ΔΗΚΤΗΣ

Επιχειρηματικοί όμιλοι βγαίνουν στις αγορές

Δεν είναι μόνο οι τράπεζες που αναζητούν και βρίσκουν κεφάλαια μέσω ομολογιακών εκδόσεων το τελευταίο διάστημα. Το ίδιο κάνουν ή σχεδιάζουν να κάνουν και μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι. Για παράδειγμα, ο όμιλος Μυτιληναίου, που έχει δηλώσει πως θα βγει στις αγορές εάν το κόστος μιας ομολογιακής έκδοσης κριθεί ιδιαίτερα ελκυστικό, αφού άλλωστε δεν έχει εκκρεμείς ανάγκες χρηματοδότησης. Ιδιαίτερα επιτυχημένες, δεδομένων και των μέχρι τώρα συνθηκών, κρίνονται πάντως οι εκδόσεις των τελευταίων εβδομάδων κατά τις οποίες αντλήθηκαν ποσά της τάξης περίπου των 2,5 δισ. ευρώ. Αυτός ο νέος γύρος χρηματοδοτήσεων ξεκίνησε με την Τράπεζα Πειραιώς που άντλησε 500 εκατ. ευρώ και συνεχίστηκε με την έκδοση της Εθνικής Τράπεζας, ύψους 750 εκατ και ονομαστικό επιτόκιο 4,375%. Παράλληλα η ΔΕΗ άντλησε 700 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 500 εκατ. με 5ετή έκδοση και επιτόκιο 5,5% και τα 200 εκατ. με τριετή έκδοση και επιτόκιο 4,75%, ενώ τα Ελληνικά Πετρέλαια άντλησαν 400 εκατ. δολάρια με επιτόκιο 4,625%. Η Intralot πούλησε επταετή ομόλογα με επιτόκιο 6,125%, ενώ μόλις τον περασμένο Αύγουστο είχε εκδώσει πενταετή τίτλο με επιτόκιο 9,75%. Τις προηγούμενες ημέρες, τέλος, και η Motor Oil βγήκε στις αγορές, με έκδοση που είχε στόχο τα 300 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η UBS υπολογίζει πως η μείωση του κόστους δανεισμού από τις συντελούμενες αναχρηματοδοτήσεις ανέρχεται ακόμα και σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως για τον κάθε όμιλο, ανάλογα με το μέγεθος της έκδοσης και το εύρος της συρρίκνωσης του επιτοκίου.

Η PwC και το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο διοργανώνουν αύριο Δευτέρα, στο Hilton Athens, εκδήλωση στην οποία θα παρουσιαστεί η νέα μελέτη της PwC με θέμα «Stars & Zombies – Οι προοπτικές των ελληνικών επιχειρήσεων βγαίνοντας από την κρίση». Στην εκδήλωση θα μιλήσουν ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης, ο μέλλων πρόεδρος του ΣΕΒ Θ. Φέσσας, ο Αν. Θωμόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Τράπεζας Πειραιώς, και ο δρ. Π. Μονοκρούσος, επικεφαλής Ανάλυσης της Eurobank. Η μελέτη θα είναι εξαιρετικά χρήσιμη, καθώς σύντομα θα διαπιστώσουμε εάν έχουμε εισέλθει στην «εποχή των αστέρων» ή εάν τα ζόμπι είναι παντός καιρού.

Ο γρίφος του Ε9

Ποιος θα είναι ο φορολογικός «γρίφος» της φετινής χρονιάς; Το έντυπο Ε9, είναι η απάντηση. Μόνο που δεν θα είναι μόνο για εμάς, τους φορολογουμένους, αλλά και τους «από την εκεί πλευρά», δηλαδή τους φοροελεγκτές. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πέρυσι, που έπρεπε να δηλωθούν λάθη από τους φορολογουμένους, όσον αφορά την εικόνα τους στο περιουσιολόγιο, οι δηλώσεις έφτασαν στα επίπεδα των 2,24 εκατομμυρίων. Φέτος, για πρώτη φορά, εκτός από τις μεταβολές (αγορές, πωλήσεις κ.λπ.) θα πρέπει να εμφανιστούν και οι ημιυπαίθριοι χώροι που τακτοποιήθηκαν. Οπότε, μπορεί κανείς εύκολα να καταλάβει πού θα φτάσει ο όγκος της ύλης που θα πρέπει να περάσει από το μικροσκόπιο. Ούτε ψύλλος στον κόρφο τους, δηλαδή, των ελεγκτών.

Δηλώσεις για όλες τις συναλλαγές

Μέσα στον Μάιο, περίπου ένα εκατομμύριο επιτηδευματίες θα κληθούν για πρώτη φορά να δηλώσουν όλες τις επαγγελματικές συναλλαγές που πραγματοποίησαν κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου. Αυτή η δήλωση θα υποβληθεί μέχρι τέλος Μαΐου για πρώτη φορά και -τουλάχιστον για το 2014- θα επαναλαμβάνεται ανά τρίμηνο. Αν νομίζετε ωστόσο ότι εξαιτίας αυτής της νέας υποχρέωσης η κατάσταση θα γίνει ασφυκτική, περιμένετε μέχρι να διαβάσετε τα παρακάτω, γιατί έχει συνέχεια.

Κι αυτό, γιατί από το 2015 το σύστημα θα γίνει περισσότερο απαιτητικό αφού η δήλωση θα υποβάλλεται ανά μήνα (για όσους δεν το ήξεραν). Κι έτσι, μια φορολογική υποχρέωση που μέχρι και το τέλος του 2013 εκπληρωνόταν με περίπου ένα εκατομμύριο δηλώσεις, το 2014 θα εκπληρωθεί με τέσσερα εκατομμύρια δηλώσεις και το 2015 με 12 εκατομμύρια δηλώσεις. Κι έχει ο Θεός…

Μεγαλώνει ο ελληνόκτητος στόλος

Σε φάση συνεχούς ανανέωσης βρίσκεται ο ελληνόκτητος στόλος. Σύμφωνα με μελέτη της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, του γνωστού στον κλάδο ως Greek Shipping Cooperation Committee, και με βάση τα στοιχεία των Lloyd’s Register και Fairplay, τα υπό ναυπήγηση ελληνόκτητα πλοία ανέρχονται σε 378. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν πλέον το 24% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων, το 13,9% του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς διυλισμένων πετρελαιοειδών και χημικών, το 10,6% των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, το 16,4% των φορτηγών, το 7,9% των Container Ships και το 4,2% των επιβατηγών. Η παροιμιώδης, πλέον στις αγορές, επενδυτική διάθεση των Ελλήνων δεν κάμφθηκε ούτε το 2014. Αντιθέτως, βαίνει κλιμακούμενη. Το πρώτο δίμηνο του 2014, Ελληνες εφοπλιστές αγόρασαν από τη δευτερογενή αγορά 99 μεταχειρισμένα πλοία, καταβάλλοντας 2,517 δισ. δολ., σύμφωνα με τα δεδομένα που επεξεργάστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal Research & Valuations, και αποδεικνύονται έτσι οι μεγαλύτεροι αγοραστές παγκοσμίως. Ποιοτικά, ο ελληνικός στόλος εμφανίζεται επίσης σημαντικά αναβαθμισμένος και μάλιστα ο μεγαλύτερης αξίας. Ειδικότερα, καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος του ακριβότερου τμήματος της ποντοπόρου ναυτιλίας. Σημειώνεται ότι το 19% των πιο ακριβών πλοίων διεθνώς έχει την ίδια αξία με το υπόλοιπο 81%. Οι Ελληνες έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων μεταξύ αυτού του 19% και συγκεκριμένα 892 ποντοπόρα, συνολικής αξίας 52,97 δισ. δολ., σύμφωνα πάντα με τη VesselsValue.com, η οποία αποτελεί ανεξάρτητο ιδιωτικό οργανισμό αποτίμησης πλοίων.