ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μειώνεται η δύναμη του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου

Μειώνεται η δύναμη  του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου

Συρρίκνωση του εθνικού νηολογίου λόγω μειωμένης ανταγωνιστικότητάς του, μειωμένες εισροές συναλλάγματος εξαιτίας των capital controls και μια από τις χειρότερες κρίσεις στις ναυλαγορές ξηρού φορτίου συνθέτουν μια ζοφερή πραγματικότητα για την ελληνική ναυτιλία. Παρ’ όλα αυτά, τα μεγέθη της εξακολουθούν να ενισχύονται, αποδεικνύοντας τη δυναμικότητά της ακόμα και σε αντίξοες συνθήκες.

Η δύναμη του υπό ελληνική σημαία εμπορικού στόλου μειώθηκε το 2015 κατά 30 ποντοπόρα πλοία, στα 809, παρά τα γεγονός ότι ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 35 πλοία, στα 4.092 πλοία, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-operation Committee ή GSCC). Τον Φεβρουάριο καταγράφηκαν 4.092 ελληνόκτητα πλοία (άνω των 1.000 κόρων) συνολικής χωρητικότητας εκτοπίσματος (DWT) 320,59 εκατομμυρίων τόνων, έναντι 4.057 πριν από 12 μήνες. Σε αυτά τα πλοία περιλαμβάνονται και 347 πλοία διαφόρων κατηγοριών υπό παραγγελία σε ναυπηγεία, συνολικής χωρητικότητας 36,46 εκατ. DWT, σύμφωνα με στοιχεία των Lloyd’s Register-Fairplay.

Ο στόλος αυτός είναι για μια ακόμη χρονιά ο μεγαλύτερος εθνικός στόλος παγκοσμίως, με μέσο όρο ηλικίας τα 10 έτη, σημαντικά χαμηλότερο του παγκόσμιου. Ομως το crash test για την ελληνόκτητη ναυτιλία αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς πληθαίνουν οι οιονεί χρεοκοπίες, παραμένουν από δυσεύρετες έως ανύπαρκτες οι χρηματοδοτήσεις και οι εξελίξεις στην Κίνα δείχνουν πως ο εφοπλισμός της θα επιχειρήσει να διεκδικήσει τα σκήπτρα της παγκόσμιας ναυτιλίας, τουλάχιστον στο ξηρό φορτίο, ακόμα και εν μέσω κρίσης.

Το τελευταίο έγινε σαφές αυτές τις μέρες μετά τη γιγάντια παραγγελία τριών κινεζικών ναυτιλιακών για 30 πολύ μεγάλα φορτηγά ValeMax έναντι 2,5 δισ. δολ. Η κίνηση θα προσθέσει 12 εκατομμύρια χωρητικότητας εκτοπίσματος (DWT) στον παγκόσμιο στόλο φορτηγών, την ώρα που ζητούμενο είναι η δραστική μείωσή του.

Οι κινεζικές China Ore Shipping, China Merchants και ICBC Leasing, επιδιώκουν, σύμφωνα με την JP Morgan, να ελέγξουν τους ναύλους στα μεγάλα φορτηγά, αλλά και να δώσουν δουλειές στα κινεζικά ναυπηγεία.

Η συντριπτική πλειονότητα όμως των ποντοπόρων φορτηγών –σε πλήρη αντίθεση με τα δεξαμενόπλοια, που έχουν σε μια ιδιαίτερα ευνοϊκή ναυλαγορά– λειτουργεί σήμερα με τεράστιες ζημίες που πρέπει να επιδοτούνται από την πλοιοκτησία εξαιτίας της υπερβολικής προσφοράς χωρητικότητας και της μειωμένης ζήτησης για μεταφορές. Ετσι, πολλοί πλοιοκτήτες φορτηγών εξαναγκάζονται σε στάσεις πληρωμών προς τους πιστωτές, όπως έπραξαν τις τελευταίες εβδομάδες η DryShips και η Paragon, παροπλισμό των πλοίων τους, όπως η Goldenport και η Golden Union.