ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τον Ιούνιο η νομοθεσία για αδειοδότηση εταιρειών τροφίμων – τουρισμού

Τον Ιούνιο η νομοθεσία για αδειοδότηση εταιρειών τροφίμων – τουρισμού

Εντός του Ιουνίου αναμένεται να είναι έτοιμα τα νομικά κείμενα για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη μεταποίηση τροφίμων και στον τουρισμό, καθώς και των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Οι βασικές αλλαγές που απαιτούνται και θα μετουσιωθούν σε νομοθεσία συζητήθηκαν χθες στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), ενώ αναμένεται να παρουσιασθούν και στους εκπροσώπους των δανειστών κατά την επικείμενη επίσκεψή τους στην Αθήνα. Η νομοθεσία, πάντως, για την αδειοδότηση ορυχείων θα είναι έτοιμη σε ένα χρόνο, καθώς, όπως είχε αποκαλύψει η «Κ», είχε ζητηθεί παράταση από την ελληνική κυβέρνηση λόγω της πολυπλοκότητας του ζητήματος.

Η νομοθεσία που ετοιμάζεται με χρονικό ορίζοντα τον Ιούνιο του 2016 αποτελεί ουσιαστικά συνέχεια της προσπάθειας που ξεκίνησε το 2014 από τον πρώην υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, για την απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Προσπάθεια που ουσιαστικά ξεκίνησε εκ νέου ύστερα από πολύμηνη διακοπή τον περασμένο Σεπτέμβριο και η οποία μέσα από την ανάλυση και την καταγραφή της υφιστάμενης νομοθεσίας έχει αναδείξει την ύπαρξη πλήθους ακόμη στρεβλώσεων και εμποδίων. Αξίζει, για παράδειγμα, να σημειωθεί ότι, ενώ με βάση την ενωσιακή νομοθεσία και πρακτική το 90% των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος ακολουθεί τη διαδικασία της απλής γνωστοποίησης της έναρξης λειτουργίας, στην Ελλάδα ισχύει το ακριβώς αντίστροφο. Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες, το 90% είναι υποχρεωμένο να ακολουθήσει πολύπλοκη διαδικασία αδειοδότησης.

Σε ό,τι αφορά τον τομέα της μεταποίησης τροφίμων, στο χθεσινό ΚΥΣΟΙΠ επισημάνθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, από την πλευρά της αρμόδιας υφυπουργού Βιομηχανίας Θ. Τζάκρη, ότι στην ελληνική νομοθεσία οι απαιτήσεις που υφίστανται για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων τροφίμων δεν υπάρχουν ούτε από ενωσιακή νομοθεσία ούτε συνάδουν με τις καλές πρακτικές άλλων χωρών. Για παράδειγμα, ενώ στην ενωσιακή νομοθεσία προβλέπεται έγκριση με επιτόπιο έλεγχο πριν από τη λειτουργία της μονάδας μόνο για τα ζωικά προϊόντα, στην ελληνική νομοθεσία προβλέπεται σχετική απαίτηση για το σύνολο των τροφίμων.

Γραφειοκρατικά εμπόδια, τα οποία κρίνονται ανούσια, εξακολουθούν να υπάρχουν και στην περίπτωση της αδειοδότησης τουριστικών καταλυμάτων, αν και η κατάσταση εκτιμάται ότι βελτιώθηκε με τον νόμο 4276/2014. Παράδειγμα τέτοιου γραφειοκρατικού παράδοξου είναι ότι για την έκδοση ειδικού σήματος λειτουργίας απαιτείται ξεχωριστά η προσκόμιση της οικοδομικής άδειας και των αρχιτεκτονικών σχεδίων, τα οποία όμως περιλαμβάνονται στην οικοδομική άδεια.

Επίσης, για το απαιτούμενο από τις υπηρεσίες τουρισμού πιστοποιητικό πυρασφάλειας, η Πυροσβεστική Υπηρεσία, με βάση τη δική της ανάλυση κινδύνου, κάνει δεκτό το πιστοποιητικό να απαιτείται για μονάδες άνω των 50 κλινών με αναθεώρηση ανά 5 χρόνια (αντί των 20 που ισχύει μέχρι σήμερα).