ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί η Airbnb είναι δημοφιλής στο Κουκάκι και στην Αιδηψό

Γιατί η Airbnb είναι δημοφιλής στο Κουκάκι και στην Αιδηψό

Κατακόρυφη είναι η ανάπτυξη της οικονομίας «διαμοιρασμού» το τελευταίο διάστημα. Χαρακτηριστική περίπτωση; Το Airbnb. Η συγκεκριμένη διαδικτυακή υπηρεσία εύρεσης καταλυμάτων για φιλοξενία πάει από το καλό στο καλύτερο.

Με βάση τα στοιχεία που έδωσε στην «Κ» η εταιρεία, σήμερα υπάρχουν 29.807 αγγελίες ενοικίασης κατοικιών στην Ελλάδα (στοιχεία Μαρτίου 2016), μέσω της σχετικής πλατφόρμας, γεγονός που συνεπάγεται αύξηση της τάξεως του 135% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Προσθέτουν δε, ότι οι επισκέπτες που έμειναν σε καταλύματα της Airbnb στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 148% στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου. Πρόκειται για χαρακτηριστικό παράδειγμα της αυξημένης δημοφιλίας που έχει η σχετική υπηρεσία, κυρίως επειδή είναι πολλοί εκείνοι που αναζητούν πρόσθετα εισοδήματα για να καλύψουν άλλες τρέχουσες ανάγκες.

Ωστόσο η αύξηση αυτή ερμηνεύεται και ως αποτέλεσμα της νομοθετικής ρύθμισης του περασμένου Νοεμβρίου, με την οποία επιτράπηκε η ενοικίαση κατοικιών σε τρίτους, χωρίς την ανάγκη ύπαρξης του Ειδικού

Σήματος Λειτουργίας του ΕΟΤ και τις σχετικές πιστοποιήσεις, εφόσον η μίσθωση είναι μικρότερη των 30 ημερών. Η κίνηση αυτή εκτιμάται ότι άνοιξε τον δρόμο σε πολλούς ιδιοκτήτες, που είχαν μεν το σχετικό ακίνητο, αλλά όχι και την πρόθεση ή δυνατότητα να εκδώσουν τις απαιτούμενες άδειες.

Οπως τονίζουν τα στελέχη της Airbnb, οι δημοφιλέστερες περιοχές με βάση τις ροές ξένων επισκεπτών προς την Ελλάδα, μέσω της εταιρείας, είναι η Λέσβος, το Γύθειο και η Αιδηψός. Σύμφωνα με σχετική έρευνα που πραγματοποίησε η εταιρεία σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, διαπιστώθηκε ότι η Airbnb προσελκύει νέους επισκέπτες στην Αθήνα, κυρίως σε λιγότερο δημοφιλείς τουριστικά περιοχές, λειτουργώντας συμπληρωματικά προς την τουριστική βιομηχανία, δεδομένου ότι στην πλειονότητα των περιοχών που μισθώνονται κατοικίες, δεν υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία. Παράλληλα, το 47% των χρημάτων των επισκεπτών δαπανώνται στις γειτονιές στις οποίες διαμένουν, με αποτέλεσμα να ενισχύονται οι τοπικές κοινότητες και οι μικρές επιχειρήσεις.

Η άνοδος της εν λόγω υπηρεσίας διαπιστώνεται και από μεσίτες, οι οποίοι παρακολουθούν την αγορά ενοικιάσεων. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα έχουν πληθύνει οι περιπτώσεις ανθρώπων, οι οποίοι σπεύδουν να νοικιάσουν μικρά, επιπλωμένα διαμερίσματα (στούντιο, γκαρσονιέρες και δυάρια) στο κέντρο της Αθήνας και κυρίως σε περιοχές γύρω ή μέσα στο ιστορικό κέντρο και στη συνέχεια τα υπενοικιάζουν σε τουρίστες σε υψηλότερες τιμές.

Αλλωστε, η ζήτηση είναι πολύ μεγάλη, γεγονός που αποδεικνύεται και από πρόσφατη έρευνα της ίδιας της Airbnb, βάσει της οποίας προέκυψε ότι το Κουκάκι, που βρίσκεται στους πρόποδες της Ακρόπολης, αποτελεί την πέμπτη δημοφιλέστερη γειτονιά στο σύνολο του δικτύου της εταιρείας παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των ανθρώπων που έμειναν σε σπίτια του δικτύου της Airbnb στο Κουκάκι αυξήθηκε κατά 800% το 2015, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και φέτος.

Πλέον, το ζητούμενο είναι να υπάρξει κάποια στοιχειώδη μέριμνα για την παροχή των ελάχιστων αποδεκτών υπηρεσιών από την πλευρά των ιδιοκτητών (ασφάλειας, καθαριότητας κτλ.), ώστε να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο το εγχώριο τουριστικό προϊόν. Παράλληλα, θα πρέπει να βρεθεί και λύση σχετικά με τη διασφάλιση και των σχετικών φορολογικών εσόδων από τη σχετική δραστηριότητα, καθώς είναι αρκετά εύκολο για τους ιδιοκτήτες να αποφύγουν τη σχετική φορολόγηση, μη δηλώνοντας τα σχετικά εισοδήματα και μη καταχωρίζοντας τα σχετικά μισθωτήρια συμβόλαια στην αρμόδια ΔΟΥ.