστεί μέχρι σήμερα στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Πειραιά, ενώ επιπλέον 600 αιτήματα διερευνητικού χαρακτήρα έχουν υποβληθεί από πλοιοκτήτες στις αρμόδιες λιμενικές αρχές, δείγμα της κρίσης που έχει πλήξει την αγορά ξηρού φορτίου, στην οποία δραστηριοποιείται μεγάλο μέρους των Ελλήνων εφοπλιστών. Αυτό επισήμανε πριν από μερικές ημέρες η ναυτιλιακή εταιρεία Pioneer Marine, η οποία εδρεύει μεν στη Σιγκαπούρη, ωστόσο διαθέτει γραφεία και στην Ελλάδα.

Η υποχώρηση της ναυλαγοράς σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο κατά τη διάρκεια του φετινού Φεβρουαρίου, σε συνέχεια των ήδη εξαιρετικά χαμηλών ναύλων που επικράτησαν κατά το σύνολο του 2015, έχει ως αποτέλεσμα η λειτουργία ενός φορτηγού πλοίου να είναι ζημιογόνος, καθώς τα έσοδα από τον ναύλο δεν επαρκούν για να καλύψουν τα ημερήσια λειτουργικά έξοδα (π.χ., καύσιμα, αμοιβές πληρώματος, προμήθειες, κ.λπ.). Ετσι, δεδομένου ότι η βιώσιμη ανάκαμψη σε βάθος χρόνου δεν διαφαίνεται ακόμα για τον κλάδο, ορισμένοι πλοιοκτήτες έσπευσαν να παροπλίσουν τα πλοία τους, έως ότου βελτιωθεί σημαντικά η κατάσταση.

Σύμφωνα με στελέχη της Pioneer Marine, η υφιστάμενη κατάσταση αναμένεται να διατηρηθεί τουλάχιστον έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου, όταν και προβλέπεται αισθητή βελτίωση, λόγω των μέτρων που έχουν λάβει οι πλοιοκτήτες, από τις αρχές του έτους, για τον περιορισμό της προσφοράς πλοίων, κυρίως μέσω διαλύσεων των παλιότερων πλοίων του παγκόσμιου στόλου. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο κατά τον Ιανουάριο εξήλθαν 4,5 εκατ. τόνοι χωρητικότητας από τον παγκόσμιο στόλο φορτηγών πλοίων.

Πάντως, σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση στην οποία προχώρησε ο ναυλομεσιτικός οίκος της Allied Shipbroking, θα χρειαστεί να παροπλιστούν ακόμα και 1.430 πλοία, δηλαδή να επιστρέψει ο στόλος στο επίπεδο που βρισκόταν στις αρχές του 2012 (8.165 πλοία), προκειμένου να μπορέσει να αποκατασταθεί η ισορροπία σε σχέση με τη ζήτηση και να υπάρξει αισθητή ανάκαμψη της ναυλαγοράς. Σε κάθε περίπτωση, το ελάχιστο ζητούμενο, πέραν των διαλύσεων και των καθυστερήσεων στις παραλαβές νεότευκτων πλοίων, είναι η προσωρινή έξοδος του 2% του παγκόσμιου στόλου, δηλαδή 196 πλοία, ώστε αυτός να επιστρέψει στο σημείο που βρισκόταν πριν από έναν χρόνο (9.399 πλοία). Με τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι θα δοθεί πρόσθετη ώθηση στη ναυλαγορά. Πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι τις τελευταίες εβδομάδες ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI), που αντανακλά την πορεία των ναύλων, έχει καταγράψει διαδοχικές ανόδους, με αποτέλεσμα να αγγίζει πλέον τις 376 μονάδες, μετά και τη χθεσινή άνοδο κατά 2,73%. Ο δείκτης είχε βρεθεί στο ιστορικό χαμηλό επίπεδο των 290 μονάδων στις 10 Φεβρουαρίου.