ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εκτοξεύθηκε η χρήση καρτών μετά τα capital controls

Εκτοξεύθηκε η χρήση καρτών μετά τα capital controls

Αυτή τη χρονιά οι σαρακοστιανές λιχουδιές σε κεντρικό μπακάλικο της Ηλιούπολης πληρώθηκαν σε μεγάλο ποσοστό με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Μάλιστα, η ζήτηση για πληρωμή με κάρτα ήταν τόσο αυξημένη, που τις ώρες αιχμής λειτουργούσαν δύο ξεχωριστές ουρές για δύο μηχανάκια POS (συσκευές αποδοχής καρτών). Σε βενζινάδικο με μεγάλη πελατεία στον Νέο Κόσμο, όποιος ήθελε να πληρώσει με κάρτα μέχρι πέρυσι το καλοκαίρι έπρεπε να παρκάρει το αυτοκίνητό του και να πάει στο γραφείο, όπου υπήρχε το POS. Σήμερα υπάρχουν δύο μηχανάκια για κάρτες δίπλα στις αντλίες, ενώ συχνά υπάρχει και αναμονή. Η αύξηση των πληρωμών με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες είναι εντυπωσιακή τους μήνες μετά τα capital controls.

«Σήμερα το 40% των συναλλαγών στα βενζινάδικα όλης της χώρας γίνεται με κάρτα, έναντι 10% πριν από τα capital controls. Μάλιστα, υπάρχουν περιοχές στην Αθήνα με ακόμη μεγαλύτερα ποσοστά. Στα πρατήρια της λεωφόρου Κηφισίας μπορεί η χρήση καρτών να φθάνει και το 60%, ενώ σε αγροτικές περιοχές είναι πολύ πιο κάτω», λέει στην «Κ» ο Μιχάλης Κιούσης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας. Η συντριπτική πλειονότητα των πρατηρίων βενζίνης είναι ήδη εφοδιασμένη με POS, εκτός από ελάχιστα βενζινάδικα σε περιοχές με μικρή κίνηση. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός πως το 70% σχεδόν του πετρελαίου θέρμανσης πληρώθηκε μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών.

Μεγάλη είναι η διείσδυση των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών ευρύτερα στην αγορά και στο εμπόριο. Σύμφωνα με στοιχεία τραπεζικών ιδρυμάτων, μετά την επιβολή ελέγχου της κίνησης κεφαλαίων, η χρήση χρεωστικών καρτών αυξήθηκε περίπου 40%, ενώ πιστωτικών καρτών 8-10%. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα. «Τελικά τα capital controls λειτούργησαν εξυγιαντικά στην αγορά, καθώς –παρά τα αρχικά προβλήματα– διαμόρφωσαν όρους εκσυγχρονισμού στο εμπόριο», λέει στην «Κ» η Βάλια Αρανίτου, διευθύντρια του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της ΕΣΕΕ.

Σύμφωνα με την εικόνα του Ινστιτούτου, η χρήση καρτών αναπτύσσεται δυναμικά ως αποτέλεσμα της ζήτησης των καταναλωτών και της ανάγκης των επιχειρηματιών να ανταποκριθούν.

Παραμένει, βέβαια, το «αγκάθι» των υψηλών προμηθειών που ζητούν οι τράπεζες από τους επιχειρηματίες για τη χρήση των καρτών. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΕΜΥ, το 25,5% των επιχειρήσεων επιβαρύνεται με προμήθεια 0,5% έως 1% επί κάθε συναλλαγής.

Το 64,7% των επιχειρήσεων επιβαρύνεται με προμήθεια από 1% έως 2,5% (1,5% το 27,2%, 2,0% το 25,4% και 2,5% το 12,1%), ενώ το 9,8% των επιχειρήσεων επιβαρύνεται με προμήθεια από 3% και άνω επί κάθε συναλλαγής. Λίγο μικρότερες είναι οι επιβαρύνσεις για τη χρεωστική κάρτα.

«Οι προμήθειες των τραπεζών είναι υπέρογκες και πρέπει άμεσα να πέσουν. Στα βενζινάδικα η προμήθεια είναι 1%, όταν το μεικτό κέρδος είναι 3%. Πρόκειται για αφαίμαξη που δεν μπορούμε να την αντέξουμε. Στην Ευρώπη η προμήθεια είναι 0,40-0,45%», τονίζει ο κ. Κιούσης.

Την ίδια ώρα, παραμένουν στρεβλώσεις σε βάρος των καταναλωτών. Ενώ η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή ανακοινώνει πως απαγορεύεται η επιβολή οποιασδήποτε επιβάρυνσης στον καταναλωτή για τη χρήση καρτών, αεροπορικές εταιρείες επιβαρύνουν επιπλέον όσους αγοράζουν ηλεκτρονικά εισιτήρια με πιστωτική κάρτα. Επίσης, εγχώρια συστημική τράπεζα ανακοίνωσε πως θα αυξήσει την προμήθεια για πληρωμή πιστωτικών καρτών μέσω web banking.