ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εδώ χτυπά η καρδιά της Airbus

airb1
airb3
airb4
airb5

ΓΑΛΛΙΑ-ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Στις αρχές Μαρτίου η Emirates γιόρτασε ένα μεγάλο ρεκόρ. Πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη non stop πτήση από το Ντουμπάι στο Οκλαντ της Ν. Ζηλανδίας: απόσταση 14.200 χιλιομέτρων, δηλαδή 8.824 μιλίων σε 16 ώρες και 24 λεπτά (χρόνο αρκετά λιγότερο από όσο είχε αρχικά υπολογιστεί). Το προηγούμενο ρεκόρ κατείχε από το 2014 η Quantas: Ντάλας-Σίδνεϊ, ήτοι 13.800 χιλιόμετρα, σε 17 ώρες. Για να είμαστε ειλικρινείς, βέβαια, η επιτυχία δεν ήταν μόνο των ανθηρών αερογραμμών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, αλλά και της εταιρείας που κατασκεύασε το θηριώδες A380, το αεροσκάφος με το οποίο έγινε η πτήση: της Airbus. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που η Emirates έχει το μερίδιο του λέοντος στις παραγγελίες των διώροφων Α380, των μεγαλύτερων εμπορικών αεροσκαφών στον κόσμο, με χωρητικότητα από 544 μέχρι 853 επιβάτες (ανάλογα με τη διάταξη των θέσεων). Από τα 182 που ολοκληρώθηκαν πέρυσι, τα 50 «φόρεσαν» τα δικά της χρώματα. Η τιμή εκάστου; Γύρω στα 428 εκατ. δολάρια.

Για την Airbus αυτή δεν είναι η μοναδική εξαιρετική επίδοση που κάνει τους ανθρώπους της να χαμογελούν με ικανοποίηση. Το 2015 ήταν άλλη μία χρονιά που ο ευρωπαϊκός κολοσσός κατάφερε να ξεπεράσει κατά πολύ σε παραγγελίες τον μεγάλο του αντίπαλο, την αμερικανική Boeing: το μερίδιο της «πίτας» της αγοράς που πλέον κατέχει έχει φτάσει το 58%. Και να σκεφτεί κανείς ότι το 1974, στο ξεκίνημά της, η Airbus είχε παραδώσει μόλις 4 αεροσκάφη, σε αντίθεση με 189 των Αμερικανών! Ενώ το 1995 το μερίδιό της ήταν 16%.

Η AEGEAN και οι άλλοι

Είναι μια βροχερή μέρα στην Τουλούζη, έδρα της Airbus SAS. Βρισκόμαστε εδώ για να παρακολουθήσουμε την επίσημη παραλαβή του τελευταίου από τα επτά Airbus A320ceo, τα οποία παρήγγειλε το 2014 η AEGEAN (ανεβάζοντας το στόλο της στα 61 αεροσκάφη) από τον αντιπρόεδρο Ευτύχη Βασιλάκη και τον διευθύνοντα σύμβουλο Δημήτρη Γερογιάννη. (Τα A320ceo είναι εξοπλισμένα με τα νέα Sharklets στα φτερά τους -ακροπτερύγια ύψους 2,4 μέτρων, που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου κατά μέσο όρο μεταξύ 2-3% -, καθώς και με κινητήρες V2500.) Ενα νέο «μωρό» στην οικογένεια, όπως λένε με απροσποίητη τρυφερότητα οι άνθρωποι της AEGEAN, η οποία έχει καταφέρει σε δύσκολες συγκυρίες να αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο – ένα success story στο «περιβάλλον» μιας χώρας όπου το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 30% την τελευταία πενταετία.

Η ξενάγηση στις εγκαταστάσεις έκτασης 50 εκταρίων, που φιλοξενούν όχι μόνο τις διοικητικές υπηρεσίες και το κέντρο εκπαίδευσης με τους οκτώ full-flight προσομοιωτές, αλλά και τη γραμμή συναρμολόγησης των A320, A330, A380, καθώς και του ολοκαίνουργιου A350 XWB, είναι το… μπόνους της επίσκεψής μας στην όμορφη γαλλική πόλη. Περισσότεροι από 21.000 είναι οι εργαζόμενοι εδώ. Αλλοι 34.000 εργάζονται στις υπόλοιπες δέκα μονάδες παραγωγής στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Βρετανία, στην Ισπανία, στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Κίνα. Ο αριθμός μεγαλώνει κατά πολύ αν σκεφτούμε τους επάλληλους κύκλους των προμηθευτών της ανά τον κόσμο. Οπως τη βρετανική Rolls-Royce, από την οποία αγοράζει κινητήρες. Ολόκληρες πόλεις, δηλαδή, ζουν από την Airbus. «Οταν βήχει η Airbus, πολλοί αρρωσταίνουν», μου είχε πει νωρίτερα ο Γρηγόρης Ντάσιος, διευθυντής πωλήσεων Ανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας. Και ο νοών νοείτω…

Επιστροφή στη γραμμή συναρμολόγησης. Μπροστά στα φτερά -μήκους 40 μ. το καθένα- ενός A380, η Κατρίν, η ξεναγός μας, μας περιγράφει τη διαδικασία «γέννησης» ενός αεροπλάνου. Η άτρακτος, τα φτερά και τα υπόλοιπα μέρη του φτάνουν εδώ από τα εργοστάσια παραγωγής είτε με τα υπερμεγέθη Beluga, τα θηρία των αιθέρων, είτε με φορτηγά, ακόμη και με πλοία, μέσω του ποταμού Γαρούνα. Το να συναρμολογηθούν και να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι απαιτεί χρονικό διάστημα περίπου 4 μηνών. Αδειο, δηλαδή χωρίς καθίσματα, και άβαφο, το αεροσκάφος θα πετάξει στη Γερμανία. Εκεί θα γίνει το βάψιμο (με το εκάστοτε λογότυπο) και θα τοποθετηθούν τα καθίσματα, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ορίζει κάθε πελάτης. Οι παραγγελίες που έχουν «κλειδώσει» για την εταιρεία για το 2016 ανέρχονται σε 6.818, κατανεμημένες ως εξής: 1.061 Α320, 4.507 Α320neo (το δυνατό «χαρτί» τους, που καταναλώνει 14-20% λιγότερο καύσιμο), 349 Α330, 762 Α350 XWB και 139 Α380. Δεν θα παραδοθούν, φυσικά, όλα στους πελάτες μέσα σε αυτή τη χρονιά. Ο ρυθμός παράδοσης πέρυσι άγγιξε νέο ρεκόρ: 635 αεροσκάφη.

Βέβαια, στην Airbus υπάρχει και η παραγωγή πολεμικών αεροπλάνων. Οπως το μπεστ σέλερ της, A400, τετρακινητήριο αεροσκάφος μεταφορών, το οποίο πέταξε για πρώτη φορά το Δεκέμβριο του 2009 και μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2015 της απέφερε καθαρά έσοδα 290 εκατ. ευρώ. Ομως, στη βάση της Τουλούζης δεν θα το δείτε. Αυτό συναρμολογείται μακριά από τα περίεργα βλέμματα. Και για να ενημερώσω τους θαυμαστές της αεροναυπηγικής, οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις είναι ανοιχτές για το κοινό, φυσικά στο πλαίσιο οργανωμένων ξεναγήσεων, που διαρκούν 90 λεπτά και κοστίζουν από 15,50 έως 23 ευρώ το άτομο.➽ Ετήσια έσοδα: 59 δισ. ευρώ (στο κομμάτι των εμπορικών αεροσκαφών).

Η Airbus σε αριθμούς

➽ Εργαζόμενοι: 55.000 (περισσότερων των 100 εθνικοτήτων).

➽ 11 εργοστάσια παραγωγής, 4 γραμμές συναρμολόγησης, 5 κέντρα εκπαίδευσης.

➽ 14.500 αεροσκάφη της έχουν πωληθεί μέχρι σήμερα σε 400 πελάτες σε όλο τον κόσμο.

➽ 8.500 βρίσκονται εν χρήσει.

➽ Περίπου 50 παράγονται κάθε μήνα.

➽ Μέσα στα επόμενα είκοσι χρόνια, οι παραγγελίες υπολογίζεται να έχουν φτάσει τις 32.600 (δηλαδή σχεδόν 5 τρισ. δολάρια).

➽ 182 Α380 (ο βασιλιάς του στόλου της Airbus) έχουν ήδη παραδοθεί.

➽ Στους πιο καινούργιους πελάτες περιλαμβάνονται το Ιράν, που έχει ήδη παραγγείλει 12 Α380, και η ιαπωνική ΑΝΑ (All Nippon Airways) με 3 Α380.

➽ 686 δοκιμαστικές πτήσεις (διάρκειας 2.000 και πλέον ωρών) απαιτήθηκαν για το τελικό λανσάρισμα του Α320neo.

➽ To πρώτο κατασκευασμένο στις ΗΠΑ (στη μονάδα της Αλαμπάμα) Α321 έκανε την παρθενική πτήση του στις 21 Μαρτίου. Είναι παραγγελία της Jetblue.

➽ Eνα Α320 απογειώνεται ή προσγειώνεται κάπου στον πλανήτη κάθε 2 δευτερόλεπτα, ένα Α330 κάθε 20 δευτερόλεπτα και ένα Α380 κάθε 3 λεπτά.

➽ Η Airbus έχει μειώσει κατά 75% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αλλά και του θορύβου των αεροσκαφών της κατά 65% μέσα σε τέσσερις δεκαετίες.