ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Startup μειώνει το ανθρακικό αποτύπωμα της σουηδικής H&M

gkat_28_2811_page_1_image_0001

Ο κολοσσός του διεθνούς λιανεμπορίου Η&Μ βρήκε τρόπο να περιορίσει δραστικά το ανθρακικό του αποτύπωμα και να μειώσει τη χρήση πολύτιμων υδάτινων πόρων και χημικών ουσιών για τη βαφή των ενδυμάτων του. Η εναλλακτική προσέγγιση είναι σχετικά απλή και απαιτεί τη χρήση μικροβίων.

Μια βρετανική νεοφυής εταιρεία, η Colorifix με έδρα το Νόριτς, αναπτύσσει, συγκεκριμένα, μια μέθοδο, η οποία θα αξιοποιήσει ως έμπνευση τα φωτεινά χρώματα πουλιών και πεταλούδων και με τη βοήθεια μικροοργανισμών θα τα αναπαραγάγει στα υφάσματα, χωρίς την ανάγκη κατανάλωσης ποσοτήτων νερού και βαρέων χημικών ουσιών, που μέχρι σήμερα χρησιμοποιούνται. Στη δραστηριότητά της αυτή έχει βρει αρωγό τη σουηδική Η&Μ, την αλυσίδα καταστημάτων ρούχων και αξεσουάρ, που ενδιαφέρεται για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων της. Ο σουηδικός όμιλος διαθέτει βραχίονα που επενδύει σε καινοτομικές επιχειρηματικές δράσεις και αυτός χρηματοδοτεί την Colorifix. Χρηματοδότες της τελευταίας και υποστηρικτές είναι η ελβετική επενδυτική Challenger 88 και το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ.

Ευεργετικά μικρόβια

Η νεοφυής έχει βάλει στο επίκεντρο της προσοχής της τα μικρόβια. «Eξετάζουμε τη δυνατότητα των μικροβίων να εναποθέσουν χρώμα πάνω σε ένα ύφασμα», λέει ο Τζιμ Ατζόκα, επιστημονικός διευθυντής της Colorifix, στο Ρόιτερς. Η συνήθης τεχνική βαφής γίνεται με συνθετικό χρώμα, απαιτώντας τεράστιες ποσότητες επικίνδυνων χημικών, όπως είναι το χρώμιο και άλλα βαρέα μεταλλικά άλατα. Συν τοις άλλοις, καταναλίσκονται κολοσσιαίες ποσότητες νερού και ενέργειας για να ολοκληρωθεί η διαδικασία, και όλα τα ανωτέρω με τη σειρά τους γίνονται υδάτινα λύματα, που αποτελούν μεγάλη πηγή μόλυνσης. Οπως λέει η Colorifix, η μέθοδός της αποφεύγει επικίνδυνες χημικές ουσίες και χρησιμοποιεί έως και 90% λιγότερο νερό αναλόγως του εξοπλισμού, του χρώματος και του υφάσματος, ενώ η όλη επεξεργασία διεκπεραιώνεται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες από τις συνήθεις. Θα πρέπει να επισημανθεί πως ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές και καταναλώτριες δείχνουν να ευαισθητοποιούνται για τη βιομηχανία μόδας, συνειδητοποιώντας πως είναι από τους μεγάλους ρυπαντές παγκοσμίως. Oπότε υποχρεώνονται με τη σειρά τους οι όμιλοι λιανικής σε ένδυση και υπόδηση, οι οποίοι δεν θέλουν να σπιλώσουν την εικόνα τους, να διαχειριστούν τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο του συνολικού κύκλου ζωής των ρούχων τους. Η διεργασία της βαφής έχει από τις σοβαρότερες επιπτώσεις μεταξύ των άλλων στον κλάδο.  

Τι ακριβώς κάνει η Colorifix; Οπως αναφέρει στο δημοσίευμά του το Ρόιτερς, εντοπίζει ένα γονίδιο χρώματος στη φύση και το εναποθέτει σε κύτταρο βακτηρίου, παρακινώντας το να γεμίσει ολόκληρο με το συγκεκριμένο χρώμα και να πολλαπλασιαστεί. Κατά τη διάρκεια της βαφής, που εφαρμόζει η βρετανική εταιρεία, το κύτταρο εισέρχεται στο ύφασμα και αποδεσμεύει τη βαφή επάνω του. Στη συνέχεια το διάλυμα της βαφής θερμαίνεται για λίγο και το κύτταρο σκοτώνεται. Ο διευθύνων σύμβουλος της Colorifix, Ορ Γιάρκονι, επισημαίνει πως η εταιρεία του είναι έτοιμη να ξεκινήσει βιομηχανικής κλίμακος δοκιμές σε συνεργασία με μεγάλους ομίλους ένδυσης, όπως είναι η H&M. Eπιπλέον, η συνεργασία θα αφορά και τις εταιρείες παραγωγής υφασμάτων, τις κλωστοϋφαντουργίες δηλαδή, όπως είναι η ελβετική Forster Rohner και η ινδική Arvind. Oι δοκιμές θα γίνουν σε μονάδες βαφής, οι οποίες είναι και οι προμηθεύτριες των εταιρειών. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι, εάν όλα πάνε κατ’ ευχήν, η Colorifix θα αποδεσμεύσει στην αγορά τα ειδικής αποστολής μικρόβιά της το 2020.