ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγωνιούν ενόψει της απόφασης Τραμπ οι αυτοκινητοβιομηχανίες

gkat_28_1611_page_1_image_0002

Με κομμένη την ανάσα περιμένουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο, ιδιαίτερα οι γερμανικές, να αποφασίσει ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ αν θα αυξήσει μέχρι το 25% τους δασμούς για την εισαγωγή αυτοκινήτων και εξαρτημάτων στις ΗΠΑ. Ενδεχόμενη τέτοια απόφαση θα αποτελούσε την κήρυξη ανοιχτού εμπορικού πολέμου από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη και θα προκαλούσε την επιβολή ανάλογων δασμών από την Ε.Ε. ως αντίποινα, εξέλιξη που θα αύξανε κατακόρυφα την επενδυτική αβεβαιότητα και θα έπληττε την παγκόσμια οικονομία.

Η προθεσμία που είχε δώσει ο κ. Τραμπ προκειμένου να αποφασίσει αν οι εισαγωγές αυτοκινήτων απειλούν την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, έληξε την Πέμπτη. «Θα πάρω απόφαση αρκετά σύντομα. Εχω ενημερωθεί πλήρως και θα αποφασίσω αρκετά σύντομα», είχε δηλώσει την Τετάρτη ο Αμερικανός πρόεδρος. Αξιωματούχοι από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δηλώσει στο πρακτορείο Reuters ότι θεωρούν πως ο κ. Τραμπ δεν θα επιβάλει νέους δασμούς. Το ίδιο έχουν δηλώσει τις προηγούμενες ημέρες και αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι οποίοι περιμένουν την ανακοίνωση νέας εξάμηνης παράτασης. Το σενάριο αυτό θεωρείται το πιθανότερο, διότι ο κ. Τραμπ θα μπορεί να χρησιμοποιεί την απειλή των δασμών ως μοχλό πίεσης απέναντι στις αυτοκινητοβιομηχανίες και την Ε.Ε. Την περασμένη εβδομάδα, ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου Ουίλμπουρ Ρος είχε δηλώσει ότι ενδέχεται να μη χρειαστεί οι ΗΠΑ να επιβάλουν επιπλέον δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων. Ανάλογη δήλωση είχε κάνει την περασμένη εβδομάδα και ο απερχόμενος πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, διαβεβαιώνοντας ότι είναι «πλήρως ενημερωμένος» επί του θέματος.

Τους τελευταίους μήνες ευρωπαϊκές, ιαπωνικές και κορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες τονίζουν με κάθε ευκαιρία τις επενδύσεις που έχουν κάνει πρόσφατα ή σκοπεύουν να κάνουν στο άμεσο μέλλον σε εργοστάσια παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες, δημιουργώντας χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Στη διάρκεια του καλοκαιριού, ο κ. Τραμπ είχε δηλώσει πως ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγουν οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες τούς επιπλέον δασμούς είναι να αυξήσουν την παραγωγή στις ΗΠΑ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υπολογίσει ότι αν αύξανε ο κ. Τραμπ τους δασμούς στο 25%, τότε η μέση τιμή των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα αυξηθεί κατά 10.000 ευρώ (11.000 δολάρια), γεγονός που θα τα καθιστούσε μη ανταγωνιστικά.

Οι τρεις μεγάλοι γερμανικοί όμιλοι Volkswagen, Daimler και BMW έχουν πολύ μεγάλη έκθεση στην αμερικανική αγορά. Το 2018, οι συνολικές εξαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ είχε ανέλθει στα 27,2 δισ. ευρώ (31 δισ. δολάρια), γεγονός που σημαίνει πως οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας. Οι πωλήσεις των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην αμερικανική αγορά το 2018 είχαν ανέλθει στα 1,34 εκατ. αυτοκίνητα και βαν, σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών VDA. Περίπου 690.000 γερμανικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν πέρυσι στις ΗΠΑ είχαν εισαχθεί από χώρες της Ε.Ε., εκ των οποίων 470.000 από τη Γερμανία. Για τη Mercedes-Benz η αμερικανική αγορά είναι η δεύτερη σημαντικότερη μετά την κινεζική. Περίπου 316.000 Mercedes-Benz ή το 14% των παγκόσμιων πωλήσεων της εταιρείας είχαν πουληθεί πέρυσι στις ΗΠΑ. Ο όμιλος Volkswagen (στον οποίο ανήκουν και οι Audi, Porsche, Lamborghini) είχε πουλήσει πέρυσι στις ΗΠΑ 670.000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 301,200 είχαν εισαχθεί από την Ευρώπη και το Μεξικό. Τέλος, ο όμιλος BMW (περιλαμβάνει τις μάρκες Mini και Rolls-Royce) είχε πουλήσει πέρυσι στις ΗΠΑ 355.000 αυτοκίνητα.