ΔΗΚΤΗΣ

Φοροκαταιγίδα

Φοροκαταιγίδα

Τι είχαμε τι… χάσαμε. Μια απλή σύγκριση με το όχι και τόσο μακρινό 2009, αρκεί για να μας δώσει την απάντηση, σε επίπεδο φορολογικής πολιτικής. Τι έχει αλλάξει από τότε;

• Το 2009 υπήρχε αφορολόγητο 10.500 ευρώ, το οποίο έχει μηδενιστεί.

• Η φορολογική κλίμακα του 2009 προέβλεπε συντελεστές φορολόγησης από 15% έως 40%, με τον υψηλότερο συντελεστή να εφαρμόζεται στα εισοδήματα άνω των 75.000 ευρώ. Τώρα, για τα εισοδήματα του 2016, οι συντελεστές αναμένεται να κυμανθούν από 22,5% έως και 45%, με τον ανώτατο συντελεστή να εφαρμόζεται από πολύ χαμηλότερα επίπεδα: από τις 40.000 ευρώ.

• Θεσπίστηκε το τέλος επιτηδεύματος (650 ευρώ για έναν επαγγελματία) αλλά και η εισφορά αλληλεγγύης.

Το πώς μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη φαίνεται από τα ακόλουθα παραδείγματα: Ο επαγγελματίας των 20.000 ευρώ, που το 2009 πλήρωνε το 24% του εισοδήματός του σε φόρους και εισφορές, το 2016 θα πληρώσει το 52% του εισοδήματός του. Επαγγελματίας με αποδοχές της τάξεως των 50.000 ευρώ, ο οποίος απέδιδε το 2009 το 28% του εισοδήματός του στο κράτος, θα διαπιστώσει φέτος ότι θα εξαφανιστεί το 54% του εισοδήματος. Στα επίπεδα των 100.000 ευρώ, οι κρατήσεις θα αντιστοιχούν στο 62% του εισοδήματος, από το 32% που ήταν το 2009.

Σε λειτουργία το σχήμα με τις ελληνικές bad banks

Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις και θα αρχίσει τη λειτουργία του το ενοποιημένο σχήμα των 14 ελληνικών bad banks, που προέκυψαν κατά τα τελευταία χρόνια, πληροφορείται η στήλη από αξιόπιστες πηγές. Το ενοποιημένο σχήμα θα «τρέξει» κοινοπραξία των PwC, Qualco και Hoist με αντικείμενο τις αναδιαρθρώσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Η επιλογή τους έγινε ύστερα από σχετικό διαγωνισμό της Τράπεζας της Ελλάδος, νωρίτερα φέτος, και τώρα θα προχωρήσουν στην υποβολή σχεδίων για την ανάκτηση του μεγαλύτερου δυνατού ποσοστού από πιστώσεις συνολικής ονομαστικής αξίας 8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τα δάνεια και άλλα περιουσιακά στοιχεία που «έμειναν» στις bad banks, οι οποίες προέκυψαν από τη διάσπαση των ΑΤΕ, Proton, ΤΤ, Probank, FBB, Πανελλήνια και των συνεταιριστικών τραπεζών. Δεκατεσσάρων, συνολικά, υπό ειδική εκκαθάριση πιστωτικών ιδρυμάτων.

Οι υπό εκκαθάριση τράπεζες έχουν χαρτοφυλάκια δανείων που εμφανίζουν καθυστέρηση άνω των 90 ημερών σε ποσοστό 96%. Το ποσοστό ανάκτησης που μπορεί να επιτευχθεί εκτιμάται από τραπεζικούς κύκλους σε επίπεδα σαφώς χαμηλότερα του 20%.

Οι μειώσεις συντάξεων είναι γεγονός

Μπορεί η κυβέρνηση να επιμένει ότι θα μείνει πιστή στη δέσμευσή της και δεν θα μειώσει τις κύριες συντάξεις, όμως τα μέτρα που συζητούνται (και όχι αυτά που απορρίπτονται από τους δανειστές) κάθε άλλο παρά αλώβητες αφήνουν τις συντάξεις. Ηδη συζητάμε μείωση έως και κατά 40% των επικουρικών, μείωση κατά 32% των μερισμάτων του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, μείωση του εφάπαξ βοηθήματος κατά 15%-20%, κατάργηση του ΕΚΑΣ, που αρχίζει από φέτος και ολοκληρώνεται το 2018 για 380.000 χαμηλοσυνταξιούχους, αλλά και μείωση του κατώτατου ορίου σύνταξης κατά 22%, που έγινε ήδη από τον Αύγουστο του 2015. Και βέβαια, μεγάλες μειώσεις στις συντάξεις όσων αποχωρούν πριν από το 67ο έτος εφαρμόζονται επίσης από τον Αύγουστο του 2015, μαζί με τις μειώσεις που εφαρμόστηκαν από τις αρχές Ιουλίου με την αύξηση της εισφοράς για περίθαλψη. Αλλά και όσοι αποχωρήσουν μετά το νέο ασφαλιστικό θα δουν στη συντριπτική τους πλειονότητα μειώσεις κατά 15%. Κι ακόμη δεν έχει κλείσει η συμφωνία…

Μέχρι και 10 μέρες υπολογίζεται από τους ειδικούς των συνδυασμένων μεταφορών ο χρόνος που θα εξοικονομηθεί στην ελληνική περίπτωση, αν προωθηθούν και εφαρμοστούν τα projects που είναι στα σκαριά. Ενδεικτικά, μόνο, αναφέρονται οι περιπτώσεις των διαγωνισμών για τον ΟΛΠ, το Θριάσιο και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ωστόσο δεν είναι οι μοναδικές, αλλά αυτές που έχουν προτεραιότητα. Εδώ πρέπει να σημειωθεί πως η ανάπτυξη των ελληνικών συνδυασμένων μεταφορών «οδηγείται» από το ολοένα και πιο αυξημένο μεταφορικό έργο που φέρνει στον Πειραιά η θυγατρική της Cosco, αλλά για να ολοκληρωθεί απαιτείται η σύνδεση με τις σιδηροδρομικές υποδομές της Κεντρικής Ευρώπης.

Από την Αθήνα, στο Λονδίνο

Η αποτυχία να εισέλθει η Vodafone στα βρετανικά νοικοκυριά ως πάροχος τηλεοπτικού περιεχομένου ήταν ο βασικός λόγος που αποχώρησε από τη θέση της διευθύντριας καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών η Σίντι Ρος στη Vodafone Βρετανίας (Vodafone UK). Σύμφωνα με την εφημερίδα The Telegraph, τη θέση της κ. Ρος, αλλά με αναβαθμισμένα καθήκοντα, θα αναλάβει ο σημερινός επικεφαλής της Vodafone Ελλάδος Γλαύκος Περσιάνης. Ο κ. Περσιάνης, εκτός από τη διεύθυνση καταναλωτικών, θα αναλάβει τη διεύθυνση εμπορικού και τη διεύθυνση υποστήριξης πελατών στη βρετανική επιχείρηση. Η συγκεκριμένη θέση θεωρείται ιδιαίτερα υψηλή, δεδομένου του εύρους των αρμοδιοτήτων, αλλά και από το γεγονός ότι η Vodafone UK αποτελεί ιστορική δραστηριότητα του ομίλου Vodafone. Επιπλέον αναδεικνύεται για άλλη μία φορά η σπουδαιότητα του τηλεοπτικού περιεχομένου στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.