ΔΗΚΤΗΣ

Ηρθαν για να μείνουν, οι περικοπές στις συντάξεις

Ηρθαν για να μείνουν, οι περικοπές στις συντάξεις

Αν και στόχος της κυβέρνησης ήταν να αποσυνδεθεί η προωθούμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση από τη συζήτηση για το δημοσιονομικό κενό, όλα δείχνουν ότι με την έλευση των θεσμών στην Αθήνα, η αλληλεξάρτηση ήταν αναπόφευκτη. Και κάπως έτσι άνοιξε, με το «καλημέρα», η συζήτηση για τη μείωση κύριων συντάξεων. Οι πληροφορίες επιμένουν ότι κεντρικό ρόλο στη συζήτηση διαδραματίζει μελέτη που ήδη έχει εκπονήσει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή και αφορά το ΙΚΑ, το πρώην ΤΕΒΕ και το Δημόσιο.

Σύμφωνα με αυτήν, στο πλαίσιο του επανυπολογισμού των συντάξεων, προκύπτει «έλλειμμα» της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Στην πράξη εμφανίζεται: α) αφενός ότι περίπου το 1/3 των συνταξιούχων λαμβάνει υψηλότερες συντάξεις σε σχέση με τις εισφορές που πλήρωσε, και άρα θα πρέπει να υποστεί περικοπές και β) αφετέρου ότι η προωθούμενη μεταρρύθμιση του υπουργείου Εργασίας οδηγεί σε μελλοντική μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, οι θεσμοί ζητούν από την κυβέρνηση πρόσθετες διασφαλίσεις για δύο καυτά θέματα, που, όπως έχει επισημάνει η «Κ» τις προηγούμενες μέρες, ενδέχεται να αποτελέσουν τη θρυαλλίδα που ανά πάσα στιγμή μπορεί να τινάξει το σύστημα στον αέρα. Πρόκειται για τις συντάξεις εν αναμονή, που οι θεσμοί θα ήθελαν να υπολογιστούν με τον νέο τρόπο, αλλά προστατεύονται από το Σύνταγμα. Επίσης, διασφαλίσεις ζητούν οι δανειστές και για τις δικαστικές αποφάσεις, καθώς δημιουργούνται υποχρεώσεις άνω των 5 δισ. ευρώ.

«Ακριβή» η ελληνική σημαία

Μεγάλη η κρίση στον κλάδο των ποντοπόρων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο, έρχεται να γίνει ακόμα μεγαλύτερη με τη φορολογική αβεβαιότητα που έχει ενσκήψει στην Ελλάδα, ως προς τον κλάδο. Κι αυτό γιατί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιεζόμενη από ανταγωνιστικά συμφέροντα, πιέζει με τη σειρά της την Αθήνα για σκληρότερες αλλαγές στο θεσμικό και φορολογικό πλαίσιο. «Είναι θαύμα ότι το ελληνικό νηολόγιο μειώθηκε μόνον κατά 30 πλοία το τελευταίο 12μηνο και όχι περισσότερο» σημειώνει χαρακτηριστικά στη στήλη Ελληνας ναυλομεσίτης, προσθέτοντας πως «το μοναδικό ανάχωμα στην έξοδο από τη γαλανόλευκη αποτέλεσαν οι κινήσεις ενός – δύο ιστορικών ονομάτων που ύψωσαν την “ακριβή” ελληνική σημαία σε πλοία που απέκτησαν». Στην πραγματικότητα τη γαλανόλευκη υπέστειλαν πολύ περισσότερα από 30 πλοία και χωρίς τις νέες αυτές εγγραφές η «αιμορραγία» θα ήταν πολύ σοβαρότερη.

Την Ελλάδα αναμένεται να επισκεφθεί, πιθανότατα μέσα στον επόμενο μήνα, ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού Ταλέμπ Ριφάι. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επικείμενη επίσκεψη γ.γ. στη χώρα μας «κλείδωσε» σε πρόσφατη συνάντηση που είχε στο Βερολίνο, στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης τουρισμού ΙΤΒ με την αν. υπουργό Τουρισμού, Ελενα Κουντουρά και τον γενικό γραμματέα του ΕΟΤ Δημήτρη Τρυφωνόπουλο. Θετικό στοιχείο για την Ελλάδα είναι το γεγονός ότι η ασφάλεια που εκπέμπει ως προορισμός ενισχύει μέχρι στιγμής τις συνολικές κρατήσεις για τη θερινή περίοδο, υπερκαλύπτοντας τις τουριστικές απώλειες που φαίνεται ότι θα υποστούν συγκεκριμένες περιοχές της χώρας λόγω των υψηλών προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.

Η απειλή του προσφυγικού

Είναι ένα καμπανάκι κινδύνου, που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Το «χτυπούν» οι ξένοι οίκοι, στις τελευταίες εκθέσεις τους και αφορά το μεταναστευτικό. Για παράδειγμα η Morgan, που εκτιμά ότι αποτελεί μεγάλο κίνδυνο για την Ελλάδα η διαχείριση της προσφυγικής κρίσης. «Με την Ελλάδα να πλησιάζει γρήγορα το σημείο “κορεσμού”, αυτό απειλεί να προκαλέσει ένα ακόμα κύμα αστάθειας», τονίζει σε έκθεσή της. «Η μεταναστευτική κρίση έχει τη δυνατότητα να επιφέρει ένα σημαντικό δημοσιονομικό, κοινωνικό και πολιτικό κόστος στην Ελλάδα», σημειώνει από την πλευρά της και η Fitch. «Η σύνθετη κατάσταση με τους πρόσφυγες μπορεί να αποτελέσει ένα πρόσθετο βάρος για την οικονομία και τον προϋπολογισμό», προσθέτει η UBS. Στο ίδιο πνεύμα με τους τρεις παραπάνω κινούνται και οι υπόλοιποι. Ο φόβος είναι κοινός…