ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το καρότσι… στον υπολογιστή για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ

Από το καρότσι… στον υπολογιστή για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ

Τα 383 εκατ. ευρώ προβλέπεται ότι θα φτάσει έως το 2020 ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων που θα πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 3,6% του συνολικού τζίρου του λιανεμπορίου τροφίμων, το οποίο αναμένεται να έχει διαμορφωθεί σε 10,5 δισ. ευρώ. Το ποσοστό αυτό φαινομενικά είναι μικρό όχι μόνο διότι είναι εξαιρετικά μεγαλύτερο σε σχέση το σημερινό, που υπολογίζεται σε περίπου 0,31%.

Η εμπειρία από το εξωτερικό σε συνδυασμό με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών που αυτή επιφέρει, ακόμη και σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, δείχνουν ότι οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ, τροφίμων και μη θα αποτελούν τα επόμενα χρόνια αναπόσπαστο μέρος του λιανεμπορίου.

Ηδη τρεις από τις μεγάλες παραδοσιακές αλυσίδες έχουν αναπτύξει και ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, ενώ οι μικρότερες αλυσίδες αναμένεται να δραστηριοποιηθούν μέσα στο 2016. Αξιοπρόσεκτη είναι η παρουσία των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, επιχειρήσεων δηλαδή που διαθέτουν τα προϊόντα αποκλειστικά μέσω διαδικτύου και δεν έχουν και συμβατικά καταστήματα (όπως είναι, για παράδειγμα, το welovesupermarket.gr). Μάλιστα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η λειτουργία του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ e-fresh.gr.

H δυναμική της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου τροφίμων και γενικότερα ειδών σούπερ μάρκετ φαίνεται ήδη από το γεγονός ότι τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, που αυτήν τη στιγμή ανέρχονται σε περίπου 700, διαθέτουν, πέραν των παραφαρμακευτικών προϊόντων, συμπληρωμάτων διατροφής και καλλυντικών, και περί τους 20.000 κωδικούς σούπερ μάρκετ (βρεφικές πάνες, σαμπουάν, αφρόλουτρα, ξυραφάκια και εν γένει είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας).

Σύμφωνα, μάλιστα, με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παναγιώτης Γκεζερλής, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων ηλεκτρονικού εμπορίου Convert Group, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης του ECR Hellas (Επιτροπή Προμηθευτών και Λιανεμπόρων), τα δέκα μεγαλύτερα διαδικτυακά φαρμακεία πραγματοποιούν τζίρο περί τα 30 εκατ. ευρώ.

Το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο τροφίμων έχει ισχυρή προοπτική προκύπτει και από τις εντυπωσιακές επιδόσεις των διαδικτυακών παραγγελιών έτοιμου φαγητού (online delivery). O τζίρος που έχουν οι συγκεκριμένες πλατφόρμες υπολογίζεται ότι φτάνει πλέον περί τα 80-100 εκατ. ευρώ. Μία από τις πλέον δημοφιλείς πλατφόρμες online delivery φτάνει να λαμβάνει και να διαχειρίζεται περί τις 30.000 παραγγελίες ημερησίως, κάτι που μπορεί να ανεβάσει τον ημερήσιο τζίρο της σε 40.000 ευρώ. Κι αυτό διότι η μέση παραγγελία διαμορφώνεται σε 13 ευρώ και η ηλεκτρονική πλατφόρμα εισπράττει προμήθεια 10%.

Στο εξωτερικό

Από 2% έως 5% του συνολικού τζίρου τους ανέρχονται οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων που έχουν αναπτύξει οι μεγάλες παραδοσιακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως, για παράδειγμα, η Tesco, η ASDA, η Waitrose, η Sainsbury’s. Η ανάπτυξη, ωστόσο, που γνωρίζουν τα εν λόγω ηλεκτρονικά καταστήματα την περίοδο 2012-2014 κυμαίνεται από 12% έως 90%.