ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρνητικός αντίκτυπος στους πελάτες της Boeing

gkat_28_2607_page_1_image_0002

Ενός κακού μύρια έπονται, θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς για τις εξελίξεις στο πεδίο των αερομεταφορών των ΗΠΑ μετά την επί μακρόν καθήλωση των προβληματικών 737 ΜΑΧ της Boeing εξαιτίας δύο πολύνεκρων δυστυχημάτων πέρυσι τον Οκτώβριο και φέτος τον Μάρτιο – σημειωτέον πως η Boeing προειδοποίησε ότι ίσως αναγκαστεί να διακόψει πλήρως τη ναυπήγηση των 737 ΜΑΧ εάν υπάρξουν σοβαρά εμπόδια στην έγκριση από τις διεθνείς ρυθμιστικές αρχές του διορθωμένου λογισμικού που ενοχοποιείται για τα συμβάντα. Τόσο η American Airlines όσο και η εταιρεία χαμηλών ναύλων Southwest Airlines προειδοποίησαν την αγορά χθες ότι η οικονομική ζημία από την καθήλωση αυτή ολοένα και οξύνεται, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι και οι κρατήσεις εισιτηρίων είναι αυξημένες και τα ίδια τα ναύλα ακριβότερα. Οι δύο αυτοί παράγοντες συνέβαλαν στο να εμφανίσουν οι αεροπορικές εταιρείες αύξηση στις πωλήσεις τους κατά το δεύτερο τρίμηνο, Απριλίου – Ιουνίου, του 2019. Τα συνολικά λειτουργικά έσοδα της American Airlines το εν λόγω διάστημα εμφάνισαν αύξηση 3% στα 11,96 δισ. δολάρια σε σύγκριση με το 2018, ενώ της Southwest Airlines κατά 2,9% στα 5,9 δισ. δολάρια. Πρόκειται για τριμηνιαία έσοδα-ρεκόρ για αμφότερες τις αεροπορικές εταιρείες.

Οι δύο εταιρείες, American Airlines και Southwest Airlines, είναι και οι μεγαλύτερες πελάτισσες της Boeing όσον αφορά το δημοφιλές και περιζήτητο μέχρι πρότινος 737 ΜΑΧ. Μετά τα δυστυχήματα, όπως ήταν αναμενόμενο, ακύρωσαν χιλιάδες πτήσεις σε μηνιαία βάση, διότι αναγκάστηκαν να εκτελούν τα ίδια δρομολόγια, όπως και προηγουμένως, αλλά με μικρότερο στόλο. Η Southwest, με έδρα το Ντάλας, δήλωσε ότι διέκοψε εντελώς την εξυπηρέτηση επιβατών από το Νιούαρκ Λίμπερτι, ένα από τα διεθνή αεροδρόμια της Νέας Υόρκης, και τη μετέφερε σε άλλο, το Λαγκουάρντια, εστιάζοντας στην κίνηση προς και από τη Χαβάη.

Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία εγκαινίασε τη γραμμή Νέα Υόρκη – Χαβάη φέτος. Πάντως, η καθήλωση των 737 ΜΑΧ κόστισε στη Southwest το δεύτερο τρίμηνο 175 εκατ. δολάρια. Ανάλογες πιέσεις με επιπλέον κόστη θα υπάρχουν και το δεύτερο εξάμηνο του 2019, όπως πρόσθεσε, δεδομένου ότι η δαπάνη αυξήθηκε 7,5% ανά διαθέσιμη θέση. Η δε American Airlines, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Πολιτειών, αναφέρει ότι η καθήλωση των Boeing 737 MAX προβλέπει να της κοστίσει σε προ φόρων κέρδη σχεδόν 400 εκατ. δολάρια, δηλαδή σχεδόν 50 εκατ. δολάρια περισσότερο από όσα αρχικώς περίμενε. Συν τοις άλλοις, ο συγκεκριμένος αερομεταφορέας πρέπει να αντεπεξέλθει και σε καμιά δεκαριά ακυρώσεις πτήσεων την ημέρα, τις οποίες αποδίδει σε επιβράδυνση εργασίας εκ μέρους των δύο βασικών σωματείων των μηχανικών αεροσκαφών, που διαμαρτύρονται για τις συμβάσεις τους. Η American Airlines δήλωσε ότι παρατείνει τη διάρκεια ζωής ορισμένων άλλων μοντέλων της σειράς των Boeing 737 και 757s και των Airbus A320s, ώστε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα.

Οι American και Southwest έχουν η καθεμιά τους παραγγείλει δεκάδες νέα 737 ΜΑΧ, αλλά, όπως γίνεται αντιληπτό, οι παραδόσεις έχουν παγώσει. Η Boeing βελτιώνει και δοκιμάζει συνεχώς το λογισμικό, που φαίνεται πως ευθύνεται για τα δυστυχήματα. Οταν πλέον αυτό θα πληροί όλες τις επίσημες προδιαγραφές ασφαλείας και εγκριθεί στη συνέχεια από τις ομοσπονδιακές αρχές αεροπλοΐας στις ΗΠΑ αλλά και τις διεθνείς, θα μπορέσει η Boeing να απογειώσει και πάλι τα 737 ΜΑΧ.