ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τρεις ακτοπλοϊκές οι πρώτες ελληνικές επιχειρήσεις στην Κούβα

Τρεις ακτοπλοϊκές οι πρώτες ελληνικές επιχειρήσεις στην Κούβα

Πίσω από το πανηγυρικό κλίμα των διεθνών μέσων ενημέρωσης για την, πραγματικά ιστορική, επίσκεψη του Αμερικανού προέδρου στην Κούβα και τις υψηλές προσδοκίες για εκρηκτική οικονομική ανάκαμψη καθώς θα αίρεται στην πράξη το εμπάργκο, εκατοντάδες επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο διεκδικούν μια θέση στο νέο σκηνικό που διαμορφώνεται. Μεταξύ αυτών, και τρεις ελληνικών συμφερόντων. Πρόκειται για την ελληνική ακτοπλοϊκή Attica Group, θυγατρική του ομίλου Marfin Investment Group, αλλά και τη νεότευκτη United Caribbean Lines Florida, συμφερόντων του Αλέξανδρου Π. Παναγόπουλου, όπως και τη Celestyal Cruises. Ηδη από πέρυσι οι δύο εταιρείες έλαβαν το «πράσινο φως» από τις αμερικανικές αρχές για την έναρξη δρομολογίων, όμως η Αβάνα δείχνει αδύναμη να ανταποκριθεί στο νομοθετικό και διοικητικό έργο που είναι προαπαιτούμενο. Ενα χρόνο σχεδόν μετά την έναρξη της σχετικής διαδικασίας, το θεσμικό πλαίσιο για να λειτουργήσουν οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις μεταξύ Κούβας και ΗΠΑ είναι ακόμα υπό κατάρτιση. Η υπερφόρτωση των υπηρεσιών της Αβάνας με εκατοντάδες αιτήματα δείχνει να την πνίγει. Ακόμα και έτσι όμως, οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξες.

Η Attica Group ανακοίνωσε τη λήψη ειδικής άδειας από το καθ’ ύλην αρμόδιο U.S. Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control, για την παροχή υπηρεσιών μεταφορών με επιβατηγά πλοία μεταξύ ΗΠΑ και Κούβας, τον περασμένο Ιούλιο. Οπως εξηγούν στην «Κ» κύκλοι της διοίκησης του ομίλου, η Attica Group έχει ήδη από πέρυσι ξεκινήσει την απαιτούμενη διαδικασία προκειμένου να της χορηγηθούν οι απαραίτητες κανονιστικές και άλλες άδειες και από την κυβέρνηση της Κούβας. Διατυπώνεται συγκρατημένη αισιοδοξία πως κάτι τέτοιο θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στα τέλη του έτους ή στις αρχές του 2017, ώστε να μπορέσουν να ξεκινήσουν δρομολόγια αμέσως μετά.

Εξίσου επιφυλακτικός εμφανίζεται και ο Αλέξανδρος Παναγόπουλος –που επίσης έχει εξασφαλίσει άδεια από τις ΗΠΑ– και εξηγεί ότι, μεταξύ άλλων, η Αβάνα πρέπει να νομοθετήσει για να μπορέσει να επιτραπεί και πάλι η διά θαλάσσης επιστροφή αμερικανοκουβανικής καταγωγής προσώπων, η οποία απαγορεύτηκε μετά την άνοδο του Φιντέλ Κάστρο στην εξουσία το 1959 και τη μαζική έξοδο αντιφρονούντων από τη χώρα την οποία προκάλεσε. Επίσης η Αβάνα θέλει να επιλύσει ζητήματα ασφαλείας καθώς καλείται να ανοίξει τα λιμάνια της ύστερα από δεκαετίες χωρίς καμιά σχετική εμπειρία. Ο επιχειρηματίας δηλώνει πάντως πως έχει ήδη συγκροτήσει short list με υποψήφια προς ναύλωση ακτοπλοϊκά πλοία για να συνδέσει λιμάνια της Φλόριντα με την Αβάνα.

Ανάλογη γραφειοκρατία αντιμετώπισε και ο κλάδος της κρουαζιέρας, που όμως την ξεπέρασε καθώς η ύπαρξη εν πλω καταλυμάτων και οργανωμένων μετακινήσεων των επιβατών περιόρισε τις απαιτήσεις για ενέργειες της κουβανικής κυβέρνησης. Η αμερικανική Carnival ανακοίνωσε την Τρίτη πως ξεκινάει, διά θυγατρικής της, κρουαζιέρες στην Κούβα. Πολύ πριν από αυτήν όμως, στην Κούβα είχε αποβιβαστεί πρώτη η εδρεύουσα στην Ελλάδα Celestyal Cruises. Η μέχρι στιγμής ανάπτυξή της εκεί εξηγεί και την υπομονή των Ελλήνων ακτοπλόων: όπως σημειώνουν κύκλοι της Celestyal στην «Κ», το 2016 καταγράφεται ήδη αύξηση των επιβατών της τάξης του 50%.