ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέο «μοντέλο» κατασκευής αυτοκινήτων

gkat_28_2105_page_1_image_0002

Πριν από 100 χρόνια ο Χένρι Φορντ, ιδρυτής της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας, είχε επινοήσει τη γραμμή παραγωγής για τη συναρμολόγηση των οχημάτων του και, σήμερα, μια γερμανική νεοφυής εταιρεία, που ίδρυσε ένας πρώην μηχανικός της Porsche, ετοιμάζεται να την εφεύρει εκ νέου.

Πρόκειται για την Arculus, μια νεοφυή εταιρεία η οποία εξασφάλισε χρηματοδότηση και επιδιώκει οι αυτοκινητοβιομηχανίες να απαλλαγούν από τις άκαμπτες γραμμές παραγωγής και να υιοθετήσουν περισσότερο ευέλικτες πλατφόρμες. Εκεί θα χρησιμοποιούνται αυτοκινούμενα ρομπότ, ώστε να μπορούν να μεταφέρουν τα ημιτελή οχήματα σε διαφορετικά τμήματα του εργοστασίου – μια συνθήκη που ευνοείται από τους κανόνες κοινωνικής απόστασης λόγω πανδημίας. Μία από τις επενδύτριες του εγχειρήματος είναι η εταιρεία καινοτομικών κεφαλαίων Atomico, η οποία έχει έδρα στο Λονδίνο.

Συνολικά, η Αrculus έχει συγκεντρώσει σε κεφάλαια 16 εκατομμύρια ευρώ, ενώ έχει κεντρίσει και το ενδιαφέρον της Audi και άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών. «Με τα χρήματα που εξασφαλίσαμε, θα διευρύνουμε την πελατειακή μας βάση και θα επιδιώξουμε να αναλάβουμε μεγάλα έργα», λέει ο ιδρυτής της Arculus, ο 36χρονος Φάμπιαν Ρουσίτσκα, ο οποίος άνοιξε τα γραφεία της εταιρείας του στο Ινγκολσταντ στη Γερμανία, κοντά στην έδρα της αυτοκινητοβιομηχανίας κατασκευής πολυτελών οχημάτων ΒΜW, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Bloomberg.

Η πανδημία αποδεκάτισε διεθνώς τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά με το νέο καθεστώς που θα ισχύει πλέον, το μοντέλο της Arculus είναι αποδοτικό, όπως παρατηρεί ο κ. Ρουσίτσκα. Στις παραδοσιακές γραμμές παραγωγής υπάρχει ένας περιορισμένος χώρος με τον εργαλειομηχανικό εξοπλισμό σε ασφυκτικά μικρές αποστάσεις. Η ιδέα του είναι να μετακινούν τα εξαρτήματα ειδικευμένα και επίπεδα αυτοκινούμενα ρομπότ, δίνοντας τη δυνατότητα για ένα δίκτυο παραγωγής δύο διαστάσεων, όπου τα ενδιάμεσα βήματα μπορούν να παρακαμφθούν ή οι ενδιάμεσοι σταθμοί να μετατοπισθούν. Εάν παραδοσιακά η γραμμή παραγωγής είναι ένας ιμάντας μεταφοράς, το σύστημα της Arculus παραπέμπει πιο πολύ σε εμπορικό κέντρο, όπου το κάθε ξεχωριστό βήμα της διαδικασίας είναι ένα κατάστημα που επισκέπτεται κανείς κατά βούληση.

Επιπλέον, ο Φάμπιαν Ρουσίτσκα τόνισε ότι θετικά για την εταιρεία του θα λειτουργήσει και η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμα το Bloomberg. Σε παγκόσμια κλίμακα οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναπτύσσουν νέες τεχνολογίες και θέλουν όλα να τα κρατούν ανοικτά ως ενδεχόμενα – σε τέτοιες νέες συνθήκες, η παλαιά γραμμή παραγωγής δεν ταιριάζει. «Το σπονδυλωτό σύστημα που προτείνω λειτουργεί σε βάθος χρόνου. Οπότε, εκείνο ακριβώς που θα πρέπει να αποφασίσει τώρα η διοίκηση μιας εταιρείας είναι το πώς θα θέλει να είναι σε ορίζοντα δεκαετίας». Επί του παρόντος, η γερμανική Αudi (μέλος του ομίλου της Volkswagen) χρησιμοποιεί την πλατφόρμα της Arculus για ορισμένες εκφάνσεις της διαδικασίας, που προηγείται της παραγωγής οχημάτων. Ο Φάμπιαν Ρουσίτσκα επισημαίνει ότι, κατά την εκτίμησή του, τα μακροπρόθεσμα πλεονεκτήματα του μοντέλου της σπονδυλωτής παραγωγής θα αντισταθμίσουν το κόστος του. Αλλωστε, όπως  υπογραμμίζει, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να φανούν ευφάνταστες και ευέλικτες, ώστε να συμβαδίζουν με τις εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση. «Ουδείς γνωρίζει πώς θα είναι το μέλλον, εξ ου και ένα από τα σημαντικότερα οφέλη του σπονδυλωτού συστήματος παραγωγής είναι η προσαρμοστικότητά του», λέει ο κ. Ρουσίτσκα εν κατακλείδι.